Blogg
Marketing Automation

Smartare rekryteringsprocesser och marknadsföring med marketing automation

Att automatisera marknadsföringen med hjälp av marketing automation gör det lättare att ta fram ett anpassat och relevant innehåll som når rätt mottagare vid rätt tillfälle. Men det är inte det enda område som går att förbättra. Att använda automatiska processer på det här sättet är även ett smart sätt att effektivisera rekryteringen och göra den både snabbare och mer träffsäker. Så här kan marketing automation ge ditt företag nya fördelar och stärka ert varumärke.

 

Ett bättre sätt att driva försäljning och skapa goda kundrelationer

Marketing automation är en teknologi som använder data, till exempel hur besökare använder er hemsida eller interagerar med era utskick. Syftet med marketing automation är att göra marknadsföringsprocesserna snabbare, mer personliga och träffsäkra. Kort sagt att analysera data så att era budskap går ut med rätt innehåll, till rätt mottagare, vid rätt tillfälle. Det här har flera fördelar. Till att börja med sparar det massor med tid när sega manuella processer som e-postutskick och dataanalys automatiseras. Den tiden kan marknadsföringsteamet använda till att göra det de är bäst på: arbeta strategiskt och lägga krutet där det ger mest effekt. Att analysera kundernas och kandidaternas interaktioner gör det också enklare att gå ut med ett riktat innehåll till dem. Det gör det lättare att attrahera och behålla kunder och kandidater. Rätt använt leder alltså marketing automation till mindre arbete och bättre resultat. Bland annat genom att:

 

·      Ge fler leads med högre konvertering. Marketing automation kan ta fram vilka leads som är kvalificerade baserat på hur engagerade de är i sina interaktioner. Den automatiserade processen kan sen ta fram ett anpassat och personligt innehåll som tar leadsen vidare. Enligt enstudie från Annuitas Group ser de företag som använder marketing automation att deras kvalificerade leads ökar med 451 %. De vårdade leadsen gör i sin tur 47 % större köp jämfört med de som fått mer traditionella utskick.

 

·      Ett personligare innehåll. Marketing automation gör det möjligt att segmentera målgrupper baserat på olika kriterier. Då går det att skräddarsy innehållet för varje grupp och skapa ett högre engagemang och bättre konvertering.

 

·      Effektivisera processer. Repetitiva manuella uppgifter som e-postutskick,data inmatning och analys, utvärdering och uppföljning etc. kan göras automatiskt. Det går även att anpassa uppföljningen automatiskt utifrån hur mottagaren interagerar med utskicket. Systemet gör det här direkt och mer exakt än en människa.

 

·      Bättre utvärdering. Marketing automation spårar och analyserar data. Det ger ett träffsäkert beslutsunderlag så att marknadsföringsteamet kan satsa på de kampanjer och strategier som ger bäst resultat. Det går att se i realtid hur er kommunikation tas emot.

 

·      Starkare kundrelationer. En enhetlig och tydlig kunddata gör så att ni ge era kunder en bättre och mer personlig kommunikation. Istället för att blåsa iväg massor med generella standard utskick kan ni satsa på kvalitet, substans och långsiktiga relationer.

 

 

Så kan marketing automation effektivisera rekryteringsprocessen

Alla fördelar med marketing automation går att använda för att effektivera rekryteringsprocesser. Det är trots allt mycket som är gemensamt för de här processerna. Det handlar om att nå fram till de bäst lämpade intressenterna med ett personligt budskap som verkligen gör dem intresserade. Det handlar om god kommunikation, bra relationer och att skapa ett förtroende som leder till långvariga samarbeten. Inte minst handlar det om att sålla fram de möjligheter som har bäst chans att leda till resultat. Och det är data som lägger grunden för allt det.

 

Marketing automationsautomatiserings- och analysmöjligheter kan effektivisera rekryteringsprocessen på samma sätt som marknadsföringen. Bland annat genom att:

 

·      Spåra och värdera kandidater. På samma sätt som det går att använda marketing automation för att hitta och sortera ut kvalificerade leads går det att lyfta fram de kandidater som är bäst lämpade. Utifrån poängsättning kan rekryterarna sen prioritera kandidaterna och ge dem en bra upplevelse som attraherar dem.

 

·      Personlig kommunikation. Utifrån kandidaternas beteende under interaktionerna går det att få fram relevant information som lägger grunden för ett anpassat budskap som verkligen väcker deras intresse, skapar en djupare relation och som får dem att gå vidare i processen.

 

·      Automatisering av processer. E-postutskick, annonsering, intervjuinbjudningar, uppföljningar, avslag m.m. kan automatiseras. Det snabbar upp hela rekryteringsprocessen så att rekryterarna kan få fram slutkandidaterna så fort som möjligt. Det ger även en bättre kandidatupplevelse när de som är intresserade snabbt kan få svar och mer information. Alla vinner på en rekryteringsprocess som går undan.

 

·      Utvärdering. Dataanalysen visar vilka kanaler och strategier som fungerar bäst och som kan användas i framtida rekryteringskampanjer. Det går också att skapa en detaljerad databas med kandidater som varit i kontakt med er för framtida rekrytering.

 

Sammantaget så ger det här en snabbare, mer träffsäker och en personligare rekryteringsprocess för alla parter. Något som lyfter arbetsgivarvarumärket och lockar fler kvalificerade kandidater till framtida rekryteringar.

 

Tips för en effektiv användning av marketing automation för rekrytering

Oavsett om du tänker använda marketing automation för marknadsföring eller rekrytering, eller en kombination av båda, finns det några viktiga saker att tänka på. Här är några tips för hur du verkligen lyckas nå ut och väcka intresse.

 

·      Missa inte att använda sociala medier. E-postutskick, annonser och andra vanliga kanaler är viktiga, men majoriteten av kunderna och kandidaterna använder sociala medier. Det är en kanal som ger dig möjligheten att ge en djupare bild av företagets kultur och hur det är som arbetsplats vid rekrytering. Det ger också en bredare spridning. Kanske ses ert innehåll av någon som inte letar jobb just nu, men som känner någon som skulle passa perfekt. Innehåll på sociala medier är enkelt att dela till andra. Marketing automation har ofta funktioner för social posting, med schemalagda utskick, analys och optimering av visning och delningar m.m.

 

·      Det ska vara enkelt att ansöka och gå vidare. Det är vanligt att kandidater tappar intresset om de behöver lägga mycket tid på att fylla i krångliga formulär. Gör det enkelt för dem att visa sitt intresse, och automatisera så mycket som går av ansökningsprocessen så vinner ni båda tid på det.

 

·      Automatisera en fortsatt kommunikation med kandidater för en långsiktig candidate nurturing. Även om de inte fick just den här positionen kan de vara aktuella för framtida rekryteringar. Håll de mest intressanta kandidaterna varma med en fortsatt kommunikation som skapar en långsiktig relation.

 

·      Integrera med andra system. Marketing automation får mycket av sin styrka från den data den utgår ifrån. Genom att koppla sammansystem som CRM, e-handel, affärssystem m.m. går det att få en större och mer detaljerad bild av hur leads, kunder och kandidater interagerar med er.

"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte