År 2020 är redan i full gång och vi på Contitude ser vissa trender som vi tror kommer att vara framträdande i år:
- Fler kontaktytor
- Möta kundernas behov av information
- Äg din data
- Optimera för röstsök
Fler, enklare och snabbare kontaktytor
En gång i tiden ville företag dölja sina kontaktuppgifter och enbart hänvisa till kontaktformulär för att tvinga in målgruppen i sina egna flöden. Detta fungerar inte så bra längre utan skapar mest bara frustration hos målgruppen. Vi på Contitude tror att om ni skapar fler kontaktytor med era potentiella kunder så kommer det att hjälpa er att stänga fler affärer och också få nöjdare kunder.
Kontaktformulär och mail kommer fortfarande att vara nödvändiga kontaktytor, dels på hemsidan men även för verksamhetens vanliga kontakter med befintliga och potentiella kunder. Vissa ärenden som exempelvis försvunna returer eller problem vid systemintegrationer lämpar sig helt enkelt bättre för telefon eller mailkontakt.
Däremot tror vi på Contitude att det kommer bli alltmer viktigt med fler kontaktytor hos kunden och detta för att passa olika kontaktpersoner som har olika behov av kontakt och informationssökande. Notifikationer om varuleveranser eller bokade tider passar bättre att skicka som SMS eller via chatverktyg och underlättar kommunikationen vid snabba och enkla frågor.
Vi som konsumenter har vant oss vid att vara uppkopplade och nära kopplade till våra leverantörer. Att kunna logga in och identifiera sig med sin mail eller Facebook-profil är inte längre märkvärdigt och att kunna chatta via sociala mediers kommunikationskanaler, som Messenger eller WhatsApp kommer också att vara mer och mer vanligt förekommande.
Det gäller helt enkelt att ha så många kontaktytor med kunden som ni har möjlighet att ha på ett bra sätt. Genom att arbeta på detta sätt så ökar du sannolikheten att din målgrupp hittar ett för dem lämpligt sätt att kommunicera med er och att de faktiskt hör av sig till dig när de har en fråga eller bara behöver mer information.
Möt kundernas behov av information
I takt med Internets framväxt har vi alla vant oss vid att information ständigt finns nära och inom räckhåll. Istället för att fråga en expert eller leta i något slags uppslagsverk så räcker det numera med en relativt enkel sökning i en sökmotor, oavsett tid på dygnet.
Detta gäller inte bara för B2C utan även för B2B.
- 94% av den totala organiska trafiken sker genom Google. (Web Presence Solutions, 2017)
- E-handel inom B2B väntas gå om e-handel inom B2C under (Ecommerce Platforms, 2018)
Vad innebär detta för er som företag? Jo, att ni behöver möta det nya behovet av information från era kunder. Utöver en bra säljpitch för din produkt eller tjänst behöver du även kunna ge svar på eventuella frågor redan innan de ställts. Du behöver förklara värdet av det du erbjuder genom att beskriva problemområdet och sen på ett informativt sätt svara på hur din produkt eller tjänst löser problemet som din kund har.
Av den här anledningen är det oerhört viktigt att Content Marketing blir en del av din marknadsföringsstrategi samt att du ständigt arbetar med konverteringsoptimering för att nå så många av era kunder som möjligt på ett smidigt sätt.
Större fokus på att samla och analysera data
För att kunna ta smarta beslut inom er marknadsbudget är det viktigt att inte bara lita på magkänslan. Dina instinkter kan hjälpa dig i den kreativa processen men glöm inte bort att ta hänsyn till all den data som samlas in i denna process.
Enligt Gartner’s 2018 Marketing Analytics Survey tror 81% av de som arbetar inom marknadsföring att majoriteten av deras beslut kommer vara datadrivna om två år, dvs 2020. Det har snart gått 2 år sedan Gartner presenterade dessa siffror och även om många ännu inte är helt datadrivna så finns det inte längre någon bra ursäkt för att inte se på och analysera den data ni erhåller. Under 2020 behöver marknadsteam både behärska det kreativa och lära sig tolka data för att kunna ta smartare beslut.
Exempelvis, om er landningssida innehåller både video och text så kommer 72% av besökarna välja att titta på filmen för att lära sig mer istället för att läsa texten. (HubSpot, 2018). Om ni har en landningssida som presterar dåligt kan det vara en bra idé att lägga till en video för att se om ni kan locka fler besökare att stanna och ta del av innehållet.
Kom även ihåg att följa upp och mäta skillnaden efter att ni lagt till tex en film. Har besökarantalet ändrats? Stannar de längre på er hemsida? Vad är då nästa steg för att hjälpa besökaren vidare i sin köpresa?
Äg din data
Delvis på grund av GDPR finns det begränsningar gällande vilken data du som företag får ta del av. Det går inte längre att bara köpa information om din målgrupp utan att du behöver få din målgrupps tillåtelse att ge dig just den information du är intresserad av.
Att äga sin data ger dels värdefulla insikter om er målgrupp, men samma råd kan även ges till dig som företagare. Se till så att du äger alla relevanta konton som är kopplade till din verksamhet. Sociala medier är kraftfulla kanaler men det är viktigt att du då också äger rätten till all data som genereras via den specifika plattformen. Se därför till så att du även samlar följare i exempelvis maillistor som du alltid har egen tillgång till.
Detsamma gäller även analyskonton. Det går alldeles utmärkt att outsourca hjälp från olika typer av byråer och marknadspartners men du behöver stå som ägare av dessa konton så att du inte är bunden till en specifik partner. Det är trots allt din data det gäller, och du ska se till så att du äger rätten till den.
Optimera för röstsökningar
Röstsökningar blir allt vanligare. Enligt OC&C Strategy Consultants (2019) beräknas Voice vara en otroligt stark kanal redan 2022 och värdet beräknas vara ca $40 miljarder. Enligt Wordstream (2018) tros 50% av alla sökningar under 2020 vara just röstsökningar.
Även om dessa siffror i dagsläget till stor del gäller B2C ser vi även att trenden sprider sig till B2B. Röstsökningar och röstoptimerat innehåll är fortfarande i ett tidigt skede, men takten som det växer med tyder på att det snart kommer vara en otroligt viktig kanal.
Det är fler och fler som börjar använda röstsökningar, dels för att leta upp recept eller ringa familjemedlemmar men även för att hitta information om ett företags öppettider eller tex var det finns lediga konferenslokaler.
En studie utförd av CNBC (2018) visade att 2/3 av alla som använde så kallade ”digital voice assistants” som exempelvis Google Home även använder sina telefoner i mindre utsträckning. Detta är någonting som också går i linje med att allt fler försöker begränsa sin skärmtid men ändå vill ha tillgång till information i olika former.
Läs mer om hur du optimerar din hemsida för Voice Search här.
Sammanfattning
Vi på Contitude tror att dessa 4 trender kommer vara mer framträdande i år än tidigare:
- Fler kontaktytor
- Möta kundernas behov av information
- Äg din data
- Optimera för röstsök