En digital transformation är en omtalad och omtyckt del av digitaliseringen men det finns fortfarande en hel del frågetecken kring ämnet. Vi på Contitude har fördelen med att få jobba med en stor variation av branscher och företag. Det som binder dessa företag samman är viljan att bli mer digital, såklart innefattar det även marknadsföring. Så hur ser vi på den digitala transformationen?
Digital transformation vs digitalisering
Enligt mig handlar digitaliseringen mer om framtiden och den resa teknologin möjliggör för oss. Detta blir alltså mer ett digitalt tänk och om de möjligheter vår bransch kommer att ha. Här vill vi hålla ett öppet sinne och genom att redan idag börja tänka digitalt. Något som bland annat serien ”Black Mirror” har varit väldigt duktiga på att fånga (i mörkare men realistiska scenarion). T. ex. i den möjliga användningen av ”face-swap” som redan idag har skapat problem för människor som har blivit utsatta för identitetsstöld digitalt eller användningen av socialt poängssystem, vilket börjat användas i Kina.
- Frågan blir alltså att se vad som kan hända i nästa steg av det vi gör idag.
Den digitala transformationen är det vi gör idag för att bli mer digital. För att sammanfatta den delen utsträckt över alla branscher så kan man fundera på dessa frågor:
- Har vi en hemsida?
- Använder vi kanaler där vår målgrupp ”lever”?
- Speglas det vi gör i verkligheten på de digitala kanalerna?
- Har vi rätt processer för att kunna vara lika agila som de som är online eller måste det gå igenom långa rader av godkännande innan beslut kan fattas?
Den sista punkten är nog den viktigaste delen i den digitala transformationen och även den svåraste punkten för många större bolag där strukturer har blivit uppsatta och är systematiska. Dels för att allt ska vara i enlighet med varumärket men också för att det är så det kanske fungerat i fysiska miljöer. Alla beslut ska godtas eller avslås av chefen, alltså som en mer centraliserad organisation. Problemet med detta är om vi inte hinner vara med i den diskussion som äger rum just i den tiden och i det rummet så blir det helt enkelt konstigt att komma in och svara på något som hände för två veckor sedan. Precis som det skulle vara i verkligheten, förutom att i det digitala har alla möjlighet att ta del av konversationen och även prata i flera kanaler samtidigt. Vilket gör det ännu viktigare att kunna agera snabbt och vara lyhörd för att vara relevant.
Hur håller jag säkerhet och konsekvens i den digitala transformationen?
Digital säkerhet och konsekvens är två heta ämnen av en anledning. Lyckas man med dessa så har man alla förutsättningar för att kunna fortsätta växa digitalt. Säkerhet kan i vissa fall handla om:
- Säker IT hantering.
- Rätt leverantör för er.
- Tydliga riktlinjer.
- Vilka som har access till era konton.
För oss och i relation till digital marknadsföring så handlar säkerhet om att ha satt hygienfaktorer och riktlinjer. Har vi några brand guidelines? Hur använder vi logotypen? Hur använder vi inte logotypen? Är vi politiska? Vad står vi för? Finns där en tonalitetsguide?Har vi svar på alla dessa frågor (även nedskrivet) så har vi en mycket bra start att kunna producera säker digital marknadsföring. Målet är att vem som helst ska kunna komma in och skriva exempelvis ett blogginlägg som liknar ett inlägg som skrivits tidigare utan att ha sett tidigare inlägg. Alltså ha tillräckligt tydliga riktlinjer som skapar en snabb och trygg uppstart för alla involverade.Konsekvens handlar om att kunna vara en trovärdig och pålitlig källa. Vill vi att våra kunder ska komma och fråga oss frågor måste svaren finnas där. Innehållet måste kontinuerligt förnyas med nya frågeställningar och svar som kan dyka upp. Att därför sätta det i systematik att producera någon form av digitalt innehåll och göra en långsiktig plan för att hålla en röd tråd. Vi använder oss t ex av en contentplaneringsmall som kollar minst 3 månader framåt. Att som läsare också veta att på fredagar har jag en kort men intressant läsning hos er som företag skapar även lojalitet och stärker varumärket som helhet.
Hur börjar jag min digitala transformation?
Som vi nämnt ovan är det viktigt att synas digitalt, och då pratar vi inte om annonser, utan att producera eget innehåll som sedan delas i rätt kanaler och att vara konsekvent. Producera regelbundet och håll tonen och relevansen. Hur viktigt är det för dina potentiella kunder att veta vad ni åt för fika? För att göra detta och ligga i framkant är det bra att:
- Se över vilka kanaler er målgrupp ”lever” på.
- Sätta upp en egen blogg/kunskapsbank/nyhetssida
- Sätta upp konton på sociala kanaler och i diverse analysverktyg.
- Avvara tid att faktiskt ta hand om er digitala identitet och varumärke.
- Svara på frågor ni hört i verkligheten.
- Automatisering av processer (Marketing Automation)
Marketing Automation - En digital transformation tar inga jobb
Marketing Automation har under den senaste tiden blivit en del av B2B företags digitala marknadsföringsstrategier. Anledningarna är många, såsom att det hjälper företag generera MQLs (marketing qualified leads) som underlättar för säljavdelning. Att ha en plan för att automatisera längre utdragna processer samt hålla vårt varumärke ”top of mind” i våra potentiella kunders huvud är också en viktig del av den digitala transformationen. Att se automatiseringen som ett sätt att underlätta säljarnas förarbete och skapar varma leads. Att ha kvar den personliga kontakten är dock fortfarande nödvändigt då vi människor fortfarande tar många beslut efter våra känslor. Om du vill läsa mer om marketing automation hittar du ett inlägg här.
Se den digitala helheten
Den digitala transformationen och digitaliseringsresan är att kunna se helheten. Vi skriver i vår egen kanal för att den är vår och det skapar en bra grund för vad vi ska prata om i det sociala kanalerna. T. ex. Att skriva detta inlägg och inte sedan dela det i sociala medier eller dela i nyhetsbrev är som att prata ut mot en väg och hoppas på att någon i en förbipasserande bil vevat ner fönstret och hör.Sen vill vi såklart göra det möjligt för våra användare att kontakta oss/ köpa produkt eller tjänst eller hitta priset är på vad vi säljer. I detta fall finns det som nämnt ovan väldigt mycket detaljarbete och kunskap om att kunna se helhetsbilden. Vill ni inte specialisera er på t ex SEO eller SEM eller behöver hjälp med att knyta ihop den digitala säcken så får ni gärna kontakt oss här eller kontakta mig så kan vi prata mer.