Blogg
Content Marketing

Digital marknadsföringsstatistik

Det fantastiska med digital marknadsföring är att det går att ta fram statistik för allt. I detta blogginlägg går vi igenom statistik som förhoppningsvis hjälper dig bli en bättre marknadsförare.

För att göra det lättare har vi delat in statistiken i olika huvudrubriker.

Digital marknadsföring statistik - Contitude

SEO och organisk trafik

För alla som arbetar med SEO så finns det massor med matnyttig SEO statistik som kommer hjälpa dig ta rätt beslut och kanske till och med hjälpa dig att få dina medarbetare att förstå värdet. Läs mer nedan:

  • 72 % av alla marknadsförare håller med om att relevansen i det producerade innehållet är den största enskilda faktorn för att lyckas bra med SEO. SEO experter är eniga om att det är bättre att skriva content med fokus för en specifik sökterm än att skriva content som endast försöker få med de specifika sökorden i en text när det kommer till att driva trafik till tex en specifik websida.
  • 93% av all trafik till hemsidor kommer via sökmotorer.
  • De flesta experter är eniga om att ett blogginlägg bör vara mellan 1000 till 1500 ord för att maximera resultatet vad avser SEO.
  • Att uppdatera ett gammalt blogginlägg med ny information kan öka effektiviteten av dina organiska sökresultat med 74%. Trots det så återpublicerar endast 55% av de som arbetar med marknadsföring.
  • Antalet inlänkar för ett företags hemsida kan öka med upp till 97% om de har en blogg.
Bra Statistik Digital Marknadsföring - Contitude

Content Marketing

  • Content Marketing genererar 3 gånger fler leads än paid search (t.ex. via Google Ads) och kostar 62% mindre!
  • Små till medelstora företag som har en blogg får 126 % fler leads än de som inte har en blogg.
  • Företag som publicerar 16 eller fler blogginlägg per månad får ca 3,5 gånger mer trafik till sin hemsida jämfört med företag som publicerar 0-4 blogginlägg per månad.
  • 76% av alla köpare är villiga att ge ut sin information i utbyte mot tex ett whitepaper. Ca 63% av all köpare är nästan lika villiga att lämna ut information mot en e-bok eller liknande
  • 47% av alla köpare besökte minst 3-5 olika artiklar, bloggar eller sidor innan de bestämde sig för att ta kontakt och prata med en säljare.
  • Bloggar med bilder får 94% fler visningar än bloggar som endast innehåller text. Bloggar med video kan öka organiska sökningar med upp till 157%
  • Den genomsnittliga tiden som någon läser ett blogginlägg är 37 sekunder. Slutsatsen som går att dra av detta är att besökare framförallt skummar igenom ett blogginlägg för att hitta den mest relevanta delen.
  • 81% av all Internetanvändare anser att blogginlägg är en relevant källa för information eller rådgivning som de litar på.
  • Att publicera dagligen på en blogg kan generera 5 gånger så mycket trafik jämfört med de som inte publicerar dagligen.
  • En lista som har ojämnt antal punkten kommer att överträffa en lista som har jämnt antal punkter med ca 20%. Mer än en tredjedel av alla Internetanvändare (36%) föredrar listformat på artiklar framför rubrik och textbaserat format.
  • Endast ca 20% av alla besökare kommer att läsa en text på en sida, men 80% av alla besökare kommer att titta på en video. Så om du läser detta blogginlägg är du faktiskt en av de få som faktiskt läser ett textbaserat blogginlägg :)

Epost marknadsföring

Sammanfattning

Statistik är alltid bra att använda sig av för att bli bättre i sina egna aktiviteter eller som försäljningsargument till kollegor om att man ska göra det ena eller avstå från det andra.

Använd gärna ovan statistik och vi kommer självklart att uppdatera detta blogginlägget så fort vi kommer över ny intressant statistik. Det är därför en bra ide att komma tillbaka här för att se vad det finns för ny information att hämta.

Hoppas du har fått värde av detta blogginlägg om statistik för digital marknadsföring. Har du några frågor eller funderingar är det alltid bara till att höra av sig till någon av oss här på Contitude.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte