Blogg
Content Marketing

Vad är social selling?

Social selling, eller social försäljning, är en metod där relationer byggs genom sociala medier för att skapa leads och öka försäljningen. Somliga använder den svenska termen social försäljning, men de flesta använder den engelska benämningen social selling även i svenska sammanhang.

Social selling är en långsiktig och tidskrävande försäljningsmetod som bygger på att du är uthållig och metodisk. Fördelen är att du slipper ödsla tid på "kalla samtal" och istället kan fokusera på potentiella kunder som verkligen är intresserade av det du och ditt företag gör. Du behöver regelbundet ägna tid åt att uppdatera din profil, dela innehåll, kommentera och gilla andras innehåll.Kanske finns du och ditt företag redan idag på sociala medier, men behöver hitta en metod för att systematiskt arbeta för att öka er försäljning med hjälp av sociala medier.

I så fall är social selling något för er! Om du inte orkar läsa så får du gärna ta del av vår inspelade Social Selling Kurs på 30 minuter som ger dig massor av tips och trix! LADDA NER SOCIAL SELLING KURSEN

Hur fungerar social Selling? JobAssigner -1

Fördelar med social selling

Nu undrar du kanske var du ska lägga krutet. Är det Facebook, Instagram eller LinkedIn som gäller? Eller alla tre? Det beror helt på var dina potentiella kunder finns. Om det handlar om produkter eller tjänster som riktar sig till en bred allmänhet och i första hand privatpersoner så kan Facebook eller Instagram vara rätt kanaler.

Men ta dig inte vatten över huvudet, börja hellre med en kanal och bli riktigt duktig där innan du går vidare till nästa. Hellre bra innehåll och frekvent närvaro i en kanal än en halvdan insats i flera kanaler.LinkedIn är en av de mest etablerade kanalerna när det gäller social selling. Här finns stora möjligheter att skapa nya affärsrelationer, särskilt när det gäller B2B. Men metoderna och tipsen som vi delar med oss av här nedan går att tillämpa på fler plattformar än enbart LinkedIn.

Social selling i praktiken

En grundläggande komponent för att lyckas med social selling är att hålla sin profil korrekt, uppdaterad och tilltalande. Se över den med jämna mellanrum och se till att alla uppgifter om ditt företag stämmer. Titta igenom dina kontaktuppgifter, som telefonnummer, adress och e-postadress. Även öppettider och annan information ska vara korrekt. Förse också profilen med attraktivt och intressant innehåll i form av kort och kärnfull text, bra bilder och gärna en video eller animering som snabbt kan introducera följare och potentiella följare.

Hitta nya kunder i sociala medier

Se till att du följer relevanta personer och företag. Gå med i de grupper och nätverk som är relevanta för branschen. Lär känna dina potentiella kunder, vilka frågor de brottas med och vilka behov de har. På det sättet kan du lära dig vilken typ av innehåll som är relevant att dela. Det skapar både intresse och förtroende.

Kommentera, svara och gilla när dina potentiella kunder delar med sig av innehåll. En kommentar kan i bästa fall leda till en dialog som i sin tur leder till en mejlkontakt, ett telefonsamtal eller till och med ett möte. Bevaka ständigt vad som skrivs om ditt företag. Om någon skriver något negativt kan du svara på kritiken. På det sättet visar du att du bryr dig om vad som skrivs och att ditt företag lyssnar på kritik för att ständigt förbättras. Det förekommer även att rena missuppfattningar cirkulerar i sociala medier. Om du uppmärksammar dessa kan du vara med och bidra till att de klaras ut.

Om någon skriver något positivt om ditt företag kan du använda det i marknadsföringssyfte. Positiva omdömen från nöjda kunder är som vi alla vet den bästa reklamen. Det väger mycket tyngre än om ni som företag själva berättar hur duktiga ni tycker att ni är. Samtidigt gäller det att balansera på rätt sida om OK när det gäller hur ofta du ska dela den här typen av inlägg. Blir det för ofta kan det framstå som skryt vilket kan skada ert goda rykte. Här gäller att lagom är bäst.

Social selling tänk utanför boxen-1

Social selling i praktiken: Steg-för-steg

Om du har svårt att hitta tid varje dag för att bevaka och dela innehåll så rekommenderar vi att du åtminstone avsätter en stund ett par dagar i veckan. Social selling handlar om att bygga relationer och förtroende och det kan du inte göra utan att vara närvarande och aktiv. Ladda gärna hem appar för de sociala medier där du gör dina satsningar. Med hjälp av mobilen blir det lättare att hitta tid för aktiv närvaro. Ett bra sätt att arbeta effektivt med social selling är att göra ett schema för vilka aktiviteter du ska genomföra vid de tillfällen då du avsatt tid till att ägna dig åt social selling. Några exempel på sådana insatser kan vara:

  • Dela egenproducerat innehåll
  • Dela andras innehåll som är relevant och intressant för dina följare
  • Svara på inkommande meddelanden
  • Kommentera och gilla inlägg i de grupper och nätverk där du är aktiv
  • Ta kontakt med potentiella kunder via direktmeddelanden

När du har skapat ett schema för dina regelbundna aktiviteter blir det lättare att överlåta arbetet till någon annan person i organisationen eller att hyra in extern personal som tar hand om uppgiften. Social selling är en långsiktig försäljningsmetod. Det handlar inte om att snabbt övertyga någon om att köpa en viss produkt eller tjänst.

Istället handlar det om att bygga upp ett gott rykte och en status inom området där du och ditt företag verkar. Genom att du delar med dig av din kunskap, visar att du ligger i framkant och hjälper de som ställer frågor kan du bli betraktad som en expert inom ditt område. Du förstår själv att här finns det möjligheter till ökad försäljning.Var noggrann när du skickar personliga kontaktförfrågningar till individer.

Använd inte någon standardfras utan formulera ett personligt meddelande som upplevs relevant för just den person som du kontaktar. Välj vilka du ska kontakta personligen med omsorg. När det gäller LinkedIn och Facebook är det bäst om du träffat personen i den fysiska verkligheten innan du skickar en personlig kontaktförfrågan. Om du inte har gjort det ska det finnas en specifik anledning till att du kontaktar just den personen, annars kan din förfrågan framstå som oseriös.Att skicka stora mängder personliga kontaktförfrågningar med standardfraser är inte social selling, utan ett ineffektivt och tämligen desperat försök till försäljning i sociala medier som inte kommer leda särskilt långt.

Att tänka på med Content marketing

Kunskapsspridande innehåll på sociala medier

Intressanta, kortfattade blogginlägg om trendiga ämnen är en typ av innehåll som lämpar sig utmärkt att dela via sociala medier. Skriv gärna en kort statusuppdatering som väcker nyfikenhet och länka till blogginlägget. Om du har möjlighet att dela filmklipp så är det en stor fördel. Kanske har ditt företag tagit fram en eller flera animationer eller filmsekvenser som beskriver er verksamhet. Korta och informativa filmklipp är ett effektivt sätt att kommunicera i sociala medier.

Fokusera på de sociala aspekterna när du kommunicerar i de olika kanalerna. Försök att inte vara för "säljig" i ditt sätt att uttrycka dig. Det behövs inte, snarare kan det göra att förtroendet för dig minskar om du verkar för angelägen eller överdriver fördelarna med den produkt eller tjänst som du säljer.Undvik att skriva för mycket om dig själv och att ständigt pumpa ut innehåll om ditt företags produkter och tjänster. Det är inte det som social selling handlar om. Istället gäller det att skapa engagemang, intresse och dialog. När du ser vad de potentiella kunderna själva delar och är intresserade av kan du kliva in i deras värld och se saker från deras perspektiv.

Först då kommer du bli duktig på att skapa engagemang och få igång en dialog.Så släpp fokus på dig själv och vad du har att erbjuda. Det räcker att du själv vet att det du säljer tillför värde för dina kunder. Dina följare kommer att förstå det när du genom ditt sätt att dela med dig av kunskap visar att du är någon att räkna med.Dagens konsumenter använder aktivt sociala medier för att undersöka företag, produkter och tjänster. För konsumenterna handlar det om att inhämta kunskap för att kunna ta bra beslut kring sina köp. När du är aktiv i sociala medier och medvetet arbetar med social selling ökar du chanserna att kunna vara med och påverka konsumentens bild av marknaden, ditt företag och de produkter eller tjänster som ni säljer.

Prova social selling!

Genom att aktivt arbeta med social selling kommer du lära känna din målgrupp och finnas där när de behöver dig, ditt företag och era produkter eller tjänster. Du kan vara den första personen som kunden kontaktar för ett prisförslag, men även om du inte är den första personen kanske det visar sig att det ändå är från dig och ditt företag som kunden väljer att köpa in varan eller tjänsten.

Prova gärna social selling och tillämpa de tips och råd som vi delat med oss av i den här artikeln. Men ha i åtanke att det tar några månader att att se resultat. Vill du komma igång med social selling och skapa starkare kundrelationer? Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte