Företag som satsar på innehåll får såväl fler besökare som fler leads. Prioritering av marknadsföring av innehåll leder - utan tvekan - till högre avkastning. Med andra ord: content marketing (marknadsföring med hjälp av innehåll) fungerar! Men hur ska du göra för att välja rätt contentbyrå för dina behov? Häng med så guidar vi dig!
Få företag har resurser för att klara av att producera nytt, intressant och relevant innehåll med den regelbundenhet som krävs för att marknadsföringen ska göra tydlig skillnad. Därför tar många företag hjälp av en contentbyrå när det gäller skapa bra content till sin innehållsmarknadsföring.
Men att hitta rätt contentbyrå som ger maximal nytta för ert företag kan vara en utmaning. Här delar vi med oss av några goda råd på vägen!
Vilka kompetenser behövs på en contentbyrå?
Marknaden för byråer är stor och de flesta byråer erbjuder en rad olika typer av tjänster - där innehåll/content kan vara en i mängden. Bland annat hittar du så kallad fullservice-byråer som erbjuder ett mycket brett spektrum av tjänster. Men det finns också mer specialiserade byråer som fokuserar på en specifik bransch eller ett specifikt kunskapsområde. Du behöver ha ett öppet sinne när du tittar närmare på vilken byrå du ska välja - det räcker inte att bara titta de på byråer som kallar sig för contentbyråer, då kan du missa några guldkorn!
Fundera över vilka kompetenser du behöver
Är det en fysisk kundtidning som ska produceras, eller kanske digitalt innehåll i bloggar och sociala medier? Film? Podcasts? Många byråer arbetar med en kombination av fast anställda och inhyrda, frilansande konsulter. För att kunna göra en bra bedömning behöver du få veta precis vilka kompetenser byrån kan erbjuda. Och innan dess behöver du veta vad det är du efterfrågar.
Den contentbyrå du anlitar behöver ha koll på din bransch och de varor eller tjänster ditt företag säljer. För att innehållet ska bli intressant och relevant krävs det goda kunskaper om företagets verksamhet men framför allt om företagets målgrupper. Detta är extra viktigt om ni producerar komplexa produkter eller tjänster. Se till att contentbyrån har tillgång till experter som använder rätt terminologi och kan producera innehåll på rätt nivå utifrån relevanta infallsvinklar. Det betyder inte att allt content ska vara komplext utan ännu viktigare föra tt på bästa sätt få utväxling på sitt content är att innehållet är skrivet på ett sätt som är tilltalande för målgruppen.
Sätt upp konkreta mål tillsammans med Contentbyrån!
Vilka mål har du med att anlita en contentbyrå? Handlar det om att öka kännedomen om varumärket, bättre placeringar på Google eller att generera merförsäljning? Eller både och? Det gäller att vara tydlig med målsättningarna för att byrån ska kunna avgöra om de har möjlighet att erbjuda det du efterfrågar. Be gärna byrån att presentera några referensuppdrag som liknar det du vill göra. Då kan du få en bra uppfattning om vad byrån faktiskt kan leverera.
Det gäller att skapa goda förutsättningar för byrån att kunna leverera. Har du data eller information om målgruppen så dela med dig av den till byrån. Tanken med att arbeta med en contentbyrå eller marketing byrå är att skapa ett partnerskap där du som kund ska samarbeta med byrån för att nå mål och resultat. Då krävs en insats från båda parter. Data är en del men även att ge förutsättningar när det kommer till kunskapsöverföring och onboardning.
Se också till att du har bra mätvärden för att följa upp resultatet. Detta kan byrån säkert hjälpa dig med - särskilt om det är en byrå med god strategisk kompetens. Det finns ett antal vanliga mått eller KPIer som brukar användas i dessa sammanhang:
- Engagemang (klick, nedladdningar, prenumerationer osv.)
- Trafik till din webbplats (antal sessioner, sidvisningar m.m.)
- Statistik i dina sociala medier (hur många följer? hur många gillar och delar?)
- Konverteringar (Fler leads eller har ni faktiskt sålt mer?)
- ROI
- Ranking hos sökmotorer
Det finns gott om mätvärden även kallad KPIer, när det gäller content-marknadsföring. Din strategiska contentbyrå kan hjälpa dig att ta fram relevanta mätvärden för de mål du vill uppnå. Se till att ni utvärderar, analyserar, drar slutsatser och justerar era åtgärder med jämna mellanrum för att maximera resultatet. Halva arbetet med digital marknadsföring generellt handlar om att utvärdera och sedan optimera de aktiviteter som genomförs.
Det är utifrån de mål du sätter upp som du väljer vilka mätvärden du ska titta närmare på. Mätvärdena ska visa om du är på väg att närma dig ditt mål eller inte.
Här finns också en större artikel som endast går igenom hur du kan tänka kring KPIer och mätvärden:
Vilka KPIer ska man använda för digital marknadsföring?
Vad utgör en bra contentbyrå?
Vad är en bra contentbyrå? Det går kanske inte att svara på så generellt. Det beror så mycket på dina behov och förutsättningar hos ditt företag. Men en sak är säker: du behöver veta vad du letar efter i en byrå. Här nedan listar vi några aspekter som kan vara relevanta för dig att titta närmare på.
Konsekventa leveranser
En bra contentbyrå ska snabbt kunna leverera intressant innehåll. Det handlar om att kunna producera högkvalitativt innehåll i en rask takt - ofta till kunder med varierande förutsättningar och behov.
Att kunna leverera innehåll snabbt med kvalité betyder inte att att första leveranserna är perfekta. Det är faktiskt riktigt sällan som en första leverans av innehåll till en ny kund blir perfekt. Ofta behövs ett par extra korrekturvändor i samband med att ett nytt samarbete inleds. Det kan bero på att tonaliteten behöver justeras men också att det inte har delat tillräckligt med information för att bästa resultat ska kunna uppnås.
Samtidigt ska leveranserna hålla riktigt hög kvalitet - annars är de i stort sett meningslösa. Text, bild och film behöver väcka intresse hos målgruppen och skapa engagemang. Det bästa är när innehållet får “sitt eget liv” och börjar delas och gillas bland de som är intresserade av området, produkten eller tjänsten.
En contentbyrå som har förmåga att leda projekt
Innehållsskapande är ofta tidskritiskt. Förmågan att leverera i tid kan vara avgörande för om du ska nå dina mål eller inte. Be contentbyrån att berätta om sin projektmodell - så du vet om dina projekt kommer att tas om hand av trygga händer.
Komplexa projekt kräver etablerade metoder och modeller för att de ska bli möjliga att genomföra på ett smidigt sätt, med ett lyckat resultat. Ju fler som är inblandade, ju fler beroenden det finns och ju mer pengar det handlar om - desto mer komplext blir ett projekt. Då är det viktigt med tydlighet när det gäller projektets olika leveranser, faser och delar.
I många fall handlar det också om kommunikation mellan projektledare och kund. Om kommunikationen är rak och tydlig finns det bra förutsättningar för ett lyckat samarbete. När information inte delas eller när det inte finns frekventa avstämningar så är det svårt att ha ett samarbete med en byrå.
Contentbyrå med ett gott rykte
En contentbyrå som fått goda omdömen och som kan lämna bra referenser kan med all säkerhet leverera. Frågan är om contentbyrån passar dina behov? Att kunder rekommenderar en contentbyrå är en bra början - men det räcker inte för att du ska kunna välja just den byrån.
Självklart är det så att en contentbyrå kan passa en viss kund - men inte en annan. I vissa fall handlar det helt enkelt om något så basalt som personkemi. Därför är det viktigt att börja lära känna byrån lite innan ni väljer att anlita den. Ta gärna ett eller flera förutsättningslösa möten där ni kan “känna” på varandra och få en känsla för om samarbetet skulle kunna fungera eller inte.
Contentbyrå med ett stabilt team
Hur många fast anställda har contentbyrån? Kommer de kunna leverera som avtalat? Frilansare är bra och nödvändigt i många fall men kan också innebära en sårbarhet och osäkerhet. Frilansare är som regel fria att tacka nej till uppdrag - ibland med kort varsel.
Hur ser contentbyråns nätverk ut? Är det tillräckligt stort och brett för de uppdrag som är aktuella? Säkerställ i förväg att den kompetens du efterfrågar verkligen finns tillgänglig i praktiken.
En bra fråga att ställa kan vara hur snabb personalomsättning som är på contentbyrån. Om det är hög personalomsättning så kommer du sannolikt få olika skribenter och kontaktpersoner under samarbetet vilket inte är något att föredra. Det ideala är att hitta en contentbyrå där det är låg personalomsättning. Det tyder dels på att du kommer få ha samma kontaktpersoner och skribenter, fotografer eller designers men även att personalen på byrån trivs och mår bra. Och är det något som vi alla vet är det att man levererar bäst när man mår bra och trivs på en arbetsplats.
Contentbyrå som förstår er och er ton och stil
Kan contentbyrån skriva texter och skapa innehåll i en ton och stil som matchar ditt företags profil? En bra contentbyrå ska vara lyhörd och lyssna in kundens önskemål när det gäller tonalitet.
Har ni en strikt och professionell ton? Eller är det ett mer lättsamt och kundtillvänt språk som gäller? Ni vill vara konsekventa i ert innehåll för att stärka ert varumärke och skapa trygghet hos era kunder. Där gäller det att contentbyrån är med på noterna. Det kan ofta ta ett par försök för en contentbyrå att hitta rätt och här behövs verkligen feedback från dig. När du ska försöka utvärdera detta innan ett samarbete så är det svårt att be om referensarbeten. Anledningen till det är att referensarbeten är något som passar ett annat företag men behöver absolut inte passa ditt företag.
Hur skapar du förutsättningar för din contentbyrå att leverera?
Contentbyrån behöver innehåll och stoff för att kunna producera och leverera. Det kan handla om marknadsföringsmaterial, guider, foton, texter och andra typer av media. Se också till att du ger feedback till din contentbyrå på det material de producerar. Det är särskilt viktigt i början av samarbetet då det kan finnas saker som behöver justeras för framtiden.
Se till att din contentbyrå har en enkel och relevant kontaktväg in till ditt företag. I början av samarbetet kan innehållsskapare på byrån behöver ställa en hel del frågor. Då gäller det att det finns någon tillgänglig som kan ge bra svar.
Berätta om dina förväntningar i förväg så att byrån vet vad de behöver leverera för att du ska bli nöjd. Handlar det om att få hjälp med det praktiska? Är det främst strategiska frågor du behöver bolla? Vilka specifika projekt handlar det om? Ju mer konkret du kan vara, desto större chans att samarbetet blir lyckat.
Ta steget - anlita en contentbyrå
Att producera relevant och intressant innehåll på egen hand i den takt som krävs idag är nästan omöjligt för de flesta företag. Att ta steget att anlita en contentbyrå är något få ångrar. Särskilt när det syns att det ger resultat!
Fundera igenom dina behov och skanna av marknaden. Hittar du en byrå som verkar passa för dina behov så ta kontakt och försök känna in om det är läge att inleda ett samarbete. Det behöver inte vara så märkvärdigt och storslaget - du behöver inte binda upp dig för något långsiktigt samarbete.
Prova med något konkret projekt som är angeläget och se hur samarbetet fungerar. Löper det på bra och ger resultat så har du förmodligen hittat rätt! Då är det bara att fortsätta samarbetet. Går det trögt eller skaver det på något sätt? Prova att ge feedback till byrån och se om det går att komma vidare. Blir det inga förbättringar är det kanske läge att se sig om efter en annan byrå.
Att anlita en contentbyrå är ett strategiskt beslut som kan lyfta din verksamhet på ett sätt som du kanske inte ens kan förutse!
Vill du snackar vidare med oss om contentproduktion får du gärna boka ett möte med oss nedan!