Blogg
Säljare

Er digitala säljare sover aldrig

Vad är en digital säljare?

Personligen brukar jag definiera ett varumärkes närvaro online som dess digitala säljare. Det är ett slags samlingsbegrepp som berör all digital exponering av varumärket, från marknadsföring och kampanjer till kundrecensioner och live-chatt.Genom alla digitala kanaler pratar varumärkets digitala säljare till dess kunder, och det gör denna säljare 24 timmar om dygnet året om. Så hur mycket värderar vi våra digitala säljare?En stor orsak till att det här är en viktig parameter att se över i vårt digitala arbete är att beteendemönster hos kunder ständigt förändras! Den största förändringen som vi hitintills stött på har utvecklats som en biprodukt av sökmotorer.Kunder kan idag själva ta tag i processen att köpa en produkt eller tjänst, de kan jämföra och hämta information tills de kartlagt det bästa alternativet för just dem. Verksamheter som har sin största kundbas online blir tvungna att justera sina insatser efter detta beteende, och möta kunden där den vill bli mött: i ett skede där kunden har makten att köpa en vara och inte bli såld en vara.

Er digitala säljare sover aldrig

Det härliga med allas våra digitala säljare är att de aldrig sover!Varje timme på dygnet är de tillgängliga att visa upp sina varumärken, engagera kunder och svara på frågor. De skickar ut mail, genererar leads, publicerar i Sociala Medier på exakta klockslag, visar sig i sökmotorer och leder kunder till webbplatser, poddavsnitt, youtubekanaler och bloggar. Bäst av allt? De konverterar!De finns med andra ord där för alla möjliga sorters digitala interaktioner, och de arbetar alla dessa timmar helt kostnadsfritt.Nåja - med undantag från ett visst underhåll…

Hur mår er digitala säljare?

En väl omhändertagen digital säljare gör det klart bästa jobbet - precis som våra levande säljare. Det finns helt enkelt inga genvägar till hållbara digitala eller levande säljare.Så hur ser vi till att våra digitala säljare mår så bra som möjligt? Va kul att du undrar! Det finns ett mycket enkelt svar:Vi ser till att vår digitala säljare har den bästa möjliga förutsättningen att ta hand om våra kunder, i alla digitala kanaler och interaktioner.För att underhålla dessa förutsättningar så krävs det en steg-för-steg process som vi kan implementera i vårt arbete med varumärkets digitala närvaro. Det innebär att vi väver in löpande underhåll av vår digitala säljares förutsättningar att ta hand om våra kunder.Detta kan se ut på lite olika sätt beroende på hur pass omfattande digital närvaro ett varumärke har, men i stora drag kan vi använda dessa steg:

  1. Kartläggning! Hur omfattande är varumärkets digitala närvaro? Hur ser interaktionerna ut? Vart sker de och när? Vad händer efter denna interaktion?
  2. Utvärdera! Det gäller all information och data från steg 1. Hur ser resultatet ut kontra förväntningarna? Ser processen ut som vi tänkt oss? Vad är önskad process och vilket resultat följer? (Här gör många misstaget att de hoppar på optimering direkt, men det är inte riktigt dags för det än!)
  3. Kundupplevelser! Ta reda på vad era kunder faktiskt känner och tycker om de interaktioner de haft med varumärket digitalt. Feedback is your friend!
  4. Sortera! Nu gäller det att tänka till. Vad har ni och vad skulle ni kunna ha? Vilka processer är överlägsna i dagens digitala värld och hur får vi till det? Sortera kanal för kanal och interaktionerna som hör till, titta in i de isolerade processerna och börja fila på hur ni kan förbättra eller ersätta de mot bättre.Prioritera nu de sorterade och isolerade processerna som ni ska optimera.
  5. Hjälp! Feedback is your friend, and so are experts. Hitta hjälp hos någon som har benkoll på de isolerade processer som ni sorterat ut. Tajt budget? En konsultation är bättre än ingen hjälp alls.
  6. NU KAN NI OPTIMERA. Hej och hå vilken tur att ni inte hoppade över steg 3-5! Nu kan ni optimera er digitala säljares förutsättningar både tids- och kostnadseffektivt eftersom att ni vet precis vad ni behöver göra, när och hur ni ska arbeta genom processen.

De samlar data också!

Glöm nu inte bort den mest avgörande delen av det jobb som er digitala säljare gör - att samla data. Härliga underbara datainsamling!Vad gör man med datan?

Jo, man utvärderar och optimerar datan med hjälp av fantastiska & kunniga medarbetare och diverse program såsom Google Search Console eller Analytics för att den digitala säljaren ska fortsätta att må bra, arbeta bra och såklart - sälja bra!

Om du vill lära dig mer om googles smarta mätverktyg får du gärna ladda ner vår guide genom att klicka här!

LADDA NED SNABBA  GOOGLE GUIDEN

Arbetet med vår digitala säljare kräver omsorg, tid och kontinuitet. Vi kan inte titta in en gång i månaden eller mindre och förvänta oss att vår digitala säljare mår bra - precis som vi inte kan behandla våra levande säljare på det viset!Att sätta av tid och budget för underhåll av er digitala säljare är bland de viktigaste investeringarna som ni gör för ert varumärke,följ upp värdeti investeringen ochmät resultaten.Fler tips för att förbättra er digitala säljares förutsättningar att arbeta:

  • Slå ett slag för Inbound Marketing - den digitala säljarens bästa vän!
  • Analysera er SEO & SEM och jobba med er synlighet i Google
  • Jobba med rätt format och parametrar till era annonser i Sociala Medier
  • Fila på ert content, kanske kan ni börja med Content Marketing?
  • Optimera konverteringen på er hemsida, A/B testa!
  • Implementera Marketing Automation
  • Arbeta med sökordoptimering, vad söker era kunder på? Finns ni i resultaten?

Framför allt! Ta hand om ert marknadsteam och fyll upp luckor där det saknas tid eller kompetens. Behöver ni komplettera med en marknadspartner? Kolla in denna smarta guide för att hitta den perfekta partnern för just er verksamhet:LADDA NED GUIDEN OM  ATT VÄLJA DIGITAL PARTNER

Spara en stol till er digitala säljare under nästa ledningsmöte

Vi vill ha optimeringar av kanaler, mer trafik, fler konverteringar, stängda affärer och fantastiska kundrelationer. Enligt Google så initieras 91 % av alla B2B köp via en sökning i en sökmotor, så vad innebär det för er digitala säljare? Det innebär att er digitala säljare är den allra första kontakten med era kunder inför 91% av alla era affärer, och det kan ske precis när som helst på dygnet!Jag skulle vilja påstå att en säljare som aldrig sover och initierar så många affärer för sin verksamhet är värd en permanent stol under ledningsmöten. Som minst i alla fall - ostörd uppmärksamhet under en av dagordningens alla punkter. Håller ni med?

Vill ni veta hur ni kan arbeta med just er digitala säljare?

Boka in ett möte med Philip eller Sara för en nulägesanalys.

Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte