Om du fick välja mellan att läsa flera sidor med information eller se ett videoklipp med samma information, vad skulle du ha valt? Enkelt – ett videoklipp. Och dina kunder känner likadant! Ett videoklipp ger 10.000 ord för motsvarande 1000 skrivna ord. Det är det enklaste sättet att kommunicera en stor mängd information inom loppet av kort tid. Utöver att vara den mest engagerande sortens innehåll som är tillgängligt idag är det i dagsläget även billigare än någonsin att skapa videoklipp. Och bäst av allt? Du behöver så klart inte göra allting själv. Contitude är här för att hjälpa dig!
VAR SKA DU ANVÄNDA VIDEOKLIPP
PÅ WEBBEN OCH I MOBILEN
Hur man kan och bör förbättra och optimera landningssidans konverteringsfrekvens är alltid den stora frågan. Men med ett videoklipp är det ganska enkelt.Genom att lägga till ett videoklipp på landningssidan är det enligtstudier möjligt att öka dina konverteringar med 80%.Med engagerande innehåll uppmuntras folk till att stanna längre på din sida för att se mer.I dagsläget har hälften av alla internetanvändare tillgång till internet från en mobil enhet. Tänk på att tid är den viktigaste faktorn för dina kunder. De har inte tid att läsa stora mängder innehåll på en liten mobilskärm. Ett videoklipp levererar budskapet mycket snabbare och med fler detaljer på ett underhållande sätt.
VARFÖR ANVÄNDA VIDEOKLIPP?
Den drivande kraften bakomengagemang på sociala medier är numera videoklipp.Användare av sociala medier tittar på fler videoklipp än någonsin förr. Att visa videoklipp har en positiv inverkan på konverteringar och skapar mycket mer engagemang hos målgruppen. Det gör att marknadsförare i allt större omfattning använder sig av videoklipp.Enligt Animoto har hela 84% av professionella marknadsförare,och 55% av små och mellanstora företag, producerat eller outsourcat produktion av videoklipp under loppet av de senaste 12 månaderna. Detta då små till mellanstora företag allt oftare använder videoklipp i sin marknadsföring.Flera tusen företagare implementerar det i sina strategier eftersom de vet att det är nödvändigt för att engagera denyngre delen av befolkningen.Av de som har använt sig utav videoklipp under loppet av de senaste 12 månaderna har 76% uppgett en direkt verkan på omsättningen och mer än 60% planerar att nästa år öka sina investeringar i videoklipp.Videomarknadsföring är en av desnabbast växande trendernaför innehåll och kommer att stå för 69% av all internettrafik bland användare innan 2017. 73% av användarna är förmodat mer villiga att göra köp efter att ha sett ett videoklipp och 71% uppger att videoinnehåll ger dem ett positivt intryck av ett märke.
ATT INVESTERA I EN MARKNADSFÖRINGSVIDEO ÄR UPPENBARLIGEN ETT BRA VAL. SÅ VILKET ÄR DET MEST EFFEKTIVA SÄTTET ATT OPTIMERA DIN BUDGET?
En marknadsföringsvideo lönar sig men kan vara en komplicerad process. Turligt nog finns det nu många möjligheter att optimera din budget samtidigt som du inte behöver göra allting själv.GÖR RESEARCH I FÖRVÄGDet är viktigt att ha en hållbar strategi bakom en marknadsföringsvideo. Innan du börjar måste du etablera ett syfte och en mening med ditt budskap. Ska du lära ut något? Underhålla? Eller är du ute efter en kombination? Se till att innehållet reflekterar det som du vill förmedla. Kolla in någraolika sorters marknadsföringsvideosför att se vilken typ som bäst motsvarar dina mål och din målgrupps intressen. Till exempel så har Contitude levererat ett längre videoklipp till Basefarm för internt bruk i syfte att förmedla Basefarms resa från Norge ut i världen. Norsk Aksesspunkt önskade däremot ett kortare videoklipp till sina användare för att på ett enkelt sätt förklara en av deras lite mer komplicerade produkter.
BEGRÄNSA ANTALET SKÅDESPELARE
Ett sätt att skära ned på kostnader är att minska antalet skådespelare du använder i en video. Det är även möjligt att inte använda några skådespelare alls. Prova en animerad video! Animation ger dig kontroll över bilderna och ger fler konverteringar än icke-animerade videoklipp.
HÅLL DET KORTFATTAT
Genom att hålla det kortfattat, och fokusera på poängen, håller du produktionskostnaden nere och kan öka antalet tittare som ser hela videoklippet. De flesta människor har en koncentrationsförmåga på ca åtta sekunder. Korta och konkreta videoklipp ärbra.
ÅTERANVÄND EFTER BEHOV
När du gör reklam för din video, se till så att du kan återanvända innehållet när du behöver det. När du har en bra marknadsföringsvideo kan du på ett enkelt sätt inkludera den på en landningssida, i en bloggpost eller i ett nyhetsbrev för att öka antalet visningar och klick. Be, till exempel, om att få videon i olika längder. Det gör det enklare för dig att dela din video på olika plattformar.
DU BEHÖVER INTE GÖRA ALLTING SJÄLV!
Det rekommenderas att hitta en professionell person som kan arbeta inom din budget och lyckligtvis, på grund av digitalisering och teknologi, är detta enklare än någonsin. Till våra kunder har vi levererat ett stort antal videoklipp med variation på typ, längd och innehåll. Vi tar gärna på oss ditt uppdrag också! Så om ett videoklipp skulle vara intressant för din marknadsföring, ta kontakt!Vi avslutar med ett positivt citat från en av våra kunder samt en infographic från ProPoint med liteuppmuntrande siffror och fakta angående videomarknadsföring“Basefarm har vuxit i rask takt under de 16 åren sedan företaget etablerades och mer än hälften av de anställda har varit en del av företaget i kortare tid än två år. Därför var det viktigt för oss att berätta om bakgrunden till varför Basefarm grundades, hur vi har vuxit och hur vi har förändrats samtidigt som vi har bevarat våra grundläggande värderingar genom åren. Dessa värderingar har präglat vår inställning till allt vi gör och de påverkar även hur vi ser på framtiden. Vi ville dela denna historia med våra anställda på ett enkelt och engagerande sätt som även kunde förmedlas i alla länder. Vi tänkte oss att ett kort videoklipp var ett perfekt medium för detta. Vi planerar även att använda videoklippet i introduktionskursen för alla nya “Basefarmers” som ansluter sig till företaget. Vi har tidigare fått några whiteboard-videos gjorda och denna gången valde vi att anlita Contitude för att producera ett sådant videoklipp. Det var väldigt enkelt att lämna över detta jobb till Contitude. De levererade med kvalitet – och till ett bra pris! Vi är väldigt nöjda med resultatet!”–Eli Cathrine Disch, CFO, Basefarm