Blogg
Annonsering

Hur får jag mina annonser att placeras högre upp i sökmotorerna?

Det är många som kämpar med sin SEM (Search Engine Marketing) och om förstaplatsen i bruset av annonser i sökmotorernas flöden. Men hur lyckas en egentligen nå förstasidan och bli topplacerad av sökmotorerna. Handlar det bara om hur hög budget en har eller finns det andra sätt för dig att nå förstasidan? Svaret är nej det handlar inte enbart om budget det finns andra sätt att rankas högt av sökmotorer. Absolut har din annonsbudget en påverkan men det är inte allt!

Vad finns det för andra faktorer som gör att en annons rankas högt eller inte av sökmotorerna?

Annonsens relevans

En viktig faktor är annonsens relevans. Jag ska ge er ett exempel för att det ska bli enklare att förstå. Säg att du vill hitta en vegetarisk restaurang i Stockholm. Du använder dig av en sökmotor för att enklare hitta en vegetarisk restaurang.

  • Du får upp en annons där rubriken är ”Vegetarisk restaurang i Stockholm” följt av en text som berättar om vilken typ av vegetarisk mat de serverar samt var restaurangen ligger. Den innehåller exakt den typ av information som du vill veta när du gör denna typ av sökning.
  • Den andra annonsen du får upp har rubriken ”Restaurang Stockholm” och är en lista på olika restauranger i Stockholm och deras ranking. Den andra annonsen innehåller ingen information om att restaurangerna serverar vegetarisk mat eller liknande. Annonsen tolkas inte som lika relevant för dig som den tidigare och därför placeras den lite lägre ner än den första.
  • Den tredje annonsen har rubriken ”Vegetarisk mat i Stockholm” men de verkar vara ett cateringföretag. Något som inte alls är relevant för denna sökning

Målsidan behöver vara relevant också

Hur avgör sökmotorerna vad som är relevant eller inte? De tar hänsyn till den så kallade målsidan den sidan som jag hamnar på om jag trycker på annonsen. Målsidan behöver därför vara lika relevant som annonsen är för sökordet. Sökmotorer har som mål att ta fram så relevant information som möjligt för den som söker information. För att uppmuntra annonsörer till att skapa relevant information belönar de relevanta annonser med höga positioner.

"Även om du och dina konkurrenter har samma annonsbudget så kan du få mer trafik till din sida om du skapar relevant information."

Strukturera dina kampanjer

Strukturera dina SEM-kampanjer för att kunna visa de mest relevanta annonserna för dina kunder. Se över ditt konto som du har skapat med Google Ads, Bing Ads eller liknande sökmotor. Du skapar en kampanj som i sin tur innehåller annonsgrupper med annonser som är kopplade till kombinationer av sökord.

När du strukturerar upp ditt annonskonto kommer potentiella kunder ha lättare att hitta just de annonser som är relevanta för just dem. Tänk dig att du äger en vegetarisk restaurang och du har specialiserat dig på utbudet av vegetarisk mat, cateringverksamhet och du erbjuder även vinprovningar. Dessa tre områden innehåller olika produkter/tjänster och jag skulle därför tipsa dig om att dela upp dem i olika kampanjer. Varje kampanj delas sedan upp i grupper. Du kan till exempel under kampanjen för vinprovning dela upp den i annonsgrupperna vitt vin, rött vin och champagne. I gruppen för champagneprovning kan du exempelvis lägga till sökord som ”champagneprovning”, ”Tips på champagner” och ”Champagneprovning i Stockholm”. Om någon söker med sökordet champagneprovning kommer din annons alltså vara relevant för just den sökningen.

Sammanfattningsvis är det viktigt att ha en genomtänkt och tydlig struktur för dina SEM-kampanjer, oavsett vad ditt företag erbjuder. Strukturen skapar du genom att dela in produkterna/tjänsterna i kampanjer med annonsgrupper.

Lycka till med dina annonser!

/Erika

Vi har även skapat en mall för produktion av content.

Ladda ner mallen här nedan!

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte