Blogg
Annonsering

Är impressions relevant att mäta och följa?

För att kunna svara på denna fråga behöver vi först ta reda på vad som menas med en impression (direkt översatt på svenska till intryck) eller mer korrekt översättning till svenska blir exponering.

Vad är impressions?

En impression så som vi kommer att tolka det i detta blogginlägg är när en person exponeras för ditt budskap eller varumärke. Det kan vara en annons, logotyp eller bara ett omnämnande i något sammanhang.Impressions mäts ofta i sociala medier och betyder i det sammanhanget att någon har sett ditt inlägg eller annons i det sociala mediet. Samma sak gäller för impressions i sökmotorer t.ex. Google (om du har satt upp Google Search Console) dvs att någon har sett ett resultat för din hemsida i en sökning.

Om du vill lära dig att mäta skall du ladda ner Snabba Google Guiden här!

I båda dessa sammanhang är det ett exakt mått för hur många impressions du har. För mer traditionella kanaler kan man också prata om impressions eller räckvidd för exponerings när du köper en annons i t.ex. en tidning eller annonserar på TV. Du kan inte få exakta mått på hur många som har läst eller som har öppnat just den sidan men du får en ungefärlig uppfattning.

Förändrat fokus i samband med övergång från traditionella kanaler till digitala kanaler

Alla som arbetar inom marknadsföring känner till både traditionella kanaler och sätt att marknadsföra något och de mer moderna digitala kanalerna.De traditionella kanalerna, t.ex. annonsering i tidningar, på bussar, TV mm går ut på att synas med sitt varumärke och erbjudande till en så stor massa som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Kort sagt betalade man för uppskattade exponeringar och inget annat när du skapade en annons för traditionella kanaler, eller organiskt blev omskriven i en tidning eller omtalad i TV.

Idag är det större fokus kring klick eller konverteringar. I och med att man med hjälp av digitala kanaler kan mäta exakta kundflöden och följa en kund från impression till klick till konvertering på din hemsida faller det sig mer naturligt att betala närmare ett slutgiltigt köp. I detta fall blir det då klick som leder till hemsidan som du kan betala för när du t.ex. annonserar via Google Ads eller någon social kanal t.ex. Facebook och LinkedIn.

Vad har Times Square att göra med digital marknadsföring?

Även om du inte själv har varit på Times Square så har du säkert hört talas om platsen mitt på Manhattan fyllt med digitala skärmar som visar upp reklam för många av de absolut mest kända varumärkena i världen. Du kan se HM, NIKE, Adidas, NASDAQ och alla möjliga varumärken fladdra förbi på skärmarna.

Enligt Investopedia.com så kostar det mellan 10 och 40 miljoner kr per år att annonsera på Times Square och för de största display-skärmarna kostar det närmare 30 miljoner SEK per månad!

De företag som väljer att annonsera för dessa makalösa summor kan inte på något sätt följa hur många av dessa potentiella exponeringar som leder till köp eller där kunden går in i deras butiker eller på hemsidan. Det bygger dock en varumärkeskännedom.

Har du varit på Times Square vet du dessutom om att det är svårt att ta in alla dessa intryck och annonser på samma gång och om du är tvungen att berätta för någon om vilka annonser du sett så kan du sannolikt inte komma ihåg mer än 10-20 stycken av de flera hundra företag som annonserar där.

Men de annonser som du inte kan komma ihåg men du har exponerats för kommer ligga kvar i ditt undermedvetna och du kommer definitiv att reagera på varumärket om du ser det i ett annat sammanhang vid ett senare tillfälle.

På samma sätt kan du tänka på impressions/exponeringar i dina digitala medier.

Impressions bygger ditt varumärke!

Om du lyckas öka dina impressions på sociala medier eller i internetsökningar (t.ex. Google eller Bing) kan detta ses som byggande av ditt varumärke.Det sägs att det behövs minst sju interaktioner med ett varumärke/ företag för att det skall resultera i ett sälj och en sådan interaktion kan definitivt vara att exponeras i en Google-sökning utan att någon klickar på just din länk.

Om du ska söka svar på något på Internet och det första resultatet som kommer upp är från en hemsida som du inte känner till eller tidigare hört talas om är sannolikheten hög att du scrollar vidare och hittar en annan källa. Men om du dagen efter letar på Internet och söker svar på något annat inom samma ämne och samma hemsida/varumärke dyker upp högst upp igen är du definitivt mer benägen att klicka på den länken då den första exponeringen/impression redan har skapat kännedom om det aktuella varumärket.

Dessutom är organiska sökningar som du syns högt i på Internetsökningar (t.ex. i Google ) helt gratis. Du behöver endast producera riktigt bra content! Detta behöver inte kosta så stora summor i månaden för att du ska kunna bygga ditt varumärke som leder till något som folk faktiskt är villiga att ta reda mer om och i slutändan köpa.

Vill du lära dig mer om hur du får fler organiska impressions genom SEO? Ladda ned vår SEO guide genom att klicka här!

Samarbetet mellan oss och Contitude är regelbundet och givande med ordentliga rapporteringar. Den professionella personalen har en ordentlig överblick över arbetet och ser möjligheter och utveckling framåt.
Petra Hansson
Marketing Supervisor

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte