Inom digital marknadsföring finns det massor av begrepp och koncept att hålla reda på. För att bli en vass marknadsförare är det därför viktigt att ständigt vara uppdaterad på aktuella trender och nya begrepp inom branschen. Du kanske har hört begreppen “dark social” och “dark funnel” tidigare. Om inte – om de till och med är helt främmande för dig – kommer de inte vara det länge till.
I den här artikeln kommer vi gå igenom vad de två begreppen innebär, vad skillnaden är, och hur du kan tillämpa dem för att maximera effekterna av de marknadsföringsaktiviteter du arbetar med.
Vad är dark social?
“Darksocial” kanske låter som något mörkt och läskigt. Men var inte rädd, det är en term som används inom digital marknadsföring för att beskriva webbtrafik, och aktivitet i olika kanaler och plattformar, som kan vara svår att spåra. För många är dark social kanske en helt ny term, men begreppet har faktiskt funnits och använts sedan 2012.
Så varför är dark social viktigt att hålla koll på inom B2B? Jo: eftersom B2B-köpare ofta är högst aktiva i just sådana kanaler och plattformar; men eftersom aktiviteten inte går att spåra helt, får företaget dessvärre inte rätt insikt om vilken den egentliga effekten av deras marknadsföringsaktiviteter är.
Exempel på kanaler där “dark social”förekommer:
● Sociala nätverk (Linkedin, Instagram, Twitter etc.)
● Plattformar för innehåll (Youtube, Podcasts)
● Kommunikationsplattformar för arbetsplatser (Slack, Zoom)
● Grupper och forum (Facebookgrupper etc.)
● Evenemang och meetups
● Appar för meddelanden (Messenger, Whatsapp)
● Word of mouth
Varför dark social är viktigt och hur du kan spåra det?
Som marknadsförare förstår du förmodligen vikten av att kunna spåra den trafik dina sidor genererar, samt ha korrekt data. Data är nyckeln för att veta sin målgrupp och att framgångsrikt kunna leverera en marknadsföring som ger positiva resultat.
Studier uppger dock att 63 procent av konsumenterna föredrar att dela hemsidor och innehåll via dark social-kanaler. Exempel på detta kan vara privata meddelanden, mejl och sociala nätverk.
Mycket trafik och aktivitet går att spåra genom analysverktyg, CRM-system och UTM-taggar. Samtidigt finns det också mycket trafik och användarbeteenden som kan vara svåra att spåra, till exempel om du lägger upp ett inlägg utan en länk, eller publicerar innehåll som influerar din målgrupp att agera i ett senare skede.
Dark social-kanaler – som de för privata meddelanden eller mejl – är extremt kraftfulla, eftersom vi litar på personer vi känner och har i vår omgivning. Att få en delning eller en rekommendation från någon välbekant gör att chansen för en konvertering ökar markant. Det är därför också extra viktigt att marknadsförare är aktiva på just dessa ställen – kanske speciellt inom B2B –för att nå sina ideala kunder.
Om du undrar hur man kan spåra och mäta all dark social, måste vi tyvärr göra dig en smula besviken, för hur mycket vi än skulle vilja, går det tyvärr inte alltid att exakt spåra och mäta all marknadsföring. Det beror bland annat på att sociala nätverk och kanaler inte kan dela all data på grund av lagar som GDPR. De goda nyheterna är dock att det finns lättare sätt att spåra vissa delar av dark social på.
Två sätt att spåra dark social på:
- Google analytics 4
Du kan använda Google analytics för att spåra dark social. Du gör detta genom att skapa ett avancerat segment som separerar besökare från direkt trafik, samt exkluderar specifika sidor. Här kan du läsa mer om hur du gör detta. Skulle du behöva hjälp att sätta upp nya GA4 får du gärna höra av dig till oss på Contitude.
- Frågeformulär
Det gamla goda frågeformuläret. Varför inte fråga kunderna på er hemsida hur de hittade er? Genom att använda frågeformulär får du ofta ett direkt och precist svar från dem.
Genom att mäta dark social kan du få reda på de egentliga effekterna av dina marknadsföringsaktiviteter, något som kan göra det lättare att motivera och förstå vikten av att använda sociala kanaler för marknadsföringsaktiviteter, samt för att producera innehåll. Trots att det då inte alltid är mät- eller spår bart på det vanliga sättet.
Vad är dark funnel?
Nu när vi gått igenom vad dark social är, varför det är viktigt, och hur det går att spåra, så är du förmodligen nyfiken på nästa term – dark funnel.
Dark funnel är ett marknadsföringskoncept som blev populärt tack vare 6sense, och är ett tillskott till den traditionella marknadsföringstratten. En marknadsföringstratten är ett koncept som illustrerar konsumentens resa, från ett awareness-stadie till en konvertering.
Med hjälp av en funnel (marknadsföringstratt) blir det lättare att kartlägga konsumenten i det respektive stadie de befinner sig, och samtidigt rikta marknadsföringen direkt till dem. Funneln fungerar som bäst när du korrekt kan spåra kundresan. Problemet är att detta ofta inte går då du bara kan spåra de punkter eller event som stöds av dina spårningsverktyg. Händelserna i funneln som inte går att spåra kallas därför dark funnel.
Dark funnel är alltså kundresan som sker offline eller kan betecknas som de händelser i funneln som dina analysverktyg inte täcker.
Exempel på punkter i kundresan som anses vara “dark funnel”:
● Användargenereratinnehåll (inlägg på sociala medier, forum, bloggkommentarer)
● Event (konferenser, nätverksgrupper, sociala träffar)
● PR (omnämnanden i press, utmärkelser)
● Tredje partssidor (jämförelsesidor, bloggar, recensionssidor)
● Media (bilder, videor, podcasts)
Varför är då dark funnel viktigt?
Eftersom dark funnel-punkter är så svåra att spåra är det många företag som struntar idem helt och hållet. Till följd av detta får företaget dessvärre inte en representativ bild av deras kunders faktiska kundresa, vilket i sin tur leder till att de ofta missar möjligheter till att effektivt marknadsföra mot kvalitativa leads.
Kortfattat finns det alltså två huvudorsaker till att dark funnel är viktigt:
- Det ger en tydligare bild av den faktiska kundresan
Om du bara baserar kundresan på de punkter och event du kan spåra genom dina analysverktyg, så får du en felaktig bild av hur kundresan egentligen ser ut. Det du missar är de händelser som sker offline eller via tredjepartshemsidor som har spelat en stor roll i dina kunders köpbeslut.
- Det öppnar möjligheter för marknadsföring och ökad tillväxt
När du får en djupare förståelse för din målgrupps kundresa kan du identifiera nya marknadsföringsmöjligheter att nå dem på. Om du exempelvis märker att många av dina kunder får nys om ditt företag genom event, kanske det är där du vill lägga krutet när det gäller marknadsföringen; eller om du märker att kunderna upptäcker ditt företag i sociala medier kanske du istället vill lägga fokus på marknadsföringsaktiviteter i sociala medier, etc.
Hur du kan använda dark funnel för att maximera effekterna av din marknadsföring:
- Samla in data
Även om dark funnel-data är svårt att samla in, är det inte omöjligt. Det finns ettflertal verktyg du kan använda för att samla in data kring dina besökare och kunder, exempelvis undersökningar, använda data från en tredje part eller att använda några av de olika analysverktyg som kan förbättra din förståelse: De bästa analysverktygen för digital marknadsföring.
- Möta din ideala kund där de befinner sig i funneln
Om du vill nå din ideala kund i deras kundresa offline, så måste du vara där de befinner sig. Befinner de sig på sociala medier? Lyssnar de på podcasts? Går de på event? Se till att vara där din ideala kund kan upptäcka ditt företag. Tänk på att det inte alltid behöver vara de största insatserna som gör skillnad, även små ansträngningar kan vara nog så viktiga.
- Skapa marknadsföringsstrategin baserat på den data du har
När du samlat in din dark funnel-data kan du basera din marknadsföringsstrategi på den för att få bästa möjliga resultat. Som ovan nämnt kan du fokusera på att vara aktiv just där dina kunder befinner sig i funneln.
I dark funneln kan mängder av leads och kundinsikter gömma sig, och det är därför viktigt att vara medveten om den och använda sig av den.
Skillnaden mellan dark social och dark funnel?
Efter att nu ha lärt dig lite mer om dark social och dark funnel kanske du ändå tycker att de två låter lika. Då har du helt rätt. Egentligen är de tvåtermerna ganska lika eftersom konceptet bakom de två handlar om samma saker: trafik, data och aktivitet som alla är svåra att både spåra och mäta.
Viktigt att komma ihåg är dock att dark funnel framför allt handlar om konsumenters aktivitet, användarbeteenden och deras köpintention; medan dark social handlar om vilka kanaler konsumenter och trafik kommer ifrån.
Meden djupare förståelse för dark social och dark funnel kan du nu använda de två till din fördel för att optimera dina marknadsföringsaktiviteter.
Och vill du ha ytterligare hjälp med allt inom digital marknadsföring är du varmt välkommen att kontakta oss, så bokar vi in ett möte.