Att skriva content tycker många är en tidskrävande och jobbig aktivitet. Framför allt om man inte har uppgiften i sin arbetsbeskrivning. Men är det egentligen så jobbigt med att skriva innehåll?Idag när mycket av digital marknadsföring handlar om Content Marketing och Inbound Marketing strategier är content en mycket viktig del för att lyckas med sin marknadsföring.Det krävs ofta en stor mängd textinnehåll för att lyckas med Content Marketing och Inbound Marketing. Enligt HubSpot genererar företag som publicerar fler än 16 stycken blogginlägg per månad 3,5 gånger mer trafik än de företag som publicerar 0-4 blogginlägg per månad.De som skriver fler än 16 blogginlägg per månad får mer än 4,5 X fler leads också!
Bästa exemplen på användandet av Content Marketing
Vi på Contitude hjälper företag att lyckas med Inbound Marketing och Content Marketing satsningar och har fått se många fina exempel på hur företag har lyckats med detta arbete.De företag som lyckas allra bäst är de företag där hela organisationen som vi jobbar med har varit införstådda med strategin och vad vinsterna med en fungerande Inbound Marketing och Content Marketing strategi varit. När hela organisationen det vill säga inte enbart marknadsavdelningen är med på tåget blir det enklare att lyckas med sin strategi.Hur kommer det sig att de företag som får med sig hela företaget på tåget lyckas bäst? En anledning är att fler kan bidra med att skapa mycket och bra content. En organisation som är involverad hjälper också till med spridningen av innehållet vilket underlättar företagets möjlighet att synas betydligt.Säg att du är en organisation på 70 personer. Det finns en ledningsgrupp, en säljorganisation, ett marknadsteam, ekonomifunktion och konsulter/produktionspersonal mm. Alla olika personer i företaget har olika typer av expertis och alla har koll på olika delar av företaget och sannolikt även olika syn kring vad som gör företaget unikt och skapar kundvärde. Dessa olika perspektiv tilltalar olika målgrupper och intressenter som ditt företag har och alla perspektiv behövs. Detta är extra viktigt om ditt företag säljer en tjänst/produkt där det finns många olika beslutsfattare. När alla delar av ett företag bidrar till att skapa content och också olika typer av content kommer det därför att skapa mer värde för fler beslutsfattare och intressenter som ni på företaget har.I vissa fall har vi varit med om att våra kunder har satt upp mål för alla anställda att skriva minst ett blogginlägg per år. Sådana mål har haft mycket bra effekt. I ärlighetens namn så kan jag säga att inte ALLA har skrivit sitt blogginlägg när året varit slut men det har jämnat ut sig då andra personer skrivit två eller flera blogginlägg.Det som har varit mest fascinerande är att säljteamet ofta har varit de mest produktiva när det kommer till att skapa content. Vi brukar ge rekommendationen att de bör skriva blogginlägg om frågor som har kommit upp i kundmöten och det har nog gjort det lättare att hitta ämnen att skriva om. Sedan tror jag också att de tydligt har förstått fördelen med att lyckas med Inbound och Content Marketing och att det i slutändan innebär fler LEADS!
Skrivkramp och andra ursäkter
När man ger uppdraget att alla i företaget ska skriva ett blogginlägg så innebär det att vissa kommer att försöka slingra sig ur. Den vanligaste anledningen är ”skrivkramp”. Du känner säkert igen dig i situationen där du vet att du behöver skriva något och du verkligen inte kommer igång. Du hittar inte något flow och du vet inte vad du ska skriva. Ofta handlar det om att man känner press på sig för att man ska skriva något perfekt direkt. Känn inte så!
”The Ugly First Draft”
Ann Handley har skrivit boken ”Everybody writes” och pratar om detta fenomen. Hon föreslår att man skriver ett fult första utkast. Där behöver du inte känna någon press och du får ofta fram mer innehåll än du behöver. Sedan behöver det såklart korrekturläsas och kontrolleras för att det ska bli en riktigt bra text men med det första fula utkastet har du i alla fall kommit igång! Om du har tur har du dessutom någon som gillar att korrekturläsa texter och som kan hjälpa dig med den biten.
SEO och Content
En av de stora anledningarna till att man skapar en blogg är att blogginläggen ska indexeras av sökmotorer och synas högt upp på t.ex. Google så att det driver trafik till hemsidan. Här kommer en av utmaningarna med att få alla att skriva content. För alla på företaget brukar inte förstå sig på SEO (sökmotoroptimering).Vår rekommendation brukar vara att antingen ta hjälp av en leverantör som kan SEO och som går igenom blogginläggen innan de publiceras samt optimerar med metadata.Ett annat sätt är att se på det content som alla i personalen producerar är att se det som djupare content vars syfte inte är till för att driva trafik utan istället engagera besökarna. I kombination med detta content kan en sedan komplettera med content som har som primärt syfte att driva trafik och ranka högt i sökmotorer. Inläggen som driver trafik kan sedan länka till personalens inlägg för att gå mer på djupet i ämnet. Att skapa en kombination av fördjupat och SEO-anpassat innehåll rekommenderas speciellt för tekniktunga företag som själva ofta har insikter som ingen annan kan ta till sig. Då krävs olika typer av content. En typ som driver in trafik och en typ som verkligen går på djupet och visar på expertisen som finns i företaget och hos medarbetarna.Om du är ny med SEO så läs gärna mer om hur det fungerar i blogginlägget "Vad är SEO?"
Sammanfattning
Om du vill lyckas med Content marketing och Inbound Marketing så är det en stor fördel om du kan utbilda och få med alla dina kollegor och medarbetare på varför ni ska arbeta med detta. Då är det lättare att producera en stor mängd med content som riktar sig till de olika intressenter/målgrupper som ditt företag har.Försök även att implementera kulturen i företaget där alla hjälps åt att skriva content. Tänk på statistiken att företag som publicerar mer än 16 blogginlägg per månad får i genomsnitt 3,5x mer trafik än de som publicerar 0-4 blogginlägg per månad och de som publicerar mer än 16 blogginlägg per månad genererar 4,5X fler leads än de som publicerar 0-4 blogginlägg.Så det är bara till att börja skriva!
Vill du ha hjälp med att komma igång med Content Marketing eller Inbound Marketing?
Vi på Contitude hjälper dig oavsett hur långt du själv har kommit!