Blogg
Digital marknadsföring

SEO-trender som gör att din hemsida fungerar på bästa sätt

SEO under 2019

Du hör säkert med jämna mellanrum att SEO håller på att dö ut. Vi kan säga på en gång att det är fel. Under 2019 så kommer arbetet med SEO, eller sökmotoroptimering fortsätta vara oerhört viktigt för att du ska lyckas med din digitala marknadsföring.Vi börjar med aktuell statistik. Idag görs det globalt mer än 70000 Google-sökningar varje sekund. Betald annonsering hos sökmotorer som Google får ca 6% av alla klick medan de som är högst upp i organiskt resultat (1a resultatet hos Google) får strax över 44% av alla klick.Hur hamnar man högst upp i sökresultat hos Google? Genom SEO! Med andra ord är SEO fortfarande lika aktuellt under det kommande året som det någonsin har varit.Om du vill läsa om grunder i SEO så är detta inlägg; ”Vad är SEO?” något för dig. Vi har även förklarat skillnaden mellan SEO och SEM här.

Nya SEO-trender

Det finns flera trender som utmärker sig för 2019 men i det här inlägget vill vi fördjupa oss i mobilanpassning.Det råder inget tvivel om att den mobila trafiken fortsätter att växa. Den tar över fler och fler procentandelar från desktop-trafiken. I dagsläget går ca 60% av all trafik genom en mobiltelefon. Det är alltså fler som besöker din hemsida och ser mobil-versionen än som ser desktop-versionen.Att större delar av trafiken går genom mobila enheter innebär inte bara att det blir viktigare med en mobil-version av hemsidan. Det innebär att du aktivt måste jobba med att optimera mobilanpassningen av din hemsida.Här kommer ett par grundläggande tips för att göra din hemsida användarvänlig för alla som surfar in från en mobiltelefon:

  • Säkerställ att du har en responsiv design. Detta är viktigt så att bilder och text får plats på skärmens yta och att det ser ut som du har tänkt.
  • Minska bildernas storlek. Optimera storleken och komprimera bilderna så att hemsidan inte är för tung. Den kommer då ladda snabbare vilket uppskattas av användare.
  • Håll koll på hastigheten. Förutom bildstorlek så finns en mängd olika åtgärder du kan göra för att se till så att hemsidan laddas snabbare, både via desktop, plattan och mobilen.

Vad är Mobile-First Index?

Mobile-First Index är en uppdatering som Google har gjort i sina algoritmer. Då ca 60% av all trafik sker genom mobila enheter börjar Google anse den mobila versionen av hemsidan som den primära versionen. Alltså - mobil-versionen av din hemsida är det som väger tyngst vid rankning och indexering.

Vad innebär Mobile-First Index för mig?

Jo - det innebär att mer fokus behöver läggas på hur hemsidan ser ut genom en smartphone. Ändringen i algoritmen implementeras sakta men säkert vilket innebär att ändringen inte är live för alla ännu. Under 2019 kommer däremot detta implementeras fullt ut och det är därför bara en tidsfråga innan detta är live för alla dina besökare.Utöver de 3 tips som beskrivits tidigare i detta inlägg så kommer här även ett par saker du behöver hålla koll på inför att ändringen i algoritmen går live.

Finns all information både på desktop-versionen och på mobila versionen?

Säkerställ att bilder, text och video finns med på alla versioner av din hemsida. Det fanns historiskt sett en trend att inte ta med all information på den mobila hemsidan för att denna skulle vara lättare att överblicka. Detta gäller inte längre. Då den mobila versionen är den som sökmotorer primärt tittar på så behöver all information även finnas här.

Finns metadata på den mobila versionen?

Metadata behöver finnas för den mobila sidan. Vi vet av egen erfarenhet hur snabbt det kan gå att tappa i ranking när vissa delar i SEO-arbetet inte hänger med i uppdateringar. Det tar lång tid att bygga upp ranking av en sida och det går mycket snabbt att tappa en ranking. Kontrollera därför att arbetet du lagt ner med att optimera din hemsida fortfarande gäller när Mobile-First Index går live för dig.

Finns båda versionerna hos Google Search Console?

Ser du data från både desktop och mobila enheter på Google Search Console? När ändringen i Googles algoritm går live så påverkar detta bland annat vilka URL:er som visas i sökresultatet. Det kan innebära att data som visas upp i Google Search Console förändras och att trafiken styrs till en annan version av din hemsida.Via Google Search Console kan du även se hur din hemsida fungerar och presterar. Har du brister i den mobila versionen av din hemsida så ser du vad som inte fungerar och på vilken sida, så att du kan åtgärda felet.

Sammanfattning

SEO, eller sökmotoroptimering på svenska är lika aktuellt nu som alltid. Skillnaden är bara hur algoritmerna ändras och hur du behöver anpassa optimeringsarbetet för att ständigt ge din verksamhet och din hemsida bästa möjliga förutsättningarna att fungera optimalt. Om det är någonting du ska satsa på så är det alltså den mobila versionen och användarupplevelsen på den mobila versionen av din hemsida.

Lycka till!

Vill du ha fler tips och råd kring hur du kan arbeta med sökmotoroptimering?

Ladda ner vår stora SEO-guide nedan!

LADDA NED SEO  GUIDEN 2023

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte