Blogg
Digital marknadsföring

Vad är digital marknadsföring? – hur kommer jag igång!

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är en strategi som består av en mix av innehållsmarknadsföring, SEO, video, SEM, PPC (betald annonsering), sociala medier etc. och används för att kunna nå ett företags mål.

Med hjälp av digital marknadsföring har ditt företag möjlighet att skapa fler affärer, bygga varumärke, jobba med employeer branding och mycket mer. I grunden handlar det om samma strategi som i det mesta att orka hålla ut och utvärdera samt optimera.

Vi går igenom grunderna i digital marknadsföring

I detta inspelande webbinar går vi igenom grunderna i digital marknadsföring och ger dig massor av tips och rekommendationer inför ditt kommande marknadsarbete. Vi går igenom grunder i SEO (sökmotoroptimering), SEM (sökmotormarknadsföring) och Inbound marketing. Hur man ska tänka när det kommer till mätning och att sätta mål.

Ska du precis börja med din marknadsföringssatsning online så kan jag varmt rekommendera Googles utbildning ”digital akademin” där man går igenom allt från vad SEO är till att ta fram en digital marknadsföringsstrategi, länk till utbildningen finns här.

När du gått igenom kursen har du all baskunskap som behövs för att sätta igång och börja producera för att driva din online satsning. Att komma igång med sin egen digitala marknadsföring behöver inte vara ett gigantiskt projekt som det lätt kan kännas innan man har kommit igång med det.

Om du behöver en enkel och smidig marknadsplansmall hittar du en såden nedanför att ladda ner.

LADDA NED MALL FÖR  MARKNADSPLAN


Starta din digitala marknadsföringresa lagom!

Tipset som vi ofta framför är att starta i lagom skala, ta dig inte vatten över huvudet.Det räcker ofta långt med:

Om man klarar av att hålla igång denna produktionstakt av content behöver bara tiden göra sitt så kommer du se om din digitala satsning ger något. Anledningen till varför vi tipsar om att starta i liten/mindre skala är dels för att man ska ha tid och möjlighet att hålla produktionen av t.ex. uppe över en längre tid samt att man inte ska ha tagit slut på alla krafter om man märker att det inte har gett så mycket som man från början trott.

Driver du t.ex. ett företag inom B2B måste du räkna med att säljcyklarna är på ca 6-12 månader och du ska därför vara långsiktig i din online marknadsföring. Slutar du mitt i så har du sannolikt inte gett din satsning chansen att lyckas och du kan inte utvärdera och optimera fullt ut till nästa gång.

Kom ihåg att möta resultatet av dina aktiviteter

Viktigt är att du alltid mäter alla aktiviteter som du genomfört, vilka blogginlägg drar trafik, vilken guide/whitepaper laddas ned, hur rör sig besökare på din hemsida. Allt detta kan du mäta och se med hjälp av google analytics, search console och heatmaps.

Det finns även ett analysverktyg som är framtaget för b2b bolag som heter Informind.

Det hjälper dig att samla data från flera olika kanaler samt hjälper dig att räkna ut lead acquisition cost som är väldigt bra för att du ska kunna veta vilka insatser som är lönsamma eller ej.

Hur mäter jag digital marknadsföring?

Sätt upp mål

Att mäta digital marknadsföring är inte svårt och som nämnt ovan finns det många program och system för att mäta om marknadsföringen ger något resultat. En viktig del när du börjar mäta är att sätta mål. Utan mål finns det inget att mäta mot!

Exempel på mål kan vara, antal besök på hemsidan, antal leads, antal köp, genomsnittlig position på en sökmotor mm. Vissa är lätta att mäta och vissa är svårare. T.ex. är det lätt att mäta antal unika besök på hemsidan via google analytics medan att mäta köp för ett B2B företag som är hänförligt till digital marknadsföring kan vara betydligt svårare om inte köpet genomfördes digitalt.

Mät samma sak över tid

När du mäter digital marknadsföring är det viktigt att över tid och kontinuerligt mäter samma sak. T.ex. om du mäter besök på hemsidan och vid första mätningen väljer att mäta antal unika besökare under senaste 30 dagarna jämfört med samma period föregående år ska du fortsätta mäta just det. Om du sedan börjar mäta senaste 60 dagarna och jämför med föregående 60 dagars period kommer det inte längre vara relevant och gå att följa upp på ett bra sätt.

Ta hjälp av verktyg

För att hjälpa till med mätningen finns det flertalet större digitala marknadsförings system, marketing automation system, inbound marketing verktyg mm. De kan hjälpa många företag att strukturera och systematisera sin digitala marknadsföring. Att investera i ett system kan vara en bra ide men passar inte alla beroende på hur långt man har kommit i sin digitala marknadsföring. I ett separat blogginlägg har vi gått igenom om man behöver ett inbound marketing verktyg eller inte som kan vara värt att läsa om du funderar på att skaffa ett marknadsföringsverktyg. 

Inbound marketing, Growth hackning, content marketing – utan att du ens märkt det

Har du satt igång denna process enligt ovan och börjat producera content, sprida det i sociala medier samt mäter hur besökare rör sig på din hemsida har du redan på börjat din strategi mot inbound marketing och content marketing. Du har skapat engagerande affärsdrivande content (content marketing) och du har skapat en inbound funnel genom att driva trafik till hemsidan som förhoppningsvis leder till en nedladdning av en guide/whitepaper som du fått en emailadress i utbyte för. Grattis! Bra jobbat!

Om du sedan optimerar ditt content och innehåll genom data dvs baserat på analys från google analytics och search console har du börjat din resa som growth hacker!

Hur sätter jag upp en marknadsfunktion som jobbar med digital marknadsföring på ett effektivt sätt? 

Många B2B bolag som vill dra igång med digital marknadsföring tampas med hur de ska sätta ihop marknadsfunktionen. Många tänker att de ska anställa en marknadsperson som sedan ska ratta hela marknadsföringen helt själv och helt utan budget utöver sin egen lön.

Om du väljer att göra precis detta finns det en stor risk att personen du anställer kommer köra slut på sig själv och att ni inte kommer få det resultatet som ni förväntar er. Detta är tyvärr vanligt förekommande inom B2B.

Det är därför bättre att hitta en lösning som ger er stötte flexibilitet och som är mer kostnadseffektiv än att anställa. Vi förespråkar såklart att företag ska personer inhouse på marknad men i början av en marknadsföringsresa behöver inte det vara den absolut bästa lösningen. Det är därför vi har tagit fram vår modell Maketing as a Service som ger B2B företag en möjlighet att skapa en riktigt effektiv marknadsapparat.

Nedan är några viktiga punkter som vi rekommenderar att ni har på plats innan ni drar igång med er digitala marknadsföring.

Tydlig affärsförståelse och strategisk inriktning:


Innan du sätter igång med att bygga marknadsfunktionen är det avgörande att ha en klar förståelse för företagets affärsmodell och långsiktiga mål. Marknadsavdelningen måste vara i linje med företagets strategi och bidra till att nå företagsmålen.

Målgruppsanalys och kundinsikt:


Förståelsen för er målgrupp är kärnan i all framgångsrik marknadsföring. Genom att genomföra noggranna kundanalyser, kundintervjuer och skapa personas kan ni skräddarsy era marknadsstrategier för att bättre tilltala och engagera era potentiella kunder.


Tillräckliga resurser och kompetens:


Se till att tilldela tillräckliga resurser, både mänskliga och ekonomiska, för att bygga och driva en effektiv marknadsfunktion. Det är också viktigt att ha rätt kompetens inom teamet, inklusive expertis inom digital marknadsföring, content produktion, analys och strategisk planering


Samarbete med andra avdelningar:


Marknadsavdelningen bör integreras med andra nyckelfunktioner inom företaget, såsom försäljning, produktutveckling och kundtjänst. Genom ett nära samarbete kan ni säkerställa att marknadsinsatserna stödjer försäljningsmålen och att kundens behov och feedback integreras i produkter och tjänster.


Mätbara KPI:er och kontinuerlig utvärdering:


Definiera tydliga nyckeltal för att mäta framgång och effektivitet inom marknadsfunktionen. Genom att kontinuerligt utvärdera och analysera resultaten kan ni identifiera vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras, och göra justeringar i er strategi för att maximera avkastningen på investeringen.

Det tar aldrig slut – fortsätt lära och producera

Hoppas du fått svar på frågan om vad digital marknadsföring är. Att driva en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi bygger på att alltid hänga med i vad som händer i marknadstrender och framförallt hur sökmotorer uppdaterar sina algoritmer.

Det är viktigt att alltid utgå från data när du optimerar och skalar upp din digitala satsning och komihåg att målet alltid ska vara att skapa en bevisad lönsam marknadsföringsinsats.När man får in den konstanta uppföljningen och optimeringen som en rutin kommer resten av sig själv. Kör hårt!

Ps. Om du behöver hjälp att dra igång er digital marknadsföringsresa får du mer än gärna boka ett möte med oss. Vore kul att höra mer om er och era mål!

"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte