Blogg
Google

Lär dig A/B testa din hemsida med Google Optimize

Att A/B testa är något som många vill göra men få mäktar med.Det känns ofta svårt att mäta och att genomföra ett fullt A/B test av sin hemsida.I detta blogginlägg ska vi gå igenom hur du lätt med hjälp av Google Optimize kan genomföra olika typer av A/B test utan att skriva en enda rad kod.Vad är ett A/B test?Innan vi går in på hur man genomför ett A/B test med hjälp av Google Optimize ska vi först förklara vad ett A/B test är och i vilka lägen du kan använda dig av ett sådant test.A/B test syftar till att testa två versioner av något, en A version och en B version. Detta för att ta reda på vilken av de två versionerna som fungerar bäst.

När kan man genomföra A/B test?

A/B test går att genomföra i de flesta sammanhang där man är ute efter att optimera ett mål eller slutresultat.Ett exempel kan vara att du vill förbättra konverteringen på en landningssida och du har en hypotes om att konverteringen kommer att öka om du flyttar din call-to-action längre upp på sidan. Då skapar du en variant av landningssidan med din call-to-action längre upp och fördelar den inkommande trafiken mellan de båda landningssidorna. När en viss mängd besökare har gått igenom båda sidorna kan du sammanställa statistiken för att se om den nya versionen av landningssidan konverterade bättre än den gamla.Denna typ av A/B test går att genomföra i många olika sammanhang så länge som det finns ett mål som du vill uppnå och som går att mäta.Ofta används A/B test i samband med annonsering då man skapar två versioner av en annons för att se vilken av annonserna som det klickas på flest gånger eller kanske till och med mäter vilken av de versionerna som konverterar bäst.

Hur går man tillväga rent praktiskt för att sätta upp ett A/B test?

Det låter ganska enkelt att göra två versioner av en annons eller sida och sedan mäta vilken som presterar bäst men utan programvara som hjälper till blir det genast svårt.Google har en gratis programvara som heter Google Optimize (länk) där man helt gratis kan sätta upp ett A/B test för sin hemsida.Det finns olika typer av test du kan genomföra med hjälp av Google Optimize och det finns lätta drag-and-drop funktioner som gör att du i de flesta fall klarar av att sätta upp och genomföra ett helt A/B test utan något kodande eller förkunskaper.Det enda du behöver göra är att lägga in en liten bit av kod på hemsidan så tar Google Optimize hand om resten.Vi går nedan igenom en enkel typ av A/B test som du klarar av helt själv.

A/B test - ändra placering av call-to-action

I detta fall så har vi lagt in koden för Google Optimize sedan tidigare och är ute efter att skapa ett A/B test där vi testar om placeringen av en call-to-action resulterar i att fler personer klickar på någon av de två call-to-actions som vi byter plats på.Bilden nedan är sidan där vi vill ändra plats på de två call-to-actions.

Vi öppnar sedan upp Google Optimize och skapar ett nytt test genom att klicka på "SKAPA UPPLEVELSE"

Sedan kommer du till en vy där du ska välja vilket typ av test du vill utföra. Det finns flertalet olika test att välja på. För detta typ av A/B test där vi ska undersöka vilken plats två call-to-actions ska ha så väljer vi "A-B test". Om vi t.ex. skulle A/B testa helt olika typer av landningssidor eller en helt ny hemsida skulle vi valt "omdirigeringstest".

När vi valt A-B-test och angett vilken sida det berör samt vad testet ska döpas till har vi skapat en ny upplevelse och kommer till vyn som visas nedan.

Där finns originalsidan som vi angett och vi ska nu skapa en ytterligare variant med ändrad plats på call-to-action.Då klickar du på "SKAPA VARIANT".

AB test lägg till variant 2-614052-edited

Du döper då varianten till ett namn så du kommer ihåg. I detta fall har vi döpt varianten till "Variant 1" och klickar sedan "KLART".Sedan kommer du tillbaka till huvudvyn och klickar på "Spara och fortsätt"

AB test lägg till variant 3

Klicka på raden Variant 1 så kommer du till vyn där du med hjälp av drag-and-drop kan editera din sida.

AB test drag and drop

Du kan du enkelt dra element (t.ex. knappar eller bilder) till olika positioner eller editera texter.I nedan bild är nu call-to-action ordningen ändrad till det vi från början ville testa.

AB test variant klar

Sedan klickar du på spara och du hamnar tillbaka i huvudvyn enligt nedan.Det har nu blivit dags att skapa ett syfte för testet. I detta fall så vill vi att fler hamnar på någon av undersidorna som call-to-action knapparna leder till.Då väljer man skapa anpassat syfte enligt bilden nedan.

AB test skapa syfte

Syftet döper jag till "Klick på call-to-action" och väljer sidvisningar och sätter upp regler för hur många som kommer in på en sida som börjar med den URL som undersidorna har.Det går att koppla syften till uppsatta mål som du har idag baserat på händelser som du enkelt kan sätta upp via Google Tag Manager (detta kommer vi behandla i kommande blogginlägg).

AB test typ av syfte

Den sista delen innan du kan sätta igång med testet är att välja hur fördelningen av besökare ska vara under testet. I detta fall väljer vi att detta test ska beröra alla som besöker sidan, dvs 100% av inriktade besökare.Sedan väljer vi att viktningen är exakt 50% som får se Variant1 och Originalet.

AB test välj fördelning

Nu är det dags att starta experimentet!

Sätt igång experiment AB test

Vi får sedan upp resultat vyn som kommer att jämföra resultaten av ditt A/B test och sedan per automatik kommer föreslå att avsluta testet när det går att avgöra en primär vinnare av testet.

Rapporterings vy AB test

Sammanfattning

Nu har vi gått igenom hur du enkelt kan sätta upp ett A/B test utan att skriva en enda rad kod.Hoppas du får mycket nytta av denna genomgång och att du lyckas optimera din hemsida enligt de mål du har.Vill du ha fler tips och råd från oss så kan du prenumerera på vår blogg eller kontakta oss direkt för att ta en kopp kaffe med oss.LADDA NED SNABBA  GOOGLE GUIDEN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte