Blogg
Digital marknadsföring

Hur hamnar jag högst i Googles sökresultat?

Det finns ett par frågor som jag stöter på ofta i mitt arbete. Hur hamnar jag högst i resultat hos sökmotorer? Hur snabbt kan jag hamna högst i sökresultat? Vad kostar det att ligga på första plats i sökresultat?Ska du jobba med inbound marketing, med content marketing och med annonser så är det här självklart relevanta frågor.Arbetar du med resultatdriven marknadsföring där beslut baseras på data och resultat snarare än magkänsla, då är det här definitivt relevanta frågor.Problemet är bara att när du ställer dessa frågor så glömmer du bort någonting oerhört viktigt. Användaren. Kunden.Som sagt, hur du hamnar högt i sökresultat, vad det kostar, och när du kan förvänta dig resultat är viktiga frågor. Dessa frågor ger däremot, tyvärr, en felaktig bild av hur du bäst jobbar med SEO idag.Vill du veta mer om SEO? – ladda ner vår kompletta guide om SEO 2023 gratis.

Varför du ska släppa taget om sökmotorplats #1

Anledningen är enkel. Att ligga på plats 1 i sökresultat innebär inte nödvändigtvis att du får flest klick.Om du hamnar på sida 1 så har du självklart större chans att få fler klick än om du hamnar på sida 3. Vissa år har statistik visat att så mycket som 92% av all trafik stannar på första sidan hos Google.Vad det här INTE innebär är att 92% av alla klick görs på det första organiska sökresultatet.Så vad ska du fokusera på istället för att få din hemsida att ranka på första plats hos Google och andra sökmotorer? Att öka trafiken och ännu viktigare, att konvertera trafiken du driver in.Nu funderar du kanske på hur du kan öka trafiken om du inte hamnar högst i sökresultat? Det är inte bara enskilda sökord som avgör hur du placeras, hur sökmotorerna rankar dig eller varför en besökare klickar sig vidare till dig. Trafik drivs även genom så-kallade long-tail keywords.Long-tail sökord är tre till fyra specifika fraser. Det är alltså väldigt nischade sökningar och träffar du vilka fraser din målgrupp söker på, så är sannolikheten större att de faktiskt klickar sig vidare och konverterar. Detta för att människor generellt sett använder den här typen av sökmönster när de letar efter någonting väldigt specifikt och är redo att slå till.Ett exempel är någon som söker på ”Var hittar jag långärmade tröjor med Batman tryck”. Om du har en landningssida som berättar om hur du erbjuder långärmade tröjor med tryck, tröjor med skräddarsydda tryck och tröjor med Batman tryck på ryggen så är sannolikheten hög att du är relevant för personen som gjorde sökningen. Du har alltså större chans att synas i sökresultat för ”Var hittar jag långärmade tröjor med Batman tryck” än ”tröjor med tryck”.

Jobassigner_Hur hamnar jag hogst i Googles sokresultat 2

På så sätt behöver du inte heller driva in mest trafik av alla - du fokuserar istället på din specifika målgrupp. Du möter deras behov och löser deras problem. På så vis kan du driva in besökare som faktiskt konverterar.

Guldgruvan: hur du driver in kvalitativa leads

Med andra ord, fokusera på vilka som hittar till din sida, snarare än hur många.Jag vill poängtera att hur högt du rankar fortfarande är relevant och ger en indikation på hur bra din hemsida presterar i förhållande till SEO. Men än viktigare är att fokusera på relevans.Genom att vara högst relevant för din målgrupp kan du växa antal besökare även utan att placeras högst på enskilda sökord. Det enkla svaret på hur du gör detta är att vara detaljerad. Var mer nischade än dina konkurrenter. Visa på din expertis. Svara på målgruppens vanliga frågor (tips: FAQ passar utmärkt att skriva som blogginlägg). Dela med dig av insikter, lärdomar och din kunskap.

Jobassigner_Hur hamnar jag hogst i Googles sokresultat 3

Genom att bygga förtroende och vinna tillit ökar chansen att dina besökare faktiskt konverterar. Om användarupplevelsen är positiv ökar sannolikheten att de kommer tillbaka. Du behöver motivera för din målgrupp varför din lösning eller din produkt är precis det som de letar efter.Inbound marketing bygger trots allt på teorin om att din målgrupp hittar till dig så att du kan lägga din energi på kvalitativa leads. Du behöver då se till så att svar på deras frågor finns på din hemsida, alternativt att de blir tillräckligt intresserade för att kontakta dig.

Den ärofyllda platsen som ”featured snippet”

En annan anledning till varför placering #1 inte innebär flest klick är för att Google har gjort uppdateringar som innebär att du som söker inte ens behöver klicka längre. Featured snippets, en ruta längst upp på första sidan som direkt visar upp svaret på sökningen, innebär att du inte ens behöver klicka dig in på svaret. Featured snippets tilldelas landningssidor som har högst ranking för den specifika sökfrasen. Alltså att ditt innehåll är mest relevant för personen som gjort sökningen.”Andra söker även efter”-sektionen leder den som gjort sökningen vidare till andra söktermer och andra sökresultat. Utan att behöva klicka sig in på några av sökresultaten.Att enbart ranka högt innebär alltså inte nödvändigtvis att du får flest klick.

Hur driver jag kvalitativ trafik?

Sluta stirra dig blind på placeringen.För att fokusera på lösningen istället för problemet – vad kan man göra för att driva in trafik? (Notera hur frågan skiljer sig åt från ”hur hamnar jag högst i sökresultat”).Svaret kan delas upp i 3 punkter:

Fokusera på användaren.

Även om du behöver arbeta enligt sökmotorernas spelregler, så är det faktiskt inte Google du ska övertala. Det sökmotorerna försöker göra är att tillhandahålla så bra resultat som möjligt för sina användare. Det ska du också fokusera på.Skapa riktigt vasst innehåll. Se till så att din hemsida är användarvänlig. Se till så att dina besökare hittar vad de letar efter så att de blir återkommande besökare.Lyckas du med detta så kommer Google, och andra sökmotorer att ranka dig högre.

 Tillväxt

Du kanske inte är på plats 1 idag, men se till så att du fortsätter jobba med att skapa relevant innehåll så att du ökar mängden trafik till din hemsida.Sökord kommer och går. Trender är tillfälliga och det kommer komma nya termer som blir relevanta eller som fler söker på för stunden. Fokusera istället på inkommande trafik och återkommande trafik.Växer antalet besökare? Om ja, bra. Se till att optimera sidan så att de konverterar. Om nej - fortsätt jobba med innehållsmarknadsföring och se till så att du håller en hög aktivitetsnivå. Detta är A och O i dagens digitala samhälle.

Jobassigner_Hur hamnar jag hogst i Googles sokresultat 4
Konvertera mera

Som sagt, högst placering innebär inte alltid flest klick. Mest trafik innebär inte flest konverteringar. För att du ska få din verksamhet att växa behöver du omvandla besökare till kunder.Gå igenom hemsidan. Svarar du på vilket värde du erbjuder kunden? Är det lätt att nå dig via hemsidan? Finns telefonnummer och kontaktformulär? Finns en blogg där användaren kan grotta in sig och känna sig trygg i din kompetens? Har du guider som du erbjuder i utbyte mot kontaktuppgifter ?Arbetet slutar inte när besökaren har hittat till dig. Det gäller då att övertyga personen om att du är lösningen på dennes problem.

Sammanfattningsvis: 

Frågorna ”Hur hamnar jag högst i resultat hos sökmotorer? Hur snabbt kan jag hamna högst i sökresultat? Vad kostar det att ligga på första plats i sökresultat? ” är inte de frågor du ska ställa.Fokusera istället på kvalitativa besökare och hur du får fler att konvertera till varma leads.Sökmotorer försöker alltid ge så relevanta resultat som möjligt för sina användare så om du försöker skapa content som är riktigt relevant för din målgrupp kommer sökmotorerna lösa resten.

LADDA NED SEO GUIDEN 2023

LADDA NED SNABBA  GOOGLE GUIDEN

Behöver du hjälp att strukturera upp din contentproduktion?

Ladda ner vår gratis mall för contentplanering här nedan.

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte