Konverteringsoptimering ses ofta som någonting separat från att driva trafik. Arbetet med driva trafik sker överst i inbound marketing-tratten och handlar främst om awareness. Själva konverteringen sker mycket längre ner i tratten, när du har bearbetat ditt lead. Att arbeta med optimering av konverteringspunkter ses därför som en separat taktik.Det finns däremot aktiviteter som hjälper till att både optimera för konverteringar, som även driver trafik.
Merförsäljning ger möjlighet till konvertering
Merförsäljning sker förvisso när användaren redan har bestämt sig för att köpa det du erbjuder, men här finns utrymme att öka ordervärdet. Inom B2C kan det handla om att lägga till en extra produkt, exempelvis skoputs om besökaren köper ett par skor. Inom B2B kan det handla om att lägga till tjänster, exempelvis att lägga till support eller en utökad licens till ett affärssystem.Genom att erbjuda relevanta tilläggstjänster och produkter kan du öka värdet och vara ett mer intressant alternativ för din besökare, vilket kan vara det som får besökaren att faktiskt konvertera.
Hur kan merförsäljning driva trafik?
Att länka mellan sidor på din hemsida som visar vilka produkter och tjänster du erbjuder är ett effektivt sätt att öka värdet på din hemsida. Internlänkning bör vara en del av ditt SEO-arbete då det hjälper till att öka värdet på dina landningssidor.Det underlättar även för dina besökare att hitta till specifika landningssidor om det finns tydliga och relevanta länkar. Om besökaren redan läser på om någonting du erbjuder, är sannolikheten stor att de är intresserade av fler av dina tjänster eller produkter.Se även till att fylla landningssidorna med information. Genom att beskriva, förklara och svara på vanliga frågor kan du visa på din expertis och på så sätt bygga förtroende och en relation med dina besökare. Läs mer om värdet av att skriva content för att bygga starka kundrelationer här.
Optimera CTAs (Call to Action)
En CTA är en uppmaning att agera. På hemsidor kan det vara bland annat en knapp med texten ”Boka möte” eller en länk om att läsa mer. Det viktiga är att dina CTAs tydligt berättar vad som händer när besökaren klickar. På så sätt kan du effektivt vägleda användaren genom hemsidan.
Personliga CTAs som ökar konvertering
Om du har ett system som tillåter detta, är det ännu mer fördelaktigt om du kan ha personliga CTAs. Beroende på vem besökaren är, kommer de ha olika preferenser och behov. Att anpassa hemsidan så att individen får en anpassad upplevelse som bemöter behoven är ett sätt att öka chanserna till konvertering.För att ge ett exempel på personliga CTAs. Vi säger att du säljer ett system som automatiserar processer. Dina målgrupper är HR-chefer samt ekonomichefer, och dessa målgrupper är intresserade av olika typer av information. HR-chefen letar efter information om att minska sjukskrivningar och hur de får personalen att trivas bättre. Ekonomichefen är mer intresserad av system som leder till mer effektivt arbete och kostnadsbesparingar.Har båda dessa personer laddat ner dina guider och fyllt i deras roll, kan du till deras nästa besök anpassa hemsidan så att relevant CTA visas. Du kan då på en landningssida uppmana ekonomichefen att ladda ner en ny guide om hur ditt system leder till högre produktion och högre intäkter. På samma sida kan du istället uppmana HR-chefen att ladda ner en ny guide om hur ditt system minskar stress genom att automatisera tidskrävande processer.På så sätt kan du optimera hemsidan så att du förbättrar användarupplevelsen och ökar konverteringar. Genom att producera innehåll som dina besökare interagerar med ökar även chansen att sökmotorer indexerar landningssidan och rankar den högt.Som en extra bonus, om du kontinuerligt tillhandahåller ny, intressant information ökar även sannolikheten att du har återkommande besökare. Det är inte bara fler nya besökare som räknas när man pratar om trafik, utan återkommande besökare är även en viktig del av statistiken.
Content, content, content
Innehåll, eller content på engelska, är den främsta faktorn som påverkar ditt organiska resultat.Att fylla hemsidan med riktigt bra innehåll har flera fördelar. Du kan indexera på relevanta sökord genom att ha bra copy. En generell regel är att det ska vara längre texter än vad du tror, intresseväckande och tydligt. Gärna över 1000 ord, med tydliga underrubriker och indelningar samt korta meningar som är lättlästa. Vad du skriver om behöver självklart även vara av intresse för din målgrupp.Tydlig struktur gör det även lättare för användaren att få en överblick över vad innehållet handlar om. Personen kan då hoppa direkt till delarna som fångar deras uppmärksamhet. Det ökar även chansen att besökaren stannar kvar på sidan vilket gör att sökmotorer rankar sidan högre. Interaktion i olika former tyder på att din hemsida är relevant. Relevans är avgörande för hur din hemsida presterar i sökresultat.Att fylla hemsidan med attraherande content är även viktigt för att bygga en relation med dina besökare. Genom att diskutera, förklara och berätta om frågor, problem och lösningar inom din bransch visar du på din expertis. Var därför inte rädd för att ge ut information gratis. I en digitaliserad värld där det är lätt att söka sig till information är det din trovärdighet och transparens genom att vara öppen, ärlig och tydlig som övertygar besökare om att det är hos dig de ska konvertera till kunder.Relevant innehåll som du ska fylla hemsidan med är:
- Information om vad du säljer samt värdet och fördelarna med dina produkter och tjänster.
- Rubriker, underrubriker och brödtext som innehåller relevanta sökord
- Bilder och filmer som hjälper till att visa upp och förklara det du erbjuder
- Vanliga frågor och svar som dels hjälper användaren men som även är ett bra tillfälle att väva in sökord och sökfraser
Vill du läsa på mer om grunderna för att skapa bra innehåll kan du läsa vårt inlägg om tips och råd kring Content Marketing.
Skapa möjligheter för kunder att åter-konvertera
Vi fokuserar gärna på antal nya besökare och konverteringar av nya kunder som riktlinje för hur vi presterar och hur bra det går för företaget. Det är minst lika viktigt att komma ihåg befintliga kunder.Befintliga kunder är de som redan visat intresse för dina produkter eller tjänster. I bästa fall har de konverterat men det kan även vara de som laddat ner en guide och besökt ett visst antal sidor, flera gånger.Se till att upprätthålla dialogen med befintliga besökare och existerande kunder. Det kanske är dags att uppgradera det system de köpte för några år sedan? Du har kanske släppt en ny version av produkten med fler funktioner som dina kunder kan vara intresserade av?Nöjda kunder är lättare att sälja till än någon som aldrig hört talas om ditt varumärke.Det finns flera olika system som hjälper till med Marketing Automation så att du kan bibehålla en dialog och en relation till besökare som i någon form konverterat. Genom att informera den här gruppen om ditt senaste whitepaper som de vill ladda ner eller om en ny produkt du tagit fram ökar du chansen att driva tillbaka trafik till hemsidan och få en ny konvertering. Att ge mervärde hjälper till att stärka ditt varumärke och skapa lojalitet till ditt varumärke.
Sammanfattning
Våra 3 tips på aktiviteter som optimerar konverteringar och driver trafik är:
- Fokusera på merförsäljning
- Optimera och personifiera dina CTAs
- Producera relevant content
- Se till så att befintliga kunder kan konvertera igen
En hemsida är inte statisk utan det kräver regelbunden aktivitet för att den ska prestera så bra som möjligt. Producera innehåll regelbundet, optimera CTAs, visa besökaren fler sidor/produkter/tjänster de kan vara intresserade av och bibehåll dialogen med befintliga användare. Genom detta kommer du både driva in mer trafik till hemsidan och öka antal konverteringar.Är du redo att konverteringsoptimera din hemsida men behöver lite hjälp på traven? Ladda ner vår whitepaper-mall här nedan.LADDA NED WHITE PAPER MALLEN