Blogg
Marketing Automation

Guide till Marketing Automation

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation går att förklara som den automatiserade individanpassade kommunikationen som riktas till kunden eller den potentiella kunden. Kommunikationen baserar sig på de digitala fotspår som lämnas.

Marketing Automation handlar i stort sett om att skicka information baserad på de olika rörelsemönster och handlingar som kunden eller den potentiella kunden genomför.Systemet som används vid Marketing Automation används till bland annat till att samla in och sammanställa kontaktuppgifter. Systemet rankar även de kontakter som läggs till i systemet baserat på kundens handlingar. Detta kallas lead scoring och sist men inte minst hjälper systemet till att skicka ut information och för kommunikation.

Ladda ner vårt Seminarium om Framtidens Content Marketing och Marketing Automation här!

Varför ska du jobba med Marketing Automation?

Marketing Automation sparar tid för marknadsförare. Med hjälp av automatiserade processer kan en person idag göra det ett helt team gjorde tidigare. Med lead scoring går det enkelt att utvärdera vilka leads som är hetast och på ett enkelt sätt lämna över dem till säljavdelningen när de blivit kategoriserade som kvalificerade.

Det handlar om att optimera och effektivisera ett företags processer för marknadsföring och försäljning.De största fördelarna med Marketing Automation är följande:

  • Riktad kommunikation
  • Bättre kundupplevelse
  • Högre leadskvalitet
  • Fler leads
  • Mer ROI på marknadsaktiviteter

Som marknadsförare hjälper du med Marketing Automation till med att hitta och välja ut de mest intressanta och lovande affärsmöjligheterna. Du bestämmer hur och när information ska skickas ut automatiskt. Du får hjälp med att hålla dina register av kunder uppdaterade och du kan då personalisera din hemsida så att den riktar sig specifikt till de olika typerna av besökare.

Hur fungerar Marketing Automation i praktiken?

Marketing Automation handlar om att skicka och ta emot information automatiskt från olika tjänster kopplade till förutbestämda händelser.

1. För att ett automatiserat flöde ska starta så behöver du någonting som utlöser det, ett ”mål”. Det kan exempelvis vara en skicka-knapp från ett formulär.

Exempel:

  • Ett klick på en knapp
  • Ett ifyllt formulär
  • Ett besök på en sida
  • Ett slutfört köp

2. Därefter följer en ”action” dvs en handling. Det kan exempelvis vara att skicka ett mail till personen som tryckt på skicka-knappen, meddela en säljare att någon laddat ned en guide och att lägga in personens kontaktuppgifter i systemet.Exempel:

  • Uppdatera ett kontaktfält
  • Lägga till eller ta bort en kontakt i en databas
  • Sätta en etikett på en kontakt
  • Påminna en säljare om att ringa och följa upp
  • Skicka iväg ett eller flera mail i en följd

Det måste med andra ord hända något för att ett flöde ska sättas igång men så fort den händelsen (målet) är uppfyllt så tickar de automatiserade handlingarna på enligt plan.

Här kommer ett exempel på hur ett automatiserat flöde kan se ut:

  1. På din hemsida har du ett formulär (mål) för att ladda ned en mall
  2. När någon fyllt i formuläret och tryckt på knappen ”ladda ned” vill du att
  3. Personen som fyllde i formuläret får ett mail med guiden
  4. Kontakten läggs in i systemet
  5. En säljare blir tilldelad kontakten och blir då en så kallad ”lead owner” och ansvarig för den nya kontakten.
  6. Säljaren som blir ansvarig för den nya potentiella kunden får en notis via sin e-mail

Efter steg 5 kan flödet fortsätta i oändlighet men för att göra det enkelt så har jag här valt ett kort flöde.

Om det kommer in några få leads i veckan är det inget problem att sköta detta manuellt men när det börjar närma sig 20 st eller fler i veckan kan det bli svårt att manuellt hantera alla inkomna leads på ett bra och effektivt sätt.

Vad gör en Marketing Automation-specialist?

En specialist på Marketing Automation ansvarar för ett företags Marketing Automation-aktiviteter. Personen i fråga planerar, sätter upp och följer upp de befintliga flödena.

Specialisten ser till så att alla flöden fungerar och är uppdaterade. Att jobba med Marketing Automation och att ha någon eller flera på företaget som jobbar aktivt med att hålla koll på att alla automatiserade flöden är uppdaterade kommer bli allt viktigare i framtiden.

Marketing Automation-strategi

Det finns inte någon enkel mall att följa utan en Marketing Automation-strategi kan se ut på olika sätt. Med olika mål går den att anpassa efter just ditt företag. För er som vill komma igång med Marketing Automation vill jag tipsa om att följa dessa steg:

  1. Utvärdera
  2. Agera
  3. Automatisera
  4. Optimera

Utvärdera

Fundera på vilka återkommande marknadsaktiviteter som just ni gör idag och vill göra i framtiden. Det kan exempelvis vara:

  • Skicka ut inbjudningar till föreläsningar och frukostseminarium
  • Skicka ut nyhetsbrev
  • Uppdatera kontakter i CRM/säljstöd
  • Skapa ringlistor för säljavdelningen
  • Importera kontakter för att exportera till ett annat system

Tanken med systemet är att det ska hjälpa dig att automatisera de processer som du gör eller planerar att göra mycket av.

Fundera på hur ni idag får in kunder.

  • Om ditt företag är väldigt säljdrivet kan det vara värt att sikta in sig på ett verktyg som hjälper dig att identifiera de som besöker din hemsida.
  • Om ni har en e-handel kan det vara värt att fokusera på att få fler prenumeranter till ert nyhetsbrev och jobba hårt med e-postmarknadsföring.
  • Är du på ett konsultföretag kan det vara värt att ha ett verktyg som spårar aktiviteten för de individer som besöker er hemsida från LinkedIn.

Välj verktyg efter hur ditt företag jobbar och vill jobba med marknadsföring.

Agera

Nu när du vet vilka aktiviteter du gör och vill göra är det dags att börja spåra och analysera dem.

  • Vilka mailutskick har högst öppnings- eller klickfrekvens?
  • Vilka kampanjer eller erbjudanden har funkat bäst?
  • Fundera på om resultatet fortfarande är aktuellt eller om det är något som skett sedan aktiviteten genomfördes.

Fortsätt med det som har funkat tills det slutar funka. Analysera resultatet och justera innehåll och mät effekten. Marketing Automation kräver engagemang och att ni analyserar resultatet för att känna av om det är något som behöver justeras.

Automatisera

Fundera en vända på vad som är viktigt att automatisera och vad som inte borde automatiseras. Om det är så kallade känsliga kontaktpunkter där INGET får gå snett så ska de inte automatiseras utan dessa är bättre att hantera manuellt.

Håll koll på vilken individanpassning du gör. Det är viktigt att kommunikationen som du automatiserar fungerar för dina flöden.Marketing Automation är bra för vissa saker medan mänsklig kontakt är bra för att skapa en annan typ av relation. Marketing Automation fungerar toppen när de automatiserade flödena körs tills det är dags för en människa att ta över. Ibland kan det vara lite knepigt att veta var den magiska gränsen går men genom att testa er fram så kommer ni hitta den punkt på kundresan då det funkar som bäst för Marketing Automation-systemet att lämna över till en personlig kontakt.

Det här är några exempel på vad som kan vara bra att sätta upp automatisering för till en början.

  • Välkomstslinga, 3-4 mail för att introducera nya potentiella kunder
  • Uppdatera ditt CRM/säljstöd
  • Uppdatera kontakter
  • Skicka ut listor med leads till säljarna
  • Uppföljningflöden för avbrutna köp

Analysera och Optimera

När några flöden är uppsatta är det dags för det bästa av allt, analysera och optimera. Kika på vilka flöden som fungerar, vad är öppningsfrekvensen, hur många leads kommer in och var kommer de ifrån?

Ett Marketing Automationsystem sköter sig delvis själv men det är viktigt att ha hålla koll på vad som sker för att skruva på detaljer och då få ut det bästa möjliga av systemet.

Ha gärna som vana att A/B- testa något så enkelt som ämnesraden på ett mail. Det kan vara avgörande för om mailet blir öppnat eller ej.

Sammanfattning

Här har jag samlat det viktigaste jag vill att du tar med dig från detta inlägg.

  • Se Marketing Automation som ett sätt att arbeta och inte som ett komplement.
  • Marketing Automation är ett evighetsprojekt. Du blir aldrig klar med Marketing Automation.
  • Det centrala är kommunikationen och det gäller att den är relevant för den som nås av den.
  • Spåra ditt resultat, se till så att du har koll på vad dina olika aktiviteter leder till för resultat. Du kan få veta så mycket mer än bara få ett namn, titel och en mailadress till en potentiell kund.

Hoppas du fick hjälp av detta inlägg och lycka till med er Marketing Automation och behöver ni hjälp så har är Marketing automation del av Contitudes tjänster!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte