Sedan Contitude startade sin verksamhet 2016 har vi ofta fått frågan om man är för sent på pucken om man börjar med content marketing och SEO nu. Resonemanget brukar ofta vara något i stil med: ”Alla gör redan detta och skriver bloggar och försöker hamna högt upp i sökmotorer. Eftersom vi inte har kommit igång med detta ännu är det ju lönlöst att börja nu” Därför kommer detta blogginlägg handla om just denna frågeställning och hur du kan tänka.
När blev det för sent med att börja med content marketing och SEO?
För att börja bena ut denna fråga så kan du börja med att ställa dig frågan; om det är för sent med att börja med content marketing och SEO? NÄR blev det i så fall för sent? Var det tex för sent för ett år sedan också? Den frågan är nämligen lättare att svara på. Det enkla och raka svaret är nej. Det finns massor med företag som började arbeta effektivt och på ett bra sätt med SEO och content marketing för ett år sedan och som redan på ett år har nått fantastiska resultat.Jag skulle kunna lyfta fram Contitude själva i denna fråga eftersom det faktiskt var för ca ett år sedan som vi aktivt började arbeta med att producera content för egen del. (även om vi hjälpt kunder sedan tidigare).Vi har löpande över 50 konverteringar på vår hemsida per vecka och det är mycket tack vare content marketing och arbete med SEO men vi har också arbetat en hel del med sociala medier.
Har det skett någon större förändring kring content marketing och SEO det senaste året?
Det är klart att marknaden och trender förändras som skulle kunna påverka hur olika typer av digitala marknadsföringsstrategier fungerar. Det finns dock ingen fakta som ger underlag för att något helt har förändrat hur människor idag letar information eller hur hen går till väga inför ett köp av en produkt eller tjänst. Av den anledningen kommer content marketing och SEO fortfarande att fungera.
Ökad konkurrens när det kommer till content marketing och SEO
En sak som dock är säker är att konkurrensen för att hamna högt upp i sökresultaten på sökmotorer, t.ex. Google, har ökat markant! Det har aldrig varit så mycket content som producerats inom alla möjliga ämnen och för alla olika typer av anledningar.Att vara relevant och sticka ut med riktigt fantastiskt content har därför aldrig varit så viktigt som det är nu.Med detta sagt så betyder det att det går att arbeta effektivt och resultatdrivet med content marketing och SEO för att göra det till lönsamma marknadsföringsinsatser.
Det finns inte en bättre tid än just idag att börja med content marketing och SEO!
Det kanske inte är helt sant. Hade du kunnat färdas i tiden och kunnat börja med content marketing och SEO för 10 år sedan hade det varit ännu bättre än idag. Men det kommer aldrig att bli en bättre tid att börja med content marketing och SEO än idag.Konkurrensen kommer inte att minska och takten som content produceras i idag kommer sannolikt att öka på samma sätt som det gjort de senaste åren med fler och fler som tar vara på möjligheterna med content marketing och SEO. Dessutom så blir en större och större del av världens befolkning bekanta med internet. Ett internet som också blir snabbare och snabbare för varje dag som går och sträcker sig ännu längre ut i världen än någonsin tidigare.
Kom igång med content marketing och SEO idag!
Som ovan nämnt så kommer det aldrig att komma en bättre tid att börja med content marketing och SEO än idag. Därför ska även du komma igång idag om du inte redan gjort det.Oavsett om du har kommit igång eller inte så är här en guide med riktigt bra tips och handfast hjälp kring SEO. LADDA NED SEO GUIDEN 2021 Vill du komma i kontakt med oss på Contitude och ta en fika så varför inte boka ett möte med någon av oss via länken nedan. Vi delar gladeligen med oss av alla våra tips och råd om hur du kan lyckas med dina digitala marknadsföringssatsningar. LADDA NED MALL FÖR MARKNADSPLAN