Blogg
Digital marknadsföring

Hur lång tid tar det att indexeras på Google?

I detta blogginlägg kommer vi gå igenom frågan hur lång tid det tar till dess att ett publicerat blogginlägg, hemsida, artikel etc syns i Googles sökningar.

Hur lång tid tar det att indexeras på Google?

Att svara på denna fråga är lite samma sak som att svara på hur långt ett snöre är.Det kan gå på minuter eller ta veckor. Google indexerar de sidor som inte bryter mot några av de regler som Google har satt upp. Det finns många delar som påverkar och ingen vet exakt hur Googles algoritmer fungerar men de är öppna med vilka sidor som har indexerats och inte, samt av vilken anledning detta har skett eller inte skett. Innan vi går in på vilka delar som påverkar och vad du kan göra för att snabba på processen behöver vi gå igenom vad vi menar med att ”indexeras”.

 

Vad innebär det att indexeras på Google?

Det vi menar med att indexeras är att en specifik URL (webbadress) har genomsökts med Googles algoritmer och tas med i Googles index över hemsidor när någon gör en sökning med Googles sökmotor. Det betyder inte att du kommer att se ditt eget resultat på första sidan när du Googlar titeln på din sida. Det behöver inte ens vara så att du hittar din sida på de första 10 sidorna på Google. Var du placeras handlar om ranking.

Vilka faktorer påverkar hur du indexeras på Google?

  • Användarvänlighet

En viktig faktor för att indexeras är att sidorna på din hemsida är användarvänlig. De ska t.ex. inte omdirigera till en annan sida eller ha ett 404 fel. Det ska finnas synlig text och tydlig struktur på hemsidan för att Google ska indexera hemsidan.

  • Unikt content

En av de vanligaste anledningarna till att Google inte indexerar en sida är att Google tycker att innehållet på sidan är kopierat. Det kan vara så att du har hittat relevant information som du vill dela med dig av på din hemsida som du har kopierat in.Om det är för stor mängd av totala innehållet från sidan som är kopierat kommer Goolge inte tycka att det är relevant att visa utan istället visa den sidan som du har tagit informationen ifrån (Detta gäller även direktöversättningar från ett språk till ett annat). Google kan även välja att inte indexera en av flera av dina sidor som innehåller samma content som en annan av dina sidor.

  • Tekniska problem

I vissa fall finns kod på dina sidor som gör att Google inte kan indexera dessa. Detta sker om det t.ex. finns en ”noindex” meta-tag på sidan eller om du har en robots.txt som blockar sidan.

  • Content!

För att lyckas med att indexeras på Google behöver sidan som ska indexeras innehålla någon form av relevant content. Det kan vara text, bild eller video. Det krävs också en viss mängd content för att över huvud taget indexeras och vara relevant för Google att visa upp i sin sökmotor.Det har diskuterats mycket hur mycket text som behövs för att indexeras och även om det inte finns någon exakt gräns för detta så uppskattar vi att det krävs minst 300 ord för att Google ska tycka att det är relevant att indexera en specifik sida. Det påverkar också stort hur dina sidor rankas (Mer om det nedan).

 

Går det att indexeras snabbare?

Ja, det går faktiskt att skynda på en indexering från Google. Om du har kopplat din hemsida till Google Search Console så kan du genom det verktyget begära att en nyligen publicerad sida ska indexeras.Då skriver du in högst upp i Google Search Console URLen på din nyligen publicerade hemsida att du begär att Google Indexerar sidan. I det fallet då inget uppenbart fel finns på sidan som t.ex. en omdirigering eller en felkod kommer Google att lägga till URLen i en prioriterad kö för indexering.Se bilden nedan för att se var du kan skriva in URLen för en sida för att be om prioriterad indexering.

Vill du bli ännu bättre på SEO då får du gärna ladda ner vår SEO-guide här!
LADDA NED SEO GUIDEN 2023

Samarbetet mellan oss och Contitude är regelbundet och givande med ordentliga rapporteringar. Den professionella personalen har en ordentlig överblick över arbetet och ser möjligheter och utveckling framåt.
Petra Hansson
Marketing Supervisor

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte