När tiderna förändras eller blir extra svåra så uppstår det såklart en del utmaningar och knepiga situationer. Det kommer vi inte ifrån och det är såklart inte så roligt. Men det absolut sista vi får göra då är att ge upp eller dra täcket över huvudet. Jag förstår att det kan kännas som en enkel utväg och väldigt skönt för stunden, men det bör vi inte göra.Det är i de absolut svåraste och tuffaste tiderna som massor av möjligheter uppstår. Det är när saker och ting ställs på sin spets och saker vi trodde var självklara helt plötsligt förändras som vi blir tvingade att tänka om och tänka nytt. Det är de riktigt knepiga situationerna och utmaningarna som hjälper oss att utvecklas. Ja, det kan såklart kännas påtvingat men vi behöver tyvärr ruskas om ibland.
Möjligheter med B2B sälj och marknadsföring i speciella tider som nu
När tiderna är som tuffast och andra drar täcket över huvudet, det är då vi skall vara modiga, petiga, innovativa och adaptiva. Det är nu stora möjligheter finns. Det jag menar med detta är att vi behöver vara modiga nog att stå emot all negativ påverkan som kommer utifrån. Vi behöver vara modiga nog att ta tag i flaggan och höja upp den över organisationen och säga till alla medarbetare att vi kommer klara detta på bästa sätt. Vi behöver vara modiga nog att gå emot strömmen. Det jag menar med att vara petig är att vi nu har möjligheten att verkligen utvärdera vilka olika marknadsinsatser som ger bra resultat och vilka som inte ger ett lika bra resultat. Genom att verkligen mäta och utvärdera vad vi gjort tidigare kommer det att hjälpa oss att vara mer noggranna i våra val framöver. Ta t.ex en titt på vilka insatser som har konverterat bäst tidigare och satsa mer på dessa.
Det är även nu som vi behöver vara innovativa när det kommer till hur vi jobbar internt och externt. Kanske har ni funderat på att dra igång webinarier men inte kommit till skott men nu när fysiska mässor och event ställs in så frigörs massor av tid för att skapa webinarier och likande evenemang. Det är nu ni skall vara innovativa och se över hur ni kan optimera era sälj- och marknadsföringsprocesser. Att vara adaptiv är också något som är viktigt för att lyckas i svåra tider. Här gäller det att på bästa sätt vara anpassningsbar.Bara för att ni har gjort något i evigheter betyder det inte att det kommer fungera lika bra nu. Nu gäller det istället att hålla koll på allting som händer runt omkring oss för att sedan anpassa vårt sätt att jobba och att se över våra lösningar för det. Det handlar nu om att kunna ta snabba beslut för att lyckas uppnå de uppsatta målen. Sätt därför ihop ett team där ni enas om att snabba beslut behöver tas och där alla är medvetna om hur processen behöver se ut för att ni skall ta er igenom denna svåra tid.
6 tips på hur ni lyckas med B2B sälj och marknadsföring i svåra tider
Nedan har jag listat 6 stycken tips som är riktigt bra att känna till när det kommer till marknadsföring i svåra tider. Det finns nämligen några avgörande saker som kan få er lyckas med er marknadsföring i tider som dessa.
1. Sälj- och marknadsföringsprocesser
Det är nu ni har möjligheten att verkligen se över era sälj- och marknadsföringsprocesser. Hur ser de ut idag? Vad fungerar? Vad fungerar inte? Vilka delar går att effektivisera? Kanske har säljarna ett CRM där de har alla uppgifter om kunder och potentiella kunder men frågan är om marknadsavdelningen tex har ett Marketing Automation system där alla uppgifter kan samlas på ett och samma ställe? I och med att sälj- och marknadsavdelningar idag börjar jobba mer och mer som ett gemensamt team är det också viktigt att det finns ETT system som knyter ihop allting och som underlättar för alla.
Ett Marketing Automation system hjälper marknadsavdelningen att effektivisera marknadsarbetet. Med hjälp av ett sådant system kan marknadsavdelningen lättare sätta upp sk Marketing Funnels för att kunna skapa varmare leads till säljarna genom kampanjer, SEO, content och arbete via sociala medier.
På detta vis får säljarna in varma leads rakt in i sitt CRM med alla historiska data om vad den potentiella kunden har gjort under sin resa till att bli ett förhållandevis varmt lead. Detta gör att säljarna kan följa upp leads utan att bli för säljiga. Genom att driva in leads på detta vis sparar era säljare massor av tid då de slipper sitta och ringa cold calls och göra mycket förarbete.
Säljarna kommer även att kunna fokusera på rätt typ av personer på rätt typ av företag.Genom att effektivisera era sälj- och marknadsföringsprocesser på detta vis kan ni även börja mäta exakt vad olika insatser ger. Ni kan nämligen nu börja se exakt vad t.ex en kampanj har givit er vad avser försäljning eller andra mått som ni anser är viktiga. Från att en person klickade på er länk på Google till att en säljare stängde affären. Hur häftigt är inte det?
2. SEO – Sökmotoroptimering
I svåra tider som dessa är SEO en otroligt bra marknadsföringsstrategi. Jag skall förklara varför. Jo, för att alla fysiska möten, mässor, events och seminarium ställs in i en kris som den nuvarande och aktiviteterna flyttas över till det digitala forumet. Allt fler får mer tid över till att leta efter hur de skall lösa sina utmaningar och behov, oftast genom att börja Googla.
Redan innan dessa utmanande tider så började ca 90% av alla köpresor med en Googling. Köparen vill nämligen göra pålästa, medvetna köp helt själv idag. Ingen vill att en säljare skall säga till dem vad de skall göra utan vi vill själva hitta den bästa lösningen innan vi väljer att ta kontakt med en säljare eller ett företag.Om ni skall lyckas i dessa svåra tider gäller det att ni syns på Googles första sida när någon är ute och letar efter det ni erbjuder.
Vi ser även att den absolut bästa konverteringsgraden kommer från organiska sökningar på Google. Det jag menar med detta är att det är störst sannolikhet att någon gör en Googling, hittar ditt företag och sedan blir ett varmt lead genom att de laddar ner något från er eller bokar ett möte via er hemsida - allt tack var effekten av en bra SEO-optimering.Det ni måste vara förberedd på är dock att det tar tid att skapa bra resultat med SEO, men det kommer garanterat att vara värt insatsen.
3. Content
Det är i dessa tider personer och företag vill luta sig mot leverantörer och samarbetspartner som har koll på läget och som inger stort förtroende. Hur gör man då det? Jo, det gör ni genom att skapa och sprida riktigt bra innehåll i olika former. Innehåll som ger era kunder och potentiella kunder massor av kunskap.
Kunskap som hjälper dem att bli bättre och som hjälper dem att ta sig igenom sina egna utmaningar. Mitt tips är att berätta vilket värde era tjänster och produkter ger era kunder. Bjud på handfasta tips och trix som era kunder kan implementera direkt. Ni kan skapa massor av olika typer av content allt ifrån blogginlägg till videos, vlogg, podd, webinarier och kurser etc.
Förutom att riktigt bra content skapar förtroende så älskar även Google företag som publicerar mycket content på sina hemsidor. Om ni delar mycket content om ett specifikt område kommer Google uppfatta er som ett företag som har stor kunskap inom detta och därmed lyfta er högre upp i det organiska sökresultatet på Google. Det finns med andra ord bara fördelar med riktigt bra innehåll.
4. Sociala medier
Nu när alla fysiska möten, mässor och events ställs in blir sociala medier en ännu mer kraftfull kanal att synas i. Alla får helt plötsligt mer tid att lägga på att hänga på t.ex LinkedIn. Om vi inte får ses i IRL så vill vi nätverka ännu mer digitalt. Se därför till att ni har en top of the line närvaro i sociala medier. Välj ut de kanaler som är viktigast för er och där era kunder befinner sig.
Oftast inom B2B är det LinkedIn som gäller. Berätta gärna för era anställda att det inte bara är säljarna som skall hänga på LinkedIn utan alla personer med olika roller inom ert företag borde hänga där. Jag brukar kalla detta för Social Knowledge Sharing vilket innebär att alla personer på ett företag är aktiva på LinkedIn där de kan dela artiklar och tips och trix.
Det är här allt content kommer in som jag skrev om i punkten ovan. Allt detta innehåll som ni tar fram kan era anställda dela i sociala medier. Tänk vilken effekt det får om alla era anställda skulle dela något på LinkedIn minst en gång i veckan? Det hade blivit er mest kraftfulla marknadsföringsinsats i dessa tider! Så med det sagt. Ge er ut i de sociala mediernas underbara värld!
5. Digitalisering
i svåra tiderNu sätts vi verkligen på prov. Anställda arbetar från hemmakontor och vi måste därför anpassa oss efter detta och riktigt fort. Både interna och externa möten måste hållas på annorlunda sätt, troligtvis via video.Hur kommunicerar ni på ett effektivt sätt kollegor emellan? Rapportering och uppföljning måste ske digitalt och fungera smidigt.
Era potentiella kunder måste enkelt kunna hitta det ni erbjuder digitalt och även på er hemsida.Har ni alla de hjälpmedel som behövs för att kunna jobba digitalt? Om inte så kan jag rekommendera Teams, Zoom, Whereby, Google Hangouts, Google Meets. För att kommunicera internt rekommenderar jag Slack vilket jag tycker fungerar mycket bra.Som jag även skrev om under punkt 1 är det en god idé att börja digitalisera sälj- och marknadsföringsprocesserna genom att implementera ett Marketing Automation system. Detta kommer hjälpa er att både spara tid och pengar. Om ni är intresserade av att implementera ett sådant system kan jag rekommendera FunnelBud som erbjuder både system och implementation och på ett väldigt kostnadseffektivt sätt.
6. Mätning och analys
Sist men absolut inte minst så kommer mätning och analys. Nu finns det inte längre något som kallas för bra magkänsla när det kommer till vad olika insatser givit er för resultat. Vi har nämligen inte råd med att chansa.Om ni inte redan mäter vad era olika insatser ger för resultat är det otroligt viktigt att ni börjar göra det nu. Se därför till att implentera de viktigaste analysverktygen. Här rekommenderar vi i första hand Googles egna analysverktyg.
Om du verkligen vill kunna ta bättre marknadsföringsbeslut så kan jag rekommendera analysverktyget Informind som är framtaget för marknadspersoner inom b2b.
Om ni vill lära dig mer om dessa kan ni ladda ner vår Snabba Google Guide här. Med hjälp av dessa verktyg kan ni se vad olika insatser givit för resultat. Insatser och aktiviteter som inte ger någon mätbar effekt borde ni dra ner på och istället satsa de åtgärder som ger bra effekt.
Nu när inte mässor och events blir av är min rekommendation att satsa på det digitala mer. Mätning och analys kommer med andra ord vara en otroligt viktig del i det kommande marknadsföringsarbetet. Börja därför mäta redan idag!Det kan också vara en god idé att ta reda på vad ett lead är värt så att ni vet hur mycket ni har råd att spendera på varje lead. I detta blogginlägg hittar ni mer info om detta: Vad är ett lead värt?
Sammanfattning - hur ni lyckas med B2B sälj och marknadsföring i svåra tider Sammanfattningsvis vill jag säga att det finns flera olika saker ni kan göra för att göra det absolut bästa i en svår tid som detta. Mitt tips är att först avsätta lite tid för att fundera igenom situationen för att sedan ta mod till er att vara innovativa, petiga och adaptiva.Det behöver inte kosta mycket att göra denna satsning.
Visst måste vi alla tillsammans hjälpas åt, göra det där lilla extra och vara engagerande för att vi skall lyckas i denna svåra tid. Gå därför in i ditt marknadsföringsarbete med ett positivt mindset och en stor portion optimism. Det kommer ta er mycket längre än vad ni tror!Jag tror på er och att ni kommer lyckas!
Låt ingen dra ner er utan våga stå ut, våga gå emot strömmen och våga vara modiga så kommer detta gå hur bra som helst!Vill ni träffa mig på ett pepp- och konsultationsmöte då tycker jag att ni skall boka ett möte med mig genom att trycka på knappen nedan.