Vad blev resultatet av vår senaste SEO-undersökning?
I vår absolut senaste undersökning om vad personer har för inställning till SEO fick vi många intressanta svar. Vi ställde frågan: Vad har du för inställning till SEO? Nedan ser du bild på fördelningen av svar:
De olika svarsalternativen vi hade var:
SEO är Svårt
Vi ser att 8% av de som svarat på undersökningen tycker att SEO är svårt. Det kan vi verkligen hålla med om. Det är både svårt och utmanande på många olika sätt och det består av en mix av tekniska delar men även produktion av content. Vad bör du prioritera och hur mycket av varje del bör du fokusera på.
SEO är nödvändigt
31% av de som svarade på undersökningen säger att SEO är nödvändigt. Det ligger nog mycket i det. Mellan 70-90% av alla köpresor börjar idag med en googlesökning. Detta indikerar att SEO oftast är viktigt för många företag. Det går såklart att ta reda på om SEO är rätt för er genom att göra en förstudie.
SEO är superspännande
29% av de tillfrågade tycker att SEO är superspännande. Väldigt kul att så många tycker att SEO är så spännande. Nedan har vi frågat några av de som angav detta alternativ om varför de tycker att SEO är superspännande. Hoppas du skall bli inspirerad till att börja jobba med SEO.
Jag skulle vilja bli bättre på SEO
Hela 32% av de tillfrågade svarade att de skulle vilja bli bättre på SEO. Det är med andra ord många där ute som är intresserade av SEO men skulle vilja lära sig mer. Det tycker vi på Contitude är superroligt. Det är också därför vi har en blogg fylld med artiklar som handlar om SEO och hur du kan bli bättre. På vår blogg hittar du alla våra blogginlägg om SEO.
Varför tycker så många att SEO är superspännande?
Vi frågade några av de som svarat på undersökningen varför de tycker att SEO är superspännande och samlade svaren nedan:
“Mest spännande med SEO? Hmm… Hur långt är ett snöre? Jag gillar hela grejen med att man påverkar något med text, bild och struktur på en hemsida. Det är inte bara en grej utan ska man få så bra utdelning som möjligt måste man se till fler parametrar. Det är oxå rätt häftigt att man kan anpassa det efter vart man är i sin verksamhet och ändå få någon form av resultat.”
/Tomas Sandström - account manager på Kust IT
“Det mest spännande med SEO efter 20 år är att du alltid måste vara på tårna och att SEO är ett maraton och inte ett 100 meters lopp.”
/Robert Nyberg - International SEO specialist (New Customers)
“Ja - alltså egentligen är det en enda sak, potentialen jag ser i det. Att på ett strukturerat och långsiktigt sätt lägga fokus på SEO och analysera och optimera den över tid. Alla vet, många gör - men ofta lite halvhjärtat.
Stora inspiratörer är Hubspot och GetAccept som jag tycker är väldigt duktiga på det här.
Vi har (väldigt!) långt kvar att gå och vi längtar tills vi kan lägga mer prio och resurser på det.”
/Wilma Eriksson - Co-founder på vloxq
“Att vinna starka ”SEO-resultat” förknippar jag med att man kan skapa grymt content. Det som är kul med SEO är att den verkligen tar hänsyn och stöttar hela ”funneln” oavsett var den potentiella kunden befinner sig. Man kan skriva artiklar inom ”Thought leadership” och dela insikter med potentiella kunder, de kommer komma ihåg dig när det är dags att köpa.
Man kan skriva mer ”bottom of the funnel” content som är mer produktspecifik (oftast mindre besökt men med extremt bra konvertering). Inom SaaS/B2B som jag jobbar inom så vill kunderna bli utbildade. Det finns forskning som visar att beslutsfattare läser mer ”thought leadership”/expertis content än någonsin. Så.. SEO är spännande för att man ser resultat av sitt arbete, man stöttar businessen på riktigt.”
/Sophie Hedestad - Cheif Marketing Officer på Netigate
“Det är oerhört mycket som är spännande – att det hela tiden rör på sig, att det kompletterar SEM och att många fortfarande har svårt att förstå vad SEO är och hur det fungerar.”
/Thomas Nordén - B2B marknadsförare på Early to Rise AB
“SEO är spännande för att det är dynamiskt och förändras hela tiden. Dessutom finns det ett tävlingsmoment i det hela som jag älskar. Att betala för trafik eller positioner kan leda till bra resultat men det är ingen sport.
Om Google efter utvärdering anser att mitt innehåll är det främsta får jag en kvalitetsstämpling och går lite rakare i ryggen. Dessutom är SEO mer långsiktigt, precis som att driva ett företag eller inleda en relation. Långsiktighet vinner i längden.”
/Hasan Fransson - Mr SEO på Raqs (ps även Sveriges näst snyggaste man! testa att googla vettja!)
“Det som är mest intressant hägrar ju långt därborta i horisonten. Hur mycket organisk trafik kan man driva till sajten med hjälp av ett smart SEO-arbete tillsammans med en contentplan med SEO i beaktande.”
/Mikael Engström - Digital marketer på S:t Eriks AB
“SEO är ett superspännande område! Dels för att det hela tiden händer nya saker som medför att vi som jobbar med det måste utvecklas och fortsätta lära konstant. Dels för att SEO inte är en kanal som trivs i silon, utan är ett arbetssätt som verkligen frodas i samklang med andra marknadsföringsaktiviteter och tekniska förbättringar. Bättre webb = bättre SEO = bättre relation med användarna av webben!”
/Ulrika Viberg - Senior SEO Unikorn på Unikorn AB
”När man verkligen förstår hur allting hänger ihop går det att göra skillnad...på riktigt! Du får fantastiska resultat när du vågar satsa på SEO”
/Maria Klingberg
“Mest spännande tycker jag är att det är ett så brett område allt från teknik, content till länkar. Och ideén om att många på ett bolag bör kunna lite SEO och inte bara en som kan massor!”
/Anneli Furustad - Din E-handelskonsult på Improove
“Jag tycker det mest spännande med SEO är att det är ett dynamiskt landskap som hela tiden förändras och man tvingas konstant att lära sig nya saker. Också att alla projekt är olika beroende på kundens behov och utgångsläge! :)”
/Sara Warneryd - Digital Specialist SEO
"Jag tycker att SEO är intressant av flera anledningar; att se hur mycket trafik jag kan åstadkomma med en ganska liten insats, för att det är långsiktigt och ger resultat över lång tid och för att det utmanar mig i att skriva om relevanta saker – sådant som andra vill veta om, istället för att utgå från vad jag tror att andra vill veta om."
Hanna Wallgren - Kommunikationsstrateg på Karamell kommunikation
Sammanfattning - SEO undersökning
Summan av kardemumman är att majoriteten tycker att SEO är spännande och nödvändigt. Hela 40% tycker att det är svårt och vill bli bättre på SEO. Det är otroligt roligt att så många vill engagera sig mer i SEO och bli bättre på det. Många som vill bli bättre på SEO funderar nog på vart de skall börja.
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att klara av ett seriöst SEO-arbete helt själv utan det krävs ett team eller en extern partner som kan hjälpa till med olika delar.
Vårt råd på Contitude är att lära sig mer om SEO så att du blir en bättre beställare när du antingen skall anställa en SEO-specialist eller anlita en SEO-byrå.
Om du är intresserad av att lära dig mer om SEO, kan vi rekommendera vår nybörjarvänliga SEO-guide!
Stort lycka till med ditt SEO-arbete!
Om du vill prata mer om SEO får du gärna boka en konsultation med oss nedan.
Lycka till!