I detta blogginlägg berättar jag om 4 olika lösningar för att skapa en resultatdriven och kostnadseffektiv marknadsavdelning! För att lyckas med detta behöver du få alla personer i teamet att förstå vart ni är på väg. Du behöver också kartlägga hur alla olika kompetenser kompletterar varandra och hur ni tillsammans kan dra nytta av dem.
Idag pratas det om flera olika utmaningar för att skapa ett väl fungerande marknadsteam och alla har olika åsikter om hur man löser dessa. Detta blogginlägg kommer handla om vilka olika metoder och arbetssätt som finns för att lösa denna utmaning.
När jag går på föreläsningar som handlar om att lyckas med sin marknadsföring brukar de flesta föredragshållare för tillfället prata om vikten av att skapa sig ett eget in-house marknadsföringsteam. Själva tanken av ett eget in-house team tror jag många marknadschefer och marknadsansvariga går igång på. Men problemet med det är att det endast är stora företag med stora budgetar som har den ekonomiska möjligheten att anställa flera olika personer som har specialistkompetenser inom olika områden. Detta innebär att det endast är några få företag i Sverige idag som har möjlighet att göra detta.
I denna artikel går vi igenom 4 saker du kan tänka på för att bygga en effektiv marknadsavdelning. Samt deras för- och nackdelar:
1. Jag har eller jag vill ha flera olika byråer som hjälper mig
2. Kan nätverksbyråer hjälpa mig att lyckas med min marknadsföring
3. Är det bra att anlita flera olika frilansare för att lyckas med min marknadsföring?
4. Ta hjälp av en MaaS – ”Marketing as a Service” - lösning!
Vad finns det för alternativ till att skapa en riktigt bra marknadsavdelning?
Nedan har jag tagit upp fyra olika lösningar och arbetssätt för att skapa dig ett riktigt bra marknadsteam. Jag går även igenom för- och nackdelar med varje enskild lösning.
1. Jag har eller jag vill ha flera olika byråer som hjälper mig
Jag träffar dagligen marknadsansvariga som antingen har flera olika marknadsbyråer eller som funderar på att skaffa flera olika marknadsbyråer.Att ha flera olika byråer för olika typer av jobb för att utföra de olika marknadsföringsinsatserna kan vara en god idé. Speciellt när det kommer till lite större arbeten som att bygga en helt ny hemsida eller ta fram ett helt nytt formspråk eller sätta företagets sätt att kommunicera med sina kunder.I dessa fall är det väldigt bra att ha olika byråer som är bra på olika saker. Men sedan när ett större jobb är genomfört kommer det otroligt viktiga löpande marknadsföringsjobbet där det behöver utföras små snabba aktiviteter varje dag för att få maskineriet att fungera riktigt bra och här kan det bli knepigt att få det att fungera på ett bra sätt. Detta beror på att byråer jobbar var för sig med olika fokusområden och jobbar vanligtvis inte tillsammans mot samma mål.
Mina byråer jobbar inte tillsammans!
För att du skall kunna ha en möjlighet att kunna skapa ett riktigt vasst marknadsföringsteam är det viktigt att alla dina byråer samarbetar.De måste förstå hur de kompletterar varandra och varför du jobbar med olika byråer samt vara öppna för att prata med varandra. Ett exempel kan tex vara att du har en kanonbra webbyrå som har gjort om hela din hemsida men de kan inte SEO.Därför har du en SEO-byrå som skall optimera din nya hemsida så att den också kan prestera riktigt bra på i tex Google-sökningar. Problemet här blir att SEO-byrån inte har en aning om hur webbyrån har tänkt när det kommer till tex struktur och uppbyggnad vilket gör att startsträckan blir lång för SEO-byrån att komma igång med optimeringen.
Tipset är istället att sätta ihop SEO-byrån och din webbyrå redan innan projektet startar för att alla ska kunna ge varandra input i hur hemsidan skall byggas för att kunna prestera så bra som det bara går. Vips så har du redan nu sparat massor av tid och pengar i detta projekt.Det jag vill komma till här är att om du väljer att jobba med fler olika byråer är att det absolut viktigaste att sätta alla dina leverantörer (byråer) i samma rum några gånger per år för att tillsammans ta fram den övergripande marknadsplanen och vilka era mål med er marknadsföring är.Då har de även möjlighet att lära känna varandra, sätta upp processer för att kommunicera med varandra och lära sig om allas respektive specialistområden. De få exempel vi sätt där dessa träffar genomförs brukar resultera i fantastiska resultat.
För- och nackdelar med att ha flera olika byråer
Fördelar
- Oftast väldigt duktiga på sitt specialistområde
- Till skillnad från ett in-house-team kan en byrå se affärer med andra ögon
- Du kan ofta bygga ett ”större team” än om du haft det in-house
Nackdelar
- Kostsamt
- Jobbar oftast i sin egen silo inom sitt specialistområde och därför svårt att få en helhetsbild
- Långa processer
2. Kan nätverksbyråer hjälpa mig att lyckas med min marknadsföring
På senare tid har det dykt upp massor av olika nätverksbyråer som har förstått utmaningen gällande att traditionella byråer jobbar separat inom sitt specialistområde vilket i slutändan inte gynnar kunden.Att vara en del av en nätverksbyrå innebär att arbeta med flera olika byråer som ser möjligheten att kunna hjälpa varandra för att kunna hjälpa kunden på bästa sätt för att i slutändan skapa en riktigt bra helhetslösning.Dessa byråer har verkligen förstått fördelarna med att samarbeta för att kunna hjälpa kunden på ett så bra sätt som möjligt. Dessa byråer ser varandra som partners och inte som konkurrenter vilket är bra för dig som kund.
För- och nackdelar med att ha en nätverksbyrå
Fördelar
- Duktiga på att samarbeta
- Sparar dig tid
- Förstår helheten
Nackdelar
- Kan vara kostsamma
- Viktigt att en projektledare utses så att du inte får flera olika kontaktpersoner
- Nätverken är löst sammansatta och därför kan en eller flera leverantörer försvinna utan förklaring.
3. Är det bra att anlita flera olika frilansare för att lyckas med min marknadsföring?
Frilansare inom marknadsföring är något som funnits ganska länge men idag är det vanligare än någonsin att företag använder sig av frilansare för att få hjälp med sina olika behov.Det finns också allt fler personer som väljer att börja jobba som frilansare och med det som man verkligen älskar oavsett var i världen man bor.Dessa personer burkar vi vanligtvis kalla för digitala nomader och där de har sin dator där är deras hem för tillfället. I och med teknikens utveckling och globaliseringen blir detta arbetssätt vanligare och vanligare.Det finns en stor potential och styrka i denna växande frilansmarknad. För dig som kund och företag kan du ganska enkelt via olika förmedlingssidor på nätet så som www.upwork.com, 99designs.com, payperhour.com, toptal.com, freelancer.com eller www.fiverr.com hitta talanger runt om i världen.
Hur hittar jag rätt frilansare och hur koordinerar jag detta på bästa sätt?
Samtidigt som det finns en stor potential i att använda sig av frilansare för att lyckas med sin marknadsföring finns det även några olika utmaningar med detta. Det finns som sagt otroligt duktiga personer som sitter runt om i världen och som kan hjälpa dig.Det svåra är bara att hitta rätt personer som kan det de utlovat att de kan och håller deadlines. Det kan även vara utmanande att jobba med olika tidszoner och att finnas tillgänglig när de jobbar.Det kan även vara en utmaning att kommunicera eftersom det kan finnas språkbarriärer. Om du inte får teamet att kommunicera med varandra kommer du behöva prata med flera olika personer och du kommer få agera projektledare för att se till att leveranser sker i tid och att dessa kvalitetssäkras.Men med det sagt är det ändå möjligt att skapa sig ett eget marknadsteam av frilansare som hjälper dig att lyckas med er marknadsföring. Det kommer dock att ta lite tid att leta upp rätt personer och det kan även bli en utmaning att projektleda alla frilansare i olika tidszoner och på olika plattformar.
För- och nackdelar med att ha ett eget team med frilansare
Fördelar
- Kostnadseffektivt
- Experter inom olika områden
- Snabba leveranser
Nackdelar
- Tidskrävande
- Det kan vara opålitligt då man ibland behöver förlita sig på en enda person som kan få andra jobb/uppdrag
- Upplärning av varje ny frilansare
4. Ta hjälp av en MaaS – ”Marketing as a Service” - lösning!
Utöver de ovanstående lösningarna finns det även en helt ny och unik modell som kallas för MaaS – Marketing as a Service. I denna affärsmodell har man försökt att ta de flesta av fördelarna från ovanstående lösningar för att skapa ett riktigt bra marknadsteam.
Genom att ha lokala digitala marknadsstrateger som har en övergripande helhetssyn kombinerat med ett stort nätverk av globala och lokala experter (frilansare) skapas ett fantastiskt marknadsföringsteam. Detta team sätter upp en plan som passar era behov och genomför dessa aktiviteter på ett kostnadseffektivt sätt.
Genom denna lösning arbetar man långsiktigt och hjälper ditt företag eller organisation att lyckas med ert marknadsarbete genom mätbar digital marknadsföring som ger resultat.Er digitala marknadsstrateg jobbar nära er och blir en del av ert team fast på distans via video, telefon och fysiska möten. Detta är en otroligt digital och agil modell där löpande uppföljningsmöten och att hela tiden jobba proaktivt för att nå bästa resultat är en naturlig del av processen.
För- och nackdelar med att jobba med MaaS – Markering as a Service
Nackdelar
- Risk att ha en leverantör.
- Vissa delar av kunskapen finns hos leverantören inte hos dig
- Du har inte direkt kontakt med experter (frilnasarna)
- Utmanande att bli expert på tex just er teknik och era utmaningar
Fördelar
- Kostnadseffektivt
- Experter inom de olika områden baserat på era behov
- Tight marknadsförings team
- Du får en dedikerad digital marknadsstrateg
- Sparar dig tid
- Resultatdrivet
- Flexibelt
- Helhetslösning
- Billigare än att anställa
Vilken lösning passar dig?
Som jag skrev i början av detta blogginlägg är det många marknadschefer på större bolag som förespråkar att ha ett eget marknadsteam inhouse för att skapa sig en effektiv marknadsfunktion.Utmaningen med det är ju dock att det krävs en väldigt stor budget då flera personer med olika specialistområden behövs. Därför har jag lagt fram 4 olika lösningar som det går att välja på och även vilka för- och nackdelar som finns med dessa.Oavsett vilken lösning du väljer tycker jag att det viktigaste är att du skapar ett team där alla vill nå samma mål och kan kommunicera med varandra och att de förstår vart ni är på väg som bolag.Eftersom det hela tiden kommer nya tekniker och arbetssätt inom marknadsföring är det viktigt att ni har en lösning där ni lätt kan byta ut olika kompetenser utifrån era behov och som har bra koll på det som händer inom marknadsområdet för att ni hela tiden skall kunna nå absolut bästa resultat.
Vi erbjuder idag lösningen MaaS – ”Marketing as a Service” som hjälper våra kunder att skapa ett riktigt vasst, resultatdrivet och kostnadseffektivt marknadsföringsteam.
Vill du läsa vidare om MaaS - "Marketing as a Service" är det bara att klicka här! Om du är intresserad av att veta mer om vår MaaS-lösningen eller vill ha en kostnadsfri konsultation är det bara att boka in en tid med oss genom att klicka på knappen nedan.
Boka ett möte med Contitude