Blogg
Marketing Automation

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är ett arbetssätt för att effektivisera sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Genom att kombinera ett Marketing Automation system och uppsatta sälj- och marknadsföringsprocesser skapar du en väloljad marknadsföringsmaskin som hjälper er att nå era mål. Tanken med Marketing Automation är att frigöra organisationen från massor av manuellt arbete som annars ofta tar mycket av er tid.

Vill du börja jobba med Marketing Automation? Boka en gratis konsultation med oss här! 

Spara tid med Marketing Automation

Genom Marketing Automation kan ni automatisera fler olika aktiviteter så att ni sparar både tid och pengar. Idag jobbar många sälj- och marknadsföringsavdelningar med fler olika manuella moment för att bearbeta potentiella kunder. Detta brukar även ske utan samarbete mellan olika avdelningar där marknad gör sina olika aktiviteter och säljavdelningen gör sina saker utan att kommunicera med varandra. Eller så sitter bara säljarna och väntar på varma leads från marknadsavdelningen. Detta är vanligt förekommande men inte något vi rekommenderar. 

Med hjälp av Marketing Automation för ni samman sälj och marknad genom en gemensam strategi med fokus på det gemensamma målet. Detta är avgörande för att ni skall lyckas nå era mål. 

För att ni skall kunna ta er dit behöver alla vara på samma bana och redo att lägga ner lite tid i början för att sedan kunna sätta upp de automatiserade processerna. Om du vill lära dig mer om hur ni kommer igång med detta rekommenderar vi dig att läsa detta blogginlägg: Sälj och marknad tillsammans i den digitala eran!

marketing automation

 

Vad krävs för att komma igång med Marketing Automation?

För att komma igång med Marketing Automation krävs engagemang från olika delar av företaget. Om du är helt ensam om att tycka att Marketing Automation är rätt väg för er att gå rekommenderar vi dig att rekrytera några kollegor och personer, som tycker lika som du om Marketing Automation, från andra avdelningar som tex säljavdelningen. Det gäller även att ledningen är game on då ett Marketing Automation arbete kommer och behöver genomsyra hela organisationen. Om du vill ha hjälp att berätta om fördelarna med Marketing Automation för dina kollegor hjälper vi gärna till. Det finns även en artikel som heter “värdet av marketing automation” som du gärna får läsa och skicka vidare till dina kollegor.

Okey så vad krävs förutom engagemang? :-) Det krävs som sagt att sälj och marknad jobbar tillsammans. Det gäller att ni tar reda på allt ni kan om era kunder. Vilka är det? Vilka är beslutsfattarna? Vad har de för utmaningar? Vad har de för behov? Vad är deras pains? Etc.

Baserat på detta tar ni fram så kallat situationsbaserat content. Om du vill läsa mer om vikten av content i ert Marketing Automation arbete får du gärna läsa denna artikel: Hur lyckas jag med marketing automation!

Sist men absolut inte minst så krävs ett Marketing Automation system för att lyckas med Marketing Automation. Det är nämligen med Marketing Automation systemet som ni kan bygga alla automatiserade flöden, följa vad era leads gör på hemsidan och även koppla ihop detta med CRM-systemet så att era säljare enklare kan vara med på kundresan. Det finns massor av olika Marketing Automation system där ute och här rekommenderar vi dig att läsa en artikel från vår samarbetspartner FunnelBud: Att tänka på vid val av marketing automation system

Marketing Automation System

I denna artikel berättar FunnelBud vad ni bör tänka på när ni väljer Marketing Automation system. Det finns nämligen en hel uppsjö av alternativ och det kan vara svårt att navigera i detta.

Ett tips är att välja ett Marketing Automation system som antingen har ett inbyggt CRM eller som enkelt går att koppla ihop med ert befintliga CRM-system. Sedan skulle vi rekommendera att hitta en partner som hjälper er med implementeringen och uppsättningen  av systemet. Det är mer jobb än vad man kanske tror. Det är även en god idé att ta hjälp av en byrå som kan hjälpa er att lägga upp en strategi för detta och som kan hjälpa till att stötta er under detta arbete.

Vill du höra hur vi hjälper våra kunder med detta idag och hur vi kan stötta dig i detta arbete får du gärna boka en konsultation här!

marketing automation strategi

Bli personlig med Marketing Automation

Tack vare Marketing Automation kan du automatisera och göra er kommunikation med era kunder och leads mer personlig. För att detta skall fungera bygger det först och främst på att en potentiell kund lämnar sin mejladress i utbyte mot ett värdefullt innehåll som tex en guide eller ett White Paper.
Baserat på vad dina potentiella kunder sedan gör på er hemsida eller baserat på vilka mejl de läser kan du sätta upp automatiserade flöden med olika mejl som anpassas efter vad den potentiella kunden är ute efter. Detta kallas för workflows. Om du vill läsa mer om hur detta kan se ut får du gärna läsa dessa två artiklar: Vad är en funnel? och Leadsgenerering i praktiken

Såhär skulle det tex kunna se ut. Tänk dig att en potentiell kund Googlar på “Vad är ett affärssystem?” och hittar till er hemsida eller ser er annons om affärssystem. De klickar sig vidare och får massor av information och kunskap via er hemsida. Det är ungefär samma sak som du får av oss när du läser detta blogginlägg från oss på Contitude. Genom att vara generös med din kunskap bygger du förtroende. Någonstans i ditt innehåll erbjuder du läsaren att tex ta del av en guide som handlar om “10 viktiga saker att tänka på när du skall skaffa eller byta affärssystem”. Personen som vill läsa detta och anser att detta är värdefullt för hen kan säkert tänka sig att ge er sin mejladress i utbyte mot detta innehåll. 

Personen får ett mejl med guiden och kan börja läsa vidare. Nu kan man säga att det har trillat in ett lead i ert Marketing Automation system men det är för tidigt för att er att börja sälja till denna person. I dessa fall kan det ta allt ifrån några veckor till år för att detta lead i detta stadie skall bli redo för ett köp. Det är nu era automatiserade processer och workflows kickar in. 

Baserat på vad personen har laddat ned och vad personen har gjort på er hemsida kan ni skicka anpassat och personligt innehåll till denna person. Tex kan ni efter x antal dagar skicka ett uppföljande mejl och fråga om de läst guiden samt en länk till ett något annat innehåll som tex en artikel om vad det kostar att köpa in eller byta affärssystem. På detta vis lockar du in personen på er hemsida igen. Tanken är att hemsidan skall vara navet i er marknadsföring. Där skall personen engageras och konvertera. Statistik visar att de som läser 30 sidor eller fler på er hemsida har mycket större chans att också sedan vilja köpa något av er. 

marketing automation strategi


När kommer säljarna in i er Marketing Automation? 

Nu har vi berättat en del om hur ni genererar leads och hur ni skapar en personlig dialog med dessa leads. Men när är det dags för era säljare att börja bearbeta de leads som kommer in? Här är det viktigt att säljarna inte börjar för tidigt. Speciellt inte om leadet är väldigt tidigt på sin köpresa. Som i exemplet ovan är det troligtvis för tidigt att en säljare ringer och säger hej. Här krävs det att personen går igenom den automatiserade marknadsföringsprocessen tills att hen är redo att prata vidare. Däremot om ni får in ett lead som både tittat på era priser på hemsidan, läst artikeln “vad skall jag tänka på när vi byter affärssystem?” och laddat ner guiden om “10 tips när du skall köpa in ett nytt affärssystem” då kan det vara en god idé att en säljare hör av sig till denna person. 

Genom ett Marketing Automation system kan ni sätta upp en så kallad lead scoring. Detta betyder att ni bestämmer vad olika aktiviteter skall ge för poäng. Om en person gör x saker på hemsidan och läser x antal mejl samt laddar ner x antal guider får personen en viss score. Det kan vara på en skala från 0-100. När ett lead har nått ett score på tex 80 av 100 då ser ni att chansen är större för att de skall vara mogna för en affär och då får säljarna höra av sig. Innan dess håller ni på leadsen tills att de har nått er uppsatta poängnivå för kontakt. Denna lead scoring kan sedan revideras och uppdateras beroende på vad säljarna tycker om leadsen. Detta kallas för att leadsen går från MQL (Marketing Qualified Leads) till SQL (Sales Qualified Leads).

Här gäller det att sälj och marknad har en nära dialog kring hur lead scoringen skall se ut för att allt skall fungera så effektivt som möjligt.

Sammanfattning om vad Marketing Automation är


Nu har du förhoppningsvis fått reda på vad Marketing Automation är och kanske börjat tänka på om detta är något för er. Detta var målet med hela denna artikel. Som sagt fundera först på om Marketing Automation kan vara något för er. Om ni framöver skall satsa på att växa genom digital marknadsföring är troligtvis Marketing Automation ett riktigt bra steg för er. Men det är viktigt att tänka på att det inte bara är något man slår på från en dag till en annan utan det kräver en hel del jobb och engagemang men så är det väl med det mesta här i världen. Om du vill uppnå ett riktigt bra resultat så krävs det att du gör ett ordentligt förarbete och verkligen lägger manken till. 

Vill lära dig ännu mer om Marketing Automation får du gärna ladda ner vår guide: Inboundmarknadsföring för företag som vill växa!

I denna guide berättar vi om Inboundmarknadsföring och Marketing Automation och vi hoppas att den kan inspirera dig ännu mer i ditt arbete med digital marknadsföring :-) 

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte