Du har oerhört kort tid på dig att övertyga någon att stanna kvar på din hemsida. I en omfattande studie som undersökte beteendemönster på internet visade det sig att 55% spenderade mindre än 15 sekunder på en hemsida innan de gick vidare. Du har alltså inte ens 15 sekunder på dig att göra ett första intryck.Vad ska du då tänka på när det kommer till startsidan? I det här inlägget ger vi 6 tips och råd på hur du ska gå tillväga när du strukturerar och designar huvudsidan på din hemsida.
1. Berätta värdet av ditt erbjudande
Innan du berättar någonting annat måste du förklara vad du gör, eller framförallt värdet av vad du gör. Varför är det relevant för besökaren? Vad är fördelarna? Hur kan din tjänst eller produkt hjälpa besökaren?Inled sidan med dina USPar (Unique Selling Point) och förklara vad det är som gör ditt företag speciellt. Personen som besöker sidan måste känna att det är relevant att stanna, så ditt uppdrag är att berätta precis varför de ska läsa vidare.
2. Visa upp referenser
Oavsett om du är inom B2C eller B2B-segmentet så behöver du visa upp någon form av referens eller recension. Det kan antingen vara recensioner av din produkt eller tjänst, ett citat från en riktigt nöjd kund eller ett kundcase som visar hur du arbetar och vilket värde det gav kunden.Oavsett format och hur du visar upp referensen så ger detta ett starkt och tryggt intryck av ditt företag och ditt varumärke. Att visa upp vilka som litar på dig och varför de gör det sänker tröskeln för fler att ta steget att våga konvertera.
3. Mobilanpassning
Sedan en tid tillbaka har Google utgått från sk Mobile First indexing. Kort och gott innebär detta att sökmotorn i första hand tittar på mobilversionen av din hemsida och därefter desktop-anpassningen. Anledningen är helt enkelt att majoriteten av sökningarna som görs via Google sker på en mobil enhet.
Även om du ser att dina besökare främst använder en dator när de besöker din hemsida så utgår sökmotorer från mobilanpassningen. Det innebär att du inte kommer undan en responsiv sida som behöver prestera bra både på datorer, mobiler och surfplattor om du vill rankas högt av sökmotorer. Säkerställ därför att webbdesignen är användarvänlig och kompatibel med alla olika typer av enheter.
4. Navigering
Det finns få saker som är så frustrerande som när man inte hittar det man letar efter. Enkel och tydlig navigering är därför A och O när det kommer till användarupplevelsen på din hemsida. Om dina besökare inte hittar informationen de söker efter kommer de snabbt att lämna sidan och besöka en konkurrent. Detta kommer sökmotorer i sin tur känna av vilket gör att din SEO då påverkas negativt.Med en lättnavigerad hemsida ökar du chansen att din målgrupp hittar informationen de letar efter och du säkerställer dessutom en positiv användarupplevelse. Detta bygger inte bara förtroende för ditt företag utan ökar även chansen att din målgrupp faktiskt också konverterar.Det som besökare oftast letar efter är:
- Vad du erbjuder och varför det är relevant för dem
- Kontaktinformation till er
- Information om ditt företag
- Case eller referenser
- Länkar till sociala medier eller en blogg där de kan fördjupa sig i ämnet och hitta ännu mer information
Ett tips när det gäller navigering är att besökaren ska kunna hitta informationen de letar efter på max 3 klick. Se därför till att menyn är tydlig och att länkarna berättar precis var besökaren kommer hamna.
5. Visa upp dina senaste blogginlägg
Ja, det är fullt rimligt att göra detta redan på startsidan.Huvudsidan är oftast det första en besökare ser och ska inspirera besökaren att stanna kvar och läsa vidare. Att visa upp relevanta nyheter och att hålla hemsidan uppdaterad med nytt content är därför ett knep att inte bara locka nya besökare utan även hålla kvar intresset hos någon som klickar sig in på hemsidan för tredje, fjärde eller femte gången.
Lyckas du få någon att klicka sig vidare och läsa ett blogginlägg istället för att lämna sidan så ökar du tiden som besökarna stannar på sidan och minskar er bounce rate vilket bygger domänauktoritet. Något som förstärker hemsidans SEO. Tittar vi på fördelarna ur ett användarperspektiv så ökar även konverteringarna i längden då dina besökare hittar relevant och engagerande information som tilltalar dem. De bygger då upp förtroendet för ditt företag och chansen ökar att de till slut konverterar.Ett tips är även att blanda blogginlägg med videos. Rörligt innehåll är ett oerhört bra sätt att engagera din målgrupp. Läs mer om hur du kan komma igång med videomarknadsföring här.
6. CTAs
Call-to-actions (CTAs) är oerhört viktiga för att lyckas konvertera dina besökare till faktiska kunder. Det är lika viktigt på både landningssidorna som startsidan att du har CTAs som leder besökaren vidare och underlättar för konvertering.Se även till så att du har CTAs utspridda på sidan. Det är inte alla som scrollar längst ned på sidan och det är inte alla som kommer scrolla tillbaka och leta efter en CTA. Du kan därför med fördel lägga till en konverteringspunkt mitt på sidan och en i slutet. Placeringen beror helt enkelt på vad du skriver om, men var inte rädd att ta med flera CTAs på varje sida.En konvertering betyder inte nödvändigtvis ett köp utan det kan lika gärna vara att de fyller i ett kontaktformulär med en fråga, att de laddar ner en guide eller bokar en demo. Målet är att du ska få mer information om vem som besöker din hemsida och kunna sålla ut de som är så pass intresserade att du bör fokusera säljaktiviteter på just den individen.Genom information om på vilket sätt de konverterade, exempelvis om de laddade ned den kompletta guiden om vandringskängor, så vet du vilken produkt du ska prata om när du kontaktar besökaren.
Sammanfattning
6 tips och råd på hur du ska gå tillväga när du strukturerar och designar huvudsidan på din hemsida är:
- Berätta värdet av ditt erbjudande
- Visa upp referenser
- Säkerställ mobilanpassningen
- Ha enkel och tydlig navigering
- Visa upp dina senaste blogginlägg
- Kom ihåg CTAs