För dig som aktiv användare av Google Analytics har du säkert redan märkt att konverteringar (conversions) har försvunnit och ersatts av viktiga händelser (key events). Detta är en uppdatering som lanserades den 27 mars 2024 i primärt syfte att skapa ett gemensamt sätt att mäta konverteringar i Google Analytics 4 och Google Ads. Google Analytics 4 har också börjat släppa en betaversion av en ny vy som heter “Konverteringsresultat” (Conversion Performance).
I detta blogginlägg går vi in lite mer på djupet kring vad denna förändring innebär och vad du behöver göra.
Viktiga händelser i Google Analytics 4
När Google Analytics 4 ersatte Universal Google Analytics så bytte Google namnet på “Mål” till “Konvertering”. Nu ändrar de namnet igen till “Viktig händelse” (Key Event). I grund och botten fyller det samma syfte: att kunna separera ut en händelse som ses som en konvertering eller på annat sätt extra speciell. Ett typexempel på en händelse som nu ska klassas som viktig händelse är när en besökare på en hemsida fyller i ett kontaktformulär. Det kan också vara när en besökare laddar ned en guide eller fyller i ett formulär och därmed blir ett lead.
Viktiga händelser kan du sedan följa upp och mäta i Google Analytics 4 för att ta reda på hur väl din hemsida presterar och genererar leads, försäljning m.m.
Hur sätter du upp viktiga händelser i Google Analytics 4
Det är ingen skillnad på att sätta upp viktiga händelser med hur du satte upp konverteringar i Google Analytics 4. Du markerar befintliga händelser som “Viktiga Händelser” genom att gå till sektionen för händelser och sedan klickar på knappen längst ut till högst, för att markera en vald händelse som “Viktig Händelse”.
Alternativt kan du lägga till en viktig händelse genom att ange den manuellt. Detta gör du genom att istället gå till Administratör → Data visning → Viktiga händelser och klicka på “Ny viktig händelse”. Där kan du manuellt skriva händelsenamnet som du vill ha som viktig händelse. Detta kan vara fördelaktigt om du precis skapat en ny händelse som du vill mäta som viktig händelse, då den nya händelsen inte har dykt upp i listan Händelser ännu. Då kan du, innan händelsen har skett, lägga till den manuellt. Kom ihåg att det är case-känsligt (dvs du behöver följa samma mönster med versaler och gemener) så det måste vara det exakta händelsenamnet du anger.
Rapportering av viktiga händelser
Du som aktiv användare av Google Analytics 4 kan även ha märkt att standardrapporten “Konverteringar” har försvunnit. Den brukade ligga som standardrapport under händelser, men har nu för många användare tagits bort.
Det är lite olika beroende på konton har vi märkt, där vissa GA4 egendomar har kvar rapporten medan andra har fått en ny rapport som heter “Viktiga händelser” eller “Key Events” (se bild 2).
Vår gissning är därför att rapporten “viktiga händelser” som tidigare kallades “konverteringar”, kommer att komma tillbaka för alla GA4 egendomar över tid men att det rullas ut successivt och därför kan ta tid innan det går igenom för just dig.
Det är dock inget annat som har förändrats i den vyn jämfört med den äldre som hette Konverteringar.
Vad behöver du göra när GA4 byter namn på Konverteringar till Viktiga händelser?
Du kan vara lugn. Du behöver inte göra något alls. Det är bara ett nytt namn för dig som användare.
Varför byter GA4 namn från Konverteringar till Viktiga händelser?
Som vi beskrev i inledningen av detta blogginlägg handlar det primärt om att det har funnits tillfällen där konverteringar i Google Analytics 4 och Google Ads har mätt konverteringar på olika sätt. Detta har förvirrat många användare av Googles tjänster. Genom denna till synes enkla förändring så kommer det att bli lättare för Google att mäta konverteringar på samma sätt i GA4 och Google Ads. Vi hade gärna berättat exakt varför – men det vill inte Google berätta, och därför kan vi inte mer än bara spekulera. Vår teori är att det har benämnts på samma sätt i två system, men haft olika betydelser, och därför inte kunnat matchas mot varandra.
Det viktiga för dig som användare av Google Ads och Google Analytics 4 är att du ska få samma registrerade antal konverteringar i båda systemen framöver. Så har du haft problem med det historiskt så är sannolikheten stor att det kommer att bli bättre framöver. Det som Google rekommenderar är att du kopplar ihop Google Analytics 4 och Google Ads genom produktlänkning och sedan hämtar in GA4 “Viktiga Händelser” in till Google Ads och använder det för tracking i Google Ads.
Ny vy: Konverteringsresultat i beta
I samband med denna uppdatering så lanserar också Google en ny vy i Google Analytics 4: “Konverteringsresultat”. Denna vy hämtar in konverteringar från Google Ads och visar vilken kanal som går att attribuera till konverteringen. Se exempel i bilden nedan:
Denna vy är inte tillgänglig för alla Google Analytics 4 egendomar – men det vi, än så länge, har sett gör oss inte speciellt imponerade av denna nya vy. Typen av data gick att hämta från den äldre standardrapporten “Konverteringar”. Men som indikerat är denna vy än så länge i betaversion, så kanske kommer spännande uppdateringar vilka gör det möjligt att arbeta med denna vy.
Kunskapsfördjupning:
För att läsa in dig mer på djupet inom detta ämne kommer här lite information från Google: Vyn Konverteringsresultat
Konverteringar vs Viktiga händelser
Evolving Google Analytics for more insightful measurement
Vill du ha hjälp med att få rätsida på spårning av konverteringar i Google Analytics 4?
Kontakta oss på Contitude för en 30 min kostnadsfri konsultation.