Blogg
Digital marknadsföring

Hur du spårar formulär som ligger i en iframe med hjälp av Google Tag Manager.

Om du suttit och försökt sätta upp mål spårning av ifyllnad av ett formulär utan att lyckas är du inte ensam. Det finns många anledningar till varför det inte fungerar men en av de vanligare är att formuläret som du försöker spåra ligger i en iframe. 


I detta blogginlägg går vi igenom steg för steg hur du sätter upp spårningen i Google Tag manager för att spåra när någon fyller i formuläret och hur du sedan kan få in den datan i Google Analytics.

OBS! Denna guide gäller endast formulär som ligger i en iframe och därför inte får Google Tag Manager utlösaren formulär inskick att utlösa när du har det uppsatt.


1. Skapa ett skript som går att avlyssna i formulärets tackmeddelande.

Lägg in detta skript tillsammans med tackmeddelandet som visas när någon fyller i formuläret.
<script type="text/javascript">

  window.parent.postMessage("FORM_SUBMITTED", "*")

</script>

Detta skript skickar information till huvudsidan där iframen ligger som sedan kan avläsas från Google Tag Manager. I detta fall har vi valt meddelandet som ska visas till “FORM_SUBMITTED” men detta kan du ändra till något som du anser mer passande. Kom dock ihåg att du då måste ändra till samma meddelande i lyssnarscriptet längre ned i guiden. 


2. Skapa ett lyssnar script i Google Tag Manager


Skapa en anpassat HTML tagg i Google Tag Manager med följande Script:
<script type="text/javascript">

  window.addEventListener("message", function(event) {

    if(event.data === 'FORM_SUBMITTED') {

      window.dataLayer.push({

        'event': 'iframe-form-success'

      });

    }

  });

</script>

Med hjälp av detta scriptet så lyssnar vi efter att “FORM_SUBMITTED” meddelandet skickas tillbaka .



3. Skapa en anpassad händelse (Utlösare).



Skapa en utlösare enligt ovan. 

4. Skapa en tagg för att skicka händelsen till Google Analytics (UA) 

5. Skapa ett mål i Google Analytics

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte