Content Marketing eller innehållsmarknadsföring som det också heter innebär redaktionellt innehåll i form av text, bild, film och ljud. Innehållet kan vara digitalt och exempelvis presenteras på din hemsida eller analogt i tryckt media.Jag kommer i den här artikeln fokusera på den digitala delen och fördelarna med digitalt innehåll i kombination med sökmotorer. Allt innehåll som produceras digitalt underlättar nämligen för sökmotorer att hitta dig när någon gör en sökning på just det du har att erbjuda och publicerat innehåll om.
Fokus på mottagaren
Till skillnad från traditionell marknadsföring som görs mot kunden skapar Content Marketing en dragningskraft som gör att kunden dras till innehållet på eget initiativ. Content Marketing fokuserar mer på mottagarens villkor än det företaget vill förmedla. Det handlar om att bygga en relation till kunden och att skapa ett mervärde.
Är det bara mängd som räknas?
Svaret är nej. Det handlar också om att innehållet ska vara relevant och unikt. Dina potentiella kunder ska vilja veta vad du har att säga om det aktuella ämnet och ska känna att de får ett värde av att ta del av den information som du delar med dig av.Ju mer unikt och relevant innehåll du publicerar desto trovärdigare blir du även för sökmotorerna och desto fler vägar kommer leda till den plats du publicerat innehållet på som exempelvis din hemsida.
Skriv om rätt saker
Du ska berätta om det ditt företag är bra på. Skapa trovärdighet, visa att du är bra på det du gör genom att utbilda och hjälpa andra.För att komma på vilken typ av innehåll som kan vara passande brukar jag rekommendera mina kunder att utgå från vilka problem deras kunder har, vilka problem är det de löser för sina kunder egentligen? Vilka frågor och funderingar är det som deras kunder brottas med och kanske frågar Google eller någon annan sökmotor om? Hjälp dina kunder att lösa sina problem. Ge dem kunskap, tips och inspiration inom ditt expertområde.
Gör din egen grej
Hitta gärna inspiration bland dina branschkollegor men kopiera inte det de har skrivit om. Sökmotorerna är listiga och de märker om en text har blivit kopierad från en sida till en annan och det är inte något som de gillar.
Sprid ditt innehåll!
Ibland kan du behöva hjälpa dina potentiella kunder att hitta allt bra innehåll som skapats. Det finns flera kanaler att använda sig av för att det ska synas. Sociala medier är perfekt men även nyhetsbrev är toppen att använda sig av för att visa upp allt bra innehåll.
Återanvänd ditt innehåll
Att återanvända innehåll är också något som jag skulle vilja uppmuntra. Det är långt ifrån alla som ser det du publicerar första gången du sprider det. Att återvinna tidigare publicerat innehåll är ett enkelt sätt att hålla aktiviteten uppe i dina kommunikationskanaler. Känner du att du har bra innehåll men att det inte är helt uppdaterat så kan jag även tipsa om att det går att uppdatera innehållet för att göra det relevant för stunden. Genom att uppdatera innehåll sparar du även tid och får aktuellt innehåll att publicera.
Ta hjälp av de hjälpmedel som finns
Det finns även en mängd olika hjälpmedel för att automatisera publicering av content så att du ska kunna slappna av medan ditt innehåll sprids.
Varför är det bra att jobba med Content Marketing?
Det finns flera fördelar med att arbeta med Content Marketing. Här nedan listar jag några:
- Värdeskapande - Ger värde till dina kunder.
- SEO - Content är en viktig del i ditt företags SEO-arbete. Ditt innehåll kommer att hittas av sökmotorer och kommer göra det enklare för dem att guida potentiella kunder till just din hemsida när den potentiella kunden söker efter något som du exempelvis skrivit ett blogginlägg om.
- Generera Leads - Content kan även användas för att generera och förädla leads. Leads fås i regel genom att en potentiell kund laddar ned någon form av innehåll i utbyte mot sin e-mailadress.
- Relationen till kunderna - Det finns även möjlighet att underhålla och fördjupa relationen till existerande kunder genom att producera relevant innehåll som de vill ta del av.