Att skapa attraherande content i form av text
Idag börjar nästan alla köpresor med en sökning på någon av sökmotorerna. För att en potentiell kund skall hitta er när det är ute och söker och letar efter svar måste ni ha skrivit och publicerat något om detta på er hemsida. Om inte kommer ingen som är ute och söker att hitta er.Du har säker hört talas om begreppet ”innehållsmarknadsföring” som är en stor del i den digitala marknadsföringen som företag idag jobbar med. Om inte så handlar innehållsmarknadsföring om att ta fram attraherande och engagerande kommunikationsmaterial som strategiskt sprids i lämpliga kanaler (tex blogg och sociala medier). Den engelska benämningen för innehållsmarknadsföring är content marketing.
Den största utmaningen som vi får höra från kunder är; - hur skapar jag attraherande och engagerande content på ett tids- och kostnadseffektivt sätt? Det verkar som att de flesta har ont om både tid och inspiration för att ta fram attraherande content på ett bra sätt och därför kommer vi i detta blogginlägg ge er massa bra tips och knep för att sedan kunna dra ingång produktionen.
Hur skapar jag attraherande content i form av text?
Här kommer några tips som du kan tänka på när du tar fram attraherande content i form av text.
Tips 1: Första steget är att hitta olika teman som du kan skriva om. Contitudes tips där är att prata med säljavdelningen och kundtjänst för att få insikt i vilka behov, utmaningar och problem kunderna står inför. Utifrån dessa tar ni fram 3-4 olika teman som du sedan bygger vidare på. Ett tema kan t ex vara ”Hur får jag en bättre arbetsmiljö på kontoret”
Tips 2: Vilka sökord vill du fokusera på? Vilka sökord använder dina potentiella kunder när de söker via sökmotorer? Använd gärna Google Trends för att se vilka sökord som används inom din bransch. Använd max 2-3 sökord per blogginlägg och tänk på att de utvalda sökorden inte ska överstiga 1 % av den totala ordmängden i ett inlägg. För att det inte skall kännas som att du använder samma ord flera gånger kan du använda synonymer till ordet vilket Google bara gillar.
Tips 3: Tänk också på hur en potentiell kund gör sökningar i form av longtail, dvs långa söktermer som exempelvis: ”Vilka är de bästa ergonomiska kontorsstolarna?”.Detta för att vi idag ställer frågor till Google när vi är ute och söker efter våra svar.
Tips 4: Ett inlägg skall vara minst 1000 ord och gärna mer än 2000 ord. Sökmotorer gillar långa texter med relevant information. Dessa texter rankas nämligen högre än korta texter efter som att de tar längre tid att läsa. Google ser nämligen hur läge en person varit inne och läst på en sida och ju längre en person stannar på sidan desto mer relevant tror Google att den sidan är. Därför krävs det att texterna du skriver är både långa och engagerande så att personen vill läsa vidare.
Tips 5: Tänk även på att skriva texter som utbildar och ger mottagaren ett bra värde. Igen vill läsa säljande texter som bara skriker köp, köp, köp! Tänk alltid utifrån kundernas situation och skriv texter som hjälper dem att ta rätt beslut. Vi ser att företag som bjuder på mycket kunskap också lyckas i sin försäljning.
Tips 6: Börja med att publicera ett inlägg i veckan på er blogg och publicera även dessa via era sociala medier om möjligt. Då har du 52 blogginlägg på din blogg vilket är riktigt bra. Om detta inte är möjligt försök att ha som mål att skriva ett blogginlägg i månaden.
Tips 7: Försök att involvera alla i denna strategi som går ut på att ta fram content som hjälper era kunder. Det hade ju varit guld om en person på varje avdelning på ditt företag skulle skriva ett blogginlägg var i månaden. Tex så skriver en säljare hur de hjälper sina kunder att lyckas och någon på leverans skriver om hur viktigt det är att kommunicera med kunderna regelbundet för bästa resultat. På detta sätt känner sig alla delaktiga i denna otroligt viktiga strategi. När ni sedan publicerar ett blogginlägg se till att alla anställda like:ar och delar inlägg i sociala medier för optimal spridning. Vi glömmer nämligen hur stor marknadsföringskraft det finns bland anställda.
Tips 8: Sist men absolut inte minst. Glöm inte bort att mäta resultatet (du kan använda Google Analytics och Google Search Console) så att du kan se vilket blogginlägg som presterar bäst, vilka sökord som ger träffar och sedan skriver fler inlägg med den inriktningen.
Att ta fram engagerande och attraherande textbaserat content som även genererar bra SEO behöver inte vara så svårt eller kosta så mycket om det finns en contentplan och stort engagemang.
Detta var några tips för dig som vill komma igång med att skapa attraherande texter som dyker upp i sökresultatet hos sökmotorer. Om du känner att du inte har tid att skriva själv eller att lokala contentbyråer kostar för mycket så kan vi på Contitude hjälpa till. Vi har kombinerat riktigt vassa globala skribenter med lokal digitala marknadsstrateger för att kunna leverera riktigt bra kvalité, snabbt och till ett konkurrenskraftigt pris.
Lycka till med er produktion av content!
Vill ni veta hur vi kan hjälpa dig att lyckas med er digitala marknadsföring så kontakta oss gärna!