I detta blogginlägg kommer vi gå igenom de utmaningar och möjligheter som vi på Contitude tror att B2B företag kommer ställas inför under 2022. Vi kommer också gå igenom de råd och tips som vi tror kommer vara mest värdefulla för att lyckas med digitala marknadsföringen 2022.
Vi börjar dock med en liten återblick till 2021
Digital marknadsföring för B2B företag
Sedan upptäckten av Covid-19 viruset i början av 2020 har alla företag oavsett om det är B2B eller B2C fått en rejäl tankeställare när det kommer till hur företag ska bedrivas i allt från sälj, marknadsföring, leveranser mm. Jag skulle dock våga påstå att den största förändringen har varit för B2B företag där många har varit tvungna att ställa om helt från att arbeta uteslutande med fysiska kundinteraktioner till att hitta nya lösningar. Detta skifte hade redan delvis påbörjats i de flesta B2C verksamheter med t.ex. hemleverans av mat och stor andel e-handel. Men för B2B företag hade detta skifte inte påbörjats på samma sätt innan Corona och alla restriktioner som följde.
Nu efter snart 2 år av till och från restriktioner, hemarbete och social distansering är det digitala mötet och arbetssättet lika självklart som det fysiska kundmötet var. Det har satt en annan press på digitala marknadsförare och marknadsförare generellt att plocka upp nya kunskaper och hitta nya sätt att marknadsföra sig och sitt företag.
Data driven digital marknadsföring
Att bli mer datadriven är något som har pratats om och lovordats under många år nu men sanningen är att få har tagit klivet eller ens börjat ta klivet att bli mer datadrivna. Detta gäller primärt digital marknadsföring i B2B företag. 2022 finns det fortfarande massvis med möjligheter att flytta fram positionerna jämfört med branschkollegor när det kommer till att bli datadriven. Det behöver inte heller vara ett årsprojekt och springa iväg i investeringar. För de flesta små och medelstora B2B företagen räcker det med att sätta upp grundspårning i form av Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager och möjligtvis Google Optimize för att ta stora kliv mot att bli mer datadriven. Den informationen som går att utläsa med hjälp av dessa verktyg, som dessutom är gratis, räcker lång väg när det gäller att utläsa vilka aktiviteter som ger resultat och inte.
Det finns dessutom flera lite mer hjälpande verktyg som hjälper till att sammanställa data från olika typer av digitala marknadsföringskällor som kan vara värda att undersöka närmare under 2022 för att ta bättre digitala marknadsföringsbeslut. Här är ett litet urval av dessa verktyg, Informind (som är fokuserat på B2B företag och utgår från att räkna ut Lead-acquisition-cost LAC ), Funnel (som är duktiga på att koppla ihop mängder av verktyg och plattformar för att samla all data på ett stället), Oribi (som är fokuserat mer på konverteringsoptimering och analys).
Så rådet är att ta 2022 och verktygen bli mer datadriven, om det är uppsättning av spårning eller att lära sig lite mer kring analys av datan man samlar in spelar ingen roll det viktiga är att ta steget och våga se datan för vad den är.
Ökad konkurrens inom digital marknadsföring när fler B2B verksamheter blir mer digitala
En av de största utmaningarna som digitala marknadsförare ställs inför är den ökade konkurrensen när fler B2B företag ska marknadsföra sig digitalt. Det skiftet som har skett till följd av pandemin med mer digitaliserade verksamheter och fler som hittar digital marknadsföring som sätt att skaffa fler leads och kunder skapar ökad konkurrens. SEO kommer aldrig tidigare ha varit så svårt att lyckas med som under 2022 och denna trend tror jag kommer att fortsätta. För några år sedan räckte det kanske med att skriva ett litet kortare SEO anpassat blogginlägg i månaden för att plocka upp ranking på flera eftertraktade sökord men det har redan börjat skifta då fler producerar bra och SEO anpassat content. Du som vill börja med SEO under 2022 ska företrädesvis tänka lite kreativt när det kommer till vilka sökord du ska fokusera på och hitta de med lite längre konkurrens till att börja med och verkligen ge det en seriös satsning.
Samma koncept som med SEO kommer att gälla alla digitala marknadsföringskanaler och aktiviteter. SEM, Sociala Medier, Influencermarketing, mm kommer att få se ökad konkurrens och det blir endast de med långsiktighet och en väl genomförd plan som kommer att lyckas.
Långsiktighet och en strukturerad plan baserad på data är ett vinnande koncept
Våra råd för 2022 är att se digital marknadsföring som något långsiktigt och ett kontinuerligt arbete som löpande ska optimeras. Det kommer vara svårt att lyckas med snabba resultat under 2022 och det ska du ta med dig under året. Annars är risken stor att du ger upp redan under första kvartalet. Om du har satt upp korrekt spårning och försöker vara datadriven kommer du att få värde av de aktiviteter som genomförs även om de inte ger de fantastiska resultat som du hoppas på direkt. Alla aktiviteter som du genomför, spårar och följer upp kommer att hjälpa dig att ta bättre digitala marknadsföringsbeslut framöver. Därför kan det till och med vara en fördel att genomföra flertalet olika aktiviteter i olika digitala marknadsföringskanaler i liten skala till att börja med för att samla in data som gör att du kan fokusera där du har bäst resultat och snabbt utesluta aktiviteter som inte levererar.
Sammanfattning
2022 är ett år där du kan springa om dina branschkollegor när det kommer till digital marknadsföring. Det kommer dock inte vara lätt utan kommer krävas tålamod, uthållighet och kontroll. Om du inte redan har tagit kliv mot att bli mer datadriven är tiden verkligen inne för att ta det steget. Lägg en plan och utför planen med löpande utvärdering med hjälp av data så kommer du att stå som en segrare när 2022 är över.