Har du sett filmen Ready Player One av Steven Spielberg, eller kanske till och med läst boken av Ernest Cline? Om du inte gjort det kan jag, utan att spoila slutet, säga att den handlar om en nära, dystopisk framtid där hela världen har förfallit och det enda som får oss människor att må bra är ett spel i VR (Virtual Reality). Inne i spelet “lever” alla sina “riktiga” liv. Ganska sorgligt egentligen. Men nog om detta...
Är framtiden redan här?
Jag pratade med en gammal kompis som berättade att Covid-19 påskyndat utvecklingen något enormt för deras verksamhet. Något som de förra året inte trodde var möjligt blev verklighet under hösten 2020.
De har alltid haft visionen att göra en helt digital mässa men trott att det skulle dröja många år innan det blev möjligt och finnas tillräckligt stor efterfrågan. I och med att Covid-19 påskyndat digitaliseringen blev det nu möjligt för dem att skapa en helt digital mötesplats.
Den digitala mässan som de lyckades sätta upp blev en succé. De har aldrig tidigare haft så mycket deltagare (på den fysiska mässan) och fler företag hade nu möjlighet att ställa ut. Besökarna slapp restiden och utställarna behövde inte åka land och rike runt med personal och utrustning för att ställa ut. Detta medförde stora besparingar både för miljön men även för deras respektive plånböcker.
Vad är det som händer just nu gällande marknadsföring?
Med tanke på allt som händer i världen just nu så påskyndas utvecklingen på många områden väldigt mycket. På gott och ont. Många stöter på stora utmaningar medan digitaliseringen blommar, men vad händer egentligen med oss människor? Hinner vi med i utvecklingen?
Min egna reflektion är att vi halkar efter något när den digitala utvecklingen flyger fram vilket påverkar oss på många olika sätt. Både privat och i arbetslivet möter vi hela tiden nya tekniker, system och produkter som skall hjälpa oss att bli effektiva, produktiva och bättre versioner av oss själva. Vi hänger mer och mer på sociala medier, forum och i digitala nätverk. Även utvecklingen av AI (Artificiell Intelligens) har kommit långt.
Det känns ibland nästan omöjligt att hänga med. Jag gör det i alla fall inte.
När det kommer till AI så såg jag nyligen den hypade dokumentären The Social Dilemma på Netflix. Där berättade de en ganska intressant sak - För cirka 20 år sedan såldes tekniska produkter till konsumenter medan det idag är gratis med t.ex. Facebook och andra liknande applikationer och verktyg.
I och med att vi idag hänger mer och mer på sociala medier så göder vi dessa med massvis av information och data om oss själva som gör att annonsörerna kan anpassa sina budskap på individnivå. På detta vis blir vi och vår personliga information den produkt som sedan exempelvis Facebook säljer till sina annonsörer (tex Cambridge Analytica). En skrämmande tanke om man tänker på det.
När vi hela tiden ger ifrån oss mer och mer informationen blir också algoritmerna bättre och bättre vilket gör att AI kommer bli vassare och vassare.
Och hur påverkar detta marknadsföringen? Jo, att budskap kan anpassas på individnivå på ett allt mer precist sätt när det kommer till annonsering. För annonsörerna är det kanon att kunna anpassa budskapet utifrån alla komponenter av användarens liv. Detta gör såklart annonserna mer relevanta för just dig, men vad känner du som person att man vet allt om dig?
När det kommer till sökresultat i sökmotorerna förbättras dessa algoritmer ständigt för att kunna leverera det bästa svaret på din fråga. Detta känner i alla fall jag är en bra grej. Tanken är ju att du som användare ska få den bästa möjliga informationen. Men till vilket pris? Dilemmat blir här att välja mellan relevant information och utlämning av sin personliga data.
Hur kommer då vår framtid se ut när det kommer till marknadsföringen?
I mångt och mycket är framtiden redan här. Utvecklingen går i rasande fart och vi hinner knappt anpassa oss efter den nya tekniken. AI är verkligen på frammarsch och det kommer både hjälpa och eventuellt stjälpa oss.
När det kommer till just AI så skrev min kollega Marcus en artikel nyligen om AI som framtidens contentskribent. Den handlar om att AI snart kan skriva texter som är lika bra, om inte bättre, än vad en människa kan producera. Detta skulle på ett sätt kunna hjälpa oss att producera innehåll väldigt effektivt. Men vad händer om innehållet som produceras är felaktigt och sedan läggs ut på internet? Eller vad händer när AI skriver bättre texter än människor…Vad ska dagens skribenter då göra i framtiden?
Som jag nämnde ovan så göder vi ständigt alla plattformar som tex Google, Youtube, Instagram, Facebook etc med mer och mer personlig information.
Idag när du tex gör en Googling på något så tittar Googles algoritmer på dina tidigare sök i sökmotorn, var i världen du befinner dig och en mängd andra parametrar. Baserat på detta ges då ett sökresultat till dig inom loppet av några sekunder.
Jag tror att det i framtiden kommer hämtas in data även från andra plattformar. Alltså att man scannar alla dina spår som du lämnar efter dig på internet och därefter ger dig ett resultat som är anpassat till just dig.
Tänk dig att du söker på digital marknadsföringsbyrå. Resultatet som sedan kommer upp är då byråer i staden du bor i, som har anställda med samma värderingar som du, som har samma intressen som du, som har samma humor som du och som också har som mål att göra världen till en bättre plats.
Du får då ett svar som matchar dig som person och din roll på bolaget.
Jag tror även att digitala nätverk kommer växa mer och mer. Vi ser att nischade grupper online växer och växer. I Dessa grupper delas kunskap på ett smidigt sätt mellan användarna. Om du redan nu vill ligga i framkant kan jag säga att det är en god idé att själv starta dessa typer av digitala grupper och communities då detta kommer bli en naturlig mötesplats i framtiden. Om ni sedan kombinerar det digitala med fysiska träffar kommer magi att uppstå.
Kommer allting ske digitalt i framtiden?
Enligt undersökningar vill 50-70% av köpare själva göra research innan de tar kontakt med en säljare. Jag tror att detta är något som bara kommer öka framöver. I kombination med detta ser vi även att online sales inom B2B sakta men säkert ökar. Detta innebär att allt fler affärer inom B2B sker helt digitalt.
Utan att en säljare är inblandad. Om denna ökning fortsätter så innebär det att företag kommer att behöva ställa om för att möta kundernas nya köpbeteenden. Troligtvis kommer roller som customer success manager vara allt mer viktiga, det vill säga de som löpande tar hand om kunden efter att en affär är gjord. Detta innebär även att den digitala närvaron är avgörande för att företag ens skall lyckas få in nya affärer.
Som säljare har jag själv upplevt en stor förändring i hur kunderna köper, bara under de senaste månaderna. Tidigare har jag dagligen sprungit på möten. Om jag var effektiv kanske jag kunde klämma in 4-5 möten på en dag. Men då hann jag inte med mycket annat då restiden tog upp mycket av dagen.
Idag kan jag ha 4 möten innan lunch tack vare videomöten. Jag upplever även att kunderna är mer benägna att köpa utan att vi träffas IRL. När detta blir normalitet kommer säljaren kunna få bättre effektivitet i sitt sälj och kombinerar vi även detta med online sales finns det mycket att vinna.
Philles framtidsspaningar
Spaning nr 1
För att koppla tillbaka till inledningen så skulle jag vilja säga att VR troligtvis kommer bli mixen mellan IRL och Online Sales. Att likt den digitala mässan jag pratade om tidigare kunna träffa företag och kunder på ett smidigt och effektivt sätt helt online.
Vad kommer detta betyda för marknadsföring? Jo, att marknad behöver lära sig mer om hur man skapar en helt digital kundresa. Om det blir så att VR blir en del av arbetslivet så kräver det en hel del jobb med att lära sig hur tekniken fungerar och hur man skapar en riktigt bra VR-upplevelse.
Spaning nr 2
Digitala nätverk kommer växa. Nischade stängda grupper online kommer öka. Vi vill ansluta oss till likasinnade med samma intressen och där vi har möjlighet att lära oss nya saker inom området.
Vad kommer detta betyda för marknadsföringen? Jo att det kan vara är en bra ide att vara initiativtagare till ett sådant digital nätverk och kopplat till detta kan du utforma fysiska träffar för att maximera värdet för medlemmarna.
Spaning nr 3
Om vartenda litet steg på internet spåras och sparas för att göda AI´s utveckling kommer det ligga till grund för vem eller vilka du paras ihop med och vilket innehåll du exponeras för.
Vad kommer detta betyda för marknadsföringen? Jo, att det som alla anställda gör på internet dagligen kommer räknas ihop och tas med när ni som företag presenteras för de som är ute och letar efter det ni erbjuder.
Spaning nr 4
Detta är lite av en snabb hjärntömning men något jag tänkt en hel del på. Vi kanske tröttnar på den digitala hetsen, att vi blir “förföljda” och därför väljer att lämna de sociala plattformarna. Vi gör ett digitalt uppror och väljer andra vägar för att hitta information och blir mer analoga. Här blir personliga möten och nätverk mycket viktiga. Kanske kommer även traditionell media tillbaka då det blir attraktiva kanaler för att sprida budskap till de som gjort ett digitalt uppror?
Vad kommer detta betyda för marknadsföringen? Glöm inte bort de personliga nätverken och styrkan i dem. Man vet aldrig när skiftet kommer.
Spaning nr 5
Steven Spielberg hade rätt! Världen är helt förstörd och vi lever våra liv genom ett VR-spel. Vilken ångest!
Vad kommer detta betyda för marknadsföringen? Ja att inget annat betyder något förutom VR och allt som händer där inne. Ditt jobb som marknadschef på Max blir att skapa kampanjer och produktplaceringar som gör att den som tex spelar ett VR-spel också köper sin digitala lunch till sin avatar i spelet på Max och inte på McDonalds :-)
Vi ses i VR-världen! Ready player ONE?!