Marknadsföring ses fortfarande tyvärr av många företagsledare som en icke verksamhetskritisk del vilket ofta leder till att budgetposten ”Marknadsföring” ofta är en av de första att dra in på när det ekonomiska läget är oroligt.
Därför kommer detta blogginlägg handla om hur du med begränsad marknadsföringsbudget kan se till att fortsätta skapa leads och försäljningsmöjligheter till ditt företag även i ekonomiskt påfrestande tider.
Gå igenom marknadsföringskostnaderna
När företag mår bra och det ekonomiska klimatet är gott så är det lätt att börja skaffa sig tjänster och produkter som är ”nice to have”. Det är inget fel med det om det ger värde och marknadsföringen lyckas. Men när du står inför mindre budgets och ett tuffare ekonomiskt läge så behöver du avgöra vilka kostnader som är ”must have” och vilka som är ”nice to have”. De som är ”nice to have” är sådana kostnader som du inte kan få ett tydligt och mätbart värde av och de som är ”must have” är de kostnader som krävs för att du som marknadschef eller marknadsföringsansvarig ska kunna visa på resultat till VD eller Styrelse.
Hitta kostnadseffektiva aktiviteter som ger ett mätbart resultat
Om du är marknadschef så har du sannolikt många olika aktiviteter som du brukar och vill genomföra varje år. Av de aktiviteterna finns det både de stora aktiviteterna som är mer kostsamma och de mindre aktiviteterna som är mindre kostsamma. Det intressanta är att det inte alltid är en korrelation mellan de dyra och billiga aktiviteterna och antalet leads och försäljningsmöjligheter som skapas.
Exempel på klassiska mer kostsamma aktiviteter kan vara mässor, sponsring av evenemang, TV-reklam mm. Men har du någon gång försökt räkna på hur många affärsmöjligheter som de aktiviteterna skapar? Alla ovanstående aktiviteter är svåra att direkt följa upp antalet leads för eller affärer som företaget drar in. Det är dock en viktig övning att genomföra för att försöka värdera vad varje aktivitet är värd. Ibland kan det vara den mest otippade aktiviteten som har bäst värde per krona spenderad.
Digital marknadsföring är lättare i många fall att räkna hur många leads och sälj som blivit skapade från de givna aktiviteterna eftersom allt är spårbart. Men även inom digital marknadsföring så finns det olika kanaler och aktiviteter som alla har olika kostnadsnivåer och olika värde. När tog du senast tiden att gå igenom vilken kanal som levererar mest leads per krona spenderad inom digital marknadsföring? Är Facebook eller LinkedIn bäst kanal? Hur många leads kommer från organiskt sök och hur många kommer från Payed Ads?
I många fall när vi träffar kunder spenderas mer pengar på SEM (Sökmotormarknadsföring) jämfört med SEO (Sökmotoroptimering) trots att antalet leads från SEO ofta är betydligt fler.
Se till att hitta de aktiviteter som ger flest leads och sälj per krona spenderad i marknadsföring så kan du sannolikt direkt sänka dina marknadsföringskostnader med bibehållet resultat.
Gerillamarknadsföring
Du känner säkert till begreppet gerillamarknadsföring sedan tidigare och det bygger på att genomföra marknadsföringsaktiviteter som är näst intill gratis och som inte är traditionell marknadsföring.
Det exemplet som jag alltid tänker på när det kommer till gerillamarknadsföring är motellet som hade svårt att få gäster att stanna och som bad en närliggande bilhandlare att ställa några av hans bilar på motellets parkeringsplatser för att det då såg ut som ett motell som många besöker.
Exemplet ovan visar på en riktigt bra aktivitet som är helt gratis som endast krävde lite tankekraft och ett telefonsamtal men som gav fantastisk effekt. I tider där du som marknadschef får mindre marknadsföringsbudget finns det bra möjligheter att fundera och försöka hitta liknande aktiviteter. Det finns ingen generell vägledning för att komma på dessa typer av aktiviteter men hoppas att denna text kan inspirera dig och få igång lite tankar hos dig.
Sammanfattning
Om du sitter i en sits där du får en minskad marknadsföringsbudget och fortfarande vill leverera resultat så är det första steget att gå igenom alla dina marknadsföringskostnader för att hitta vilka aktiviteter som ger mest och minst värde per krona spenderad. Det är en övning som du borde genomföra minst en gång per år oavsett men som är extra viktigt i tider med ekonomisk osäkerhet.
Ta reda på vilka kostnader som du har som är ”need to have” och vilka som är ”nice to have” det är en stor skillnad mellan de båda. Allt som är ”nice to have” behöver tas bort i ekonomiskt osäkra tider.
Om du inte redan har funderat och lagt tid på att komma på gerillamarknadsföringsaktiviteter så är det värt att börja nu. Det borde alltid finnas i bakhuvudet hos dig.
Vill du ha hjälp med att ta fram en sammanställning över vilka aktiviteter som är de mest lönsamma för dig så boka in oss på en kostnadsfri rådgivningssession via länken nedan.