I detta blogginlägg kommer jag berätta om varför två olika typer av strategier fungerar så bra tillsammans. Jag kommer först berätta om Social Selling och sedan Account Based Marketing för att sedan berätta hur de skapar magi ihop.
Hur traditionell försäljning tidigare genomförts och vad är Social Selling
När jag började jobba med försäljning för ca 14 år sedan såg försäljningsarbetet helt annorlunda ut än det gör idag. Det primära verktyget var telefonen och listorna med potentiella kunder var långa. Man pratade då om 100 knack ger 50 snack och 10 tack! Hög aktivitet på telefonen och en vass pitch var grejen….och det fungerade iaf då.
Men nu 14 år senare ser situationen annorlunda ut och det blir svårare och svårare att få tag i beslutsfattare per telefon. För ca 2 år sedan började jag själv jobba med Social Selling i kombination med telefonen för att lyckas hitta varma ingångar på företag som jag verkligen ville jobba med. För att lyckas med Social Selling krävs det lite mer is i magen och att dela med sig av sina kunskaper inom det område som du är verksam inom. Det gäller även att minska fokus på sälj för att istället fokusera mer på att hjälpa sina potentiella kunder och därmed skapa förtroende.Om du vill lära dig mer om Social Selling får du gärna läsa vår artikel genom att klicka här!
Kort om Account Based Marketing och hur det fungerar
När jag för ett tag sedan lärde mig mer om strategin Account Based Marketing blev jag ännu mer nyfiken på att effektivisera mitt säljarbete. Account Based Marketing går nämligen ut på att marknads- och säljavdelningen arbetar tillsammans som ett väl sammansvetsat team för att identifiera de företag man gärna vill jobba med. När du använder denna strategi gäller det att bland annat ta reda på följande:- Vilka beslutslutsfattare är involverade i varje affär?- Vilka olika typer av innehåll triggar dessa beslutsfattare?- Vilka kanaler befinner sig dessa beslutsfattare i (sociala medier, Google, Google Ads, etc)?- Hur är de kopplade till varandra?- Hur ser deras affär ut?När dessa frågor är besvarade blir det mycket enklare för marknadsavdelningen att ta fram anpassat innehåll för varje enskild beslutsfattare och de kanaler de befinner sig i. Det fina med detta är att de potentiella beslutsfattarna verkligen känner sig träffade av innehållet och blir mer mottagliga för ditt budskap. Marknadsföringen blir alltså mer träffsäker och ger säljarna ett riktigt bra underlag att jobba med för att bearbeta de potentiella kunderna.Vill du lära dig mer om Account Based Marketing är det bara att klicka här!
Varför blir då kombinationen Account Based Marketing och Social Selling så bra?
Utifrån säljarnas kunskap om kunden får marknadsavdelningen väldigt bra underlag för att skapa relevant och tilltalande innehåll som de kan använda i sin marknadsföring.Detta göra att säljarna som aktivt jobbar med Social Selling och de som vill börja jobba med Social Selling får ett fantastiskt bra innehåll som de kan använda löpande i sitt arbete och det blir lättare för dem att nå fram med sitt budskap till sina drömkunder. Detta underlag ger dem även ökad kunskap inom det område de arbetar och skapar trovärdighet hos potentiella kunder.Sälj- och marknadsavdelningarna blir med andra ord tillsammans ett riktigt kraftfullt team som gör det möjligt för företaget att skapa tillväxt genom ökad försäljning.
Sätt upp mål för er Account Based Social Selling strategi
För att göra denna strategi lättare att lyckas med är det viktigt att sätta mål och dela gärna upp detta i olika delmål. Det är alltid bra att utgå från nuläget för att sätta sina mål. T ex hur lång tid tar det för er att stänga en stor affär idag, hur många av era drömkunder besöker er hemsida, hur många av dem laddar ner något från er hemsida etc. Utifrån detta kan ni sedan sätta mål. Det är som sagt även viktigt att sätta delmål som t ex hur många av de utvalda företagen ni lyckas få till ett första möte med etc.Ta fram några olika typer av mål som är mätbara och relevanta och arbeta för att nå dessa.
Viktigt att tänka på när det kommer till Account Based Social Selling!
En sak som dock är viktig att tänka på är att både Social Selling och Account Based Marketing tar tid. Det är inget som görs på en månad utan det kan ta allt ifrån 6 månader till 3 år för att lyckas konvertera insatserna till konkreta affärer. Men som med allt tar det tid att bygga förtroende och ett sunt och väl fungerande bolag.
Om du är intresserad av att lära dig mer om denna spännande försäljningsstrategi för att skapa tillväxt då tycker jag att du skall boka in en kostnadsfri konsultation med oss!