Ofta slängs det snabbt med avancerade termer när det pratas om SEO. Det kan vara svårt för någon som inte arbetar dagligen med SEO att förstå vad alla termer betyder. Därför kommer här en ordlista med förklaringar så att du kan ställa rätt frågor och fullt förstå. Ofta låter SEO mycket mer komplext än vad det egentligen är.Innehållsförteckning
- SEO
- <span ">Metatitel
- <span ">Metabeskrivning
- <span ">Teknisk SEO
- Alt texter
- SSL Certifikat
- Rubrikklasser
- Internlänkning
- Backlinks
- Content
- Längd på Content
- Keyword density
- Brutna länkar
- Sitemap
- Språkdeklaration
- Sidhastighet
- URL
- Responsiv hemsida
SEO
SEO står för Search Engine Optimization som på svenska översätts till sökmotoroptimering. Det handlar kort om att optimera din hemsida så att du syns på rätt typ av sökningar i sökmotorer, t.ex. Google eller Bing.
Metatitel
Metatitel kan ibland förväxlas med sidtitel. Metadata är den data som sökmotorer plockar upp och indexerar för att sedan presentera i sökresultat. Metatitel är rubriken på sökresultatet. Det behövs en metatitel för varje sida och har du inte själv deklarerat en metatitel så kommer sökmotorn att ta en rubrik som du har på sidan som den tror passar. Metatitel syns inte för en besökare av sidan utan skrivs in i den bakomliggande koden på varje sida. Se bild nedan hur en meta titel ser ut i en Google sökning.
Metabeskrivning
Metabeskrivning är den längre och lite kortare texten som presenteras i ett sökresultat i en sökmotor, t.ex. Google eller Bing. Metabeskrivningen skrivs in på varje enskild sida och ska vara unik. Dock går det inte att se en metabeskrivning när du besöker en specifik sida utan den läggs in som kod på sidan. Se bild nedan vad en metabeskrivning är i en Googlesökning.
Teknisk SEO
Teknisk SEO är en del av sökmotoroptimering. Den tekniska SEOn handlar om bakomliggande kod på hemsidan och det som inte syns för en besökare utan det som en sökmotor (t.ex. Google) ser. Exempel på teknisk SEO kan vara metatitlar, metabeskrivningar, internlänkning, SSL-certifikat, alt texter, rubrikkalasser, mm. Ofta ses det som ett komplement till content.
Alt texter
Alt texter är en informationstext om en bild som ska beskriva vad bilden visar. Egentligen är den avsedd för att skrivas ut som text om webbläsaren har svårt att visa bilden. Men när det kommer till SEO så är alt texten sättet som sökmotorer indexerar bilder på. Sökmotorer är än så länge inte lika bra som människor på att identifiera vad en bild visar, därför läser sökmotorn av alt texten.
SSL-Certifikat
Du har säkert varit inne på en hemsida där det står i webbläsaren att ”denna sida är inte säker”. Det innebär att det inte finns ett SSL certifikat på hemsidan. Du kan se skillnaden på en hemsida som har en startadress som börjar med https eller endast http. Https är den säkra varianten och fungerar endast om det finns ett SSL-certifikat. SSL-certifikatet går att installera på en hemsida via ditt webbhotell och är numera ofta gratis. I grund och botten handlar SSL-certifikatet om en viss typ av kryptering som gör att sidan inte lika lätt går att ”hacka”. Att ha ett giltigt och fungerande SSL-certifikat har positiv inverkan på din hemsidas SEO.
Rubrikklasser
Om du skrivit HTLM kod när du gjort din hemsida så har du sannolikt använt dig av H1, H2, H3 mm för att deklarera rubriker. Att använda sina sökord i rubriker har historiskt sätt varit väldigt viktigt men har med tiden fått mindre och mindre betydelse. Vissa hävdar numera att det inte har någon betydelse alls.
Internlänkning
Internlänkning är kort och gott länkarna mellan dina sidor på din hemsida. Om det finns många interna länkar till en specifik sida kommer sökmotorer tro att den sidan är viktigare än andra sidor. Ofta brukar det finnas flest interna länkar till förstasidan då de flesta sidor har länkar i sin logotyp på alla sidor tillbaka till förstasidan.
Backlinks
Google som sökmotor startade med grundtanken om att de hemsidor som hade flest och starkast länkar till sig var mer trovärdiga och därför bättre än andra hemsidor. Idag finns det massvis med faktorer i Googles algoritmer som avgör vilka sidor som kommer att rankas högre eller lägre men backlinks är fortfarande en viktig del. En backlink är en länk från en annan hemsida som leder till din hemsida. En backlink kan väga olika tungt beroende på vilken hemsida det är som länkar till dig. En hemsida som har hög trovärdighet har större vikt än en nystartad blogg som länkar tillbaka till dig. Man skiljer också på no-follow links och do-follow links. Det är en inställning som görs i samband med att länken skapas. En no-follow länk är mindre värd än en do-follow link.
Content
Content som översätts till innehåll är precis det och kan vara både text, bild, ljud, video mm. För att din hemsida ska kunna indexeras och rankas måste det finnas något innehåll som en besökare kan ta del av och som en sökmotor kan indexera. Det pratas ofta om content eller teknisk SEO och det är viktigast för din totala SEO. Beroende på vem du frågar kommer du få olika svar. Vi på Contitude brukar resonera enligt följande: om det inte finns något content spelar det ingen roll vilka tekniska SEO-knep du använder dig av. Det kommer fortfarande inte finnas något att indexera. Därför värderar vi content högre men det beror på fall till fall vad man behöver hjälp med.
Längd på Content
Om du ska skriva t.ex. ett blogginlägg för att du vill synas på ett visst sökord finns det en anledning att kontrollera hur många ord ditt blogginlägg blir. Sökmotorer tar nämligen hänsyn till hur långt ditt inlägg är. Resonemanget bakom det är att om du endast kan skriva 100 ord om ett ämne betyder det att du inte kan speciellt mycket om ämnet men om du kan skriva 100 000 ord om ett visst ämne måste du kunna en hel om ämnet. Det finns undersökningar som säger att en genomsnittlig artikel som ligger på förstasidan på ett Google sök är ca 1200 ord. En annan intressant sak om längd är det faktum att det krävs en viss mängd ord på en sida för att den sidan ska vara relevant att indexera och synas i en sökmotor. Den längden är inte uttalad och klar men det pratas om att gränsen är vid ca 300-500 ord.
Keyword density
Oavsett om du spelar in en video eller skriver ett blogginlägg så kommer en sökmotor att försöka identifiera alla ord som sägs eller skrivs för att förstå vad inlägget eller videon handlar om. Keyword density handlar om hur ofta ditt nyckelord/sökord som du försöker indexeras på nämns. Riktlinjerna är att försöka ha en keyword density på ca 4 %. Men man ska vara försiktig med att använda sökordet för mycket då det straffas av sökmotorer.
Brutna länkar
En bruten länk är en länk som leder till en felsida (404 sida) utan information. Det händer ganska ofta om du haft en hemsida länge och tar bort sidor eller byter ut URLer (se stycket om URL längre ned). Har du kvar länkar till URLer som inte längre finns hamnar besökaren på en sida utan innehåll och det identifierar sökmotorer som en dålig användarupplevelse. Det kan därför vara bra att gå igenom alla länkar och se om det finns några brutna länkar på din hemsida och i sådant fall redirecta dessa länkar rätt. Detta kallas också att lägga till 301 redirects som är en permanent redirect från en URL till en annan.
Sitemap
Sitemap är precis som det låter en karta över din hemsida. En gång i tiden var den extremt viktig för att sökmotorer skulle indexera och crawla hela din hemsida rätt. Numera är sökmotorerna mer sofistikerade och hittar ofta alla sidor utan problem. Men att ha en sitemap påverkar fortfarande din SEO rankning. Det är lätt att åtgärda och det finns flera hemsidor som erbjuder gratis sitemaps och flera plugins till Wordpress.
Språkdeklaration
När du gör en hemsida så kan du ange på vilket språk hemsidan är skriven. Detta var en viktig del historiskt då sökmotorer hade svårt att identifiera vilket språk en hemsida var skriven på men numera brukar de hitta det själv. Oavsett så bör du ha angett vilket språk en hemsida är skriven på. Det brukar göras i grundinställningar på din hemsida. Det viktigaste är att du inte har angett ett språk och skriver på ett annat.
Sidhastighet
En allt viktigare del för sökmotorer är att ranka hemsidor efter hur snabbt de laddas. Det har nämligen visat sig att en av de största anledningarna till varför en besökare lämnar en sida är att den laddar för långsamt. Det finns många delar som påverkar hastigheten på en hemsida, bland annat storleken på bilder, extra kod på hemsidan, serverns svarstid mm. Det är olika svårt att påverka olika delar och vårt bästa tips är att kontrollera er sidors hastighet här.Viktigt är också att kontrollera hastigheten både i mobil och på desktop. Det kan skilja sig väldigt mycket.
URL
URL är den fullständiga hemsidesadressen. T.ex. https://www.contitude.se/seo-sokmotoroptimering som är contitudes landningssida för SEO. Detta påverkar mycket vilket sökord du kommer att dyka upp på i en sökmotorsökning. Framför allt är det sista delen bakom huvuddomänen som påverkar. Använd alltid ditt sökord i sista delen på URLen och byt ut å, ä, ö till a, a, o. Det är också bra om URLen inte är för lång.
Responsiv hemsida
Att hemsidan är responsiv dvs fungerar både på desktop, tablet och mobil är viktigt. Flera sökmotorer har gått över till något de kallar för ”mobile first” vilket betyder att de i första hand rankar hemsidan på hur den fungerar på en mobil enhet. Det avgörs på hur mycket trafik din nuvarande hemsida har från mobil och tablet jämfört med desktop. Oavsett om du blir rankad enligt mobile first så är det viktigt att din hemsida fungerar väl på mobila enheter. Det som kan vara värt att kontrollera är att alla knappar är synliga och lätta att klicka på och att texten är i en läsvänlig storlek även på mobil.
Avslutning
Hoppas du haft nytta av denna ordlista och att du fått en större förståelse för de termer som används när man pratar om SEO. Om du stöter på ett ord som inte du känner till i en diskussion kring SEO stanna upp och fråga vad det betyder i praktiken.Saknar du någon term i denna ordlista så hör gärna av dig så lägger vi mer än gärna till den.