Blogg

Sökordsoptimering 2.0 - avsiktsbaserad sökordsoptimering

Avsiktsbaserad sökordsoptimering är ett ganska tungt begrepp. Engelskans Keyword Intent är kanske lite lättare att ta till sig.Steg 1 i sökordsoptimering är att förstå hur du ska använda sökord och anpassa sökorden efter vad din målgrupp faktiskt söker efter. Steg 2 är sedan att titta på sökord och optimera utifrån avsikten med sökordet, alltså avsiktsbaserad sökordsoptimering.Det är otroligt viktigt att ta reda på vad din målgrupp faktiskt söker efter. Något som inte alltid överensstämmer med vilka sökningar du tror att de genomför. Det är först när du vet vilka sökord eller sökfraser som är relevanta för din önskade målgrupp som du kan producera innehåll som innehåller dessa specifika ord.Innan vi går vidare till att förklara varför Keyword Intent (avsikten med en sökning) är så viktig, ska vi svara på en vanlig fråga.

Hur hittar jag vilka sökord jag ska använda?

Ett sätt är att använda verktyg som Kwfinder eller Ahref, där du kan se rapporter på vanliga sökord, genomsnittligt antal sökningar mm. Du kan även lista ut mycket information själv. Börja med att söka efter vad du tror är ett relevant sökord i en sökmotor. Använder du Google, kommer de hjälpa dig på traven genom att föreslå vanliga sökningar och visa vad andra ofta frågar efter. Här kommer några exempel.I bilden nedan var sökningen ”marketing funnel” och Google visar vanligt förekommande sökningar som innehåller sökordet.

sokordsoptimering 2_0 exempel 1_Jobassigner

Redan när du börjar skriva in din fras i sökfältet kommer Google hjälpa dig på traven. Förslagen baseras på de mest förekommande sökningarna.

sokordsoptimering 2_0 exempel 2_Jobassigner

Även bland sökresultaten visar Google ibland upp en lista som på bilden nedan. Där visas de mest förekommande frågorna eller sökningarna

sokordsoptimering 2_0 exempel 3_Jobassigner

Genom att arbeta på detta sätt kan du snabbt få tips på vilka sökord och sökfraser du bör fokusera på.

Syftesbaserad optimering av sökord

Titta på dina sökord och sökfraser utifrån perspektivet avsikt. Vad är syftet med sökningen? Vad hade användaren för avsikt?Förstår du avsikten med en sökning kan du anpassa innehållet så att det fungerar bättre i förhållande till användarens behov. Du kan säkerställa att din text verkligen besvarar besökarens fråga. Du kan till och med konverteringsoptimera dina landningssidor när du förstår vad besökaren letar efter.Syftet med sökningar kan generellt delas in i fyra kategorier.Avsikten kan vara:

  • Kommersiell
  • Informationssökande
  • Jämförande
  • Navigerande

Kommersiell avsikt

Sökningar som har en kommersiell avsikt brukar innehålla ord som ”köp”, ”kampanj”, eller en fras med tilläggsord som ”online” eller ”hemleverans”. Exempelvis ”linnebyxor online”. Personer som genomför den här typen av sökningar har en tydlig bild av vad de letar efter och är inställda på att genomföra ett köp.

Informationssökande avsikt

För den som inte är redo att konvertera till ett köp brukar sökfrasen se lite annorlunda ut. Frasen innehåller ord som ”varför”, ”hur” eller ”definition”. Exempelvis ”marketing automation definition”.Om det är den här typen av sökning som sker är det inte läge att försöka konvertera besökaren till ett köp eller liknande. Personen känner kanske inte ens till ditt varumärke och vill troligtvis bara få svar på en fråga.Det är här du kan bygga förtroende genom att svara på personens fråga, och sen med hjälp av smarta CTAs leda besökaren vidare på din hemsida. Genom detta kan du få besökaren intresserad av ditt innehåll och det du erbjuder för att i ett senare skede försöka konvertera från besökare till kund.

Jämförande avsikt

En jämförande sökning görs av någon som har lite grundläggande koll men vill göra en fördjupad sökning. Frasen kan innehålla termer som ”recension”, ”omdöme”, ”topp 10…” eller ”x vs y”.Den här typen av jämförande sökning görs när användaren vet ungefär vad han eller hon letar efter men vill hitta mer information. Det kanske inte är så att personen är redo att konvertera, men har definitivt kommit längre på vägen än den som har en informationssökande avsikt. Om du tillhandahåller svar på frågorna och lyckas erbjuda mervärde, exempelvis i form av en relevant nedladdningsbar guide så kan du i alla fall konvertera från en förstagångsbesökare till ett lead.

Navigerande avsikt

En person som har en navigerande avsikt har ett tydligt avgränsat syfte med sin sökning. Det kan vara att de har full koll på vilket företag eller varumärke de vill veta mer om och din enda uppgift är då att tillhandahålla den eftersökta informationen.Bilden nedan visar ett exempel på någon som har sökt efter varumärket Adidas i kombination med exempelvis ”Superstar”, ”Stan Smith” eller ”Originals”.

sokordsoptimering 2_0 exempel 4_Jobassigner

Du behöver alltså se till så att just dessa söktermer används när du producerar ditt innehåll. Är detta ditt varumärke är det ännu mer relevant att dina landningssidor innehåller just dessa söktermer. Du vill såklart att din hemsida syns högt hos sökmotorer, och inte dina konkurrenters hemsidor.

Hur vet jag vad avsikten med sökningen är?

Genom att titta på vilka ord som används och försöka placera frasen i någon av dessa fyra kategorier ska det förhoppningsvis framgå vad avsikten med en sökfras är.

Hur konverteringsoptimerar jag för avsiktsbaserade sökord?

När du har tagit reda på vilka sökord som är relevanta och grupperat dessa baserat på avsikt, är nästa steg att producera innehåll som uppfyller syftet med sökningen.Om det är många som använder informationssökande sökfraser behöver du se över dina landningssidor och fundera på om du verkligen svarar på frågorna tillräckligt ingående. Om du har en webbshop där frakt inte är gratis men dina besökare använder termen ”fri frakt” kan du exempelvis erbjuda gratis frakt när besökaren skriver upp sig på ditt nyhetsbrev.Genom att optimera din hemsida med hänsyn till avsikten bakom besökarnas sökningar, kan du både driva in trafik och generera fler varma leads. På så sätt ser du till att din digitala strategi är syftesdriven, från första besöket hela vägen till konvertering till att besökaren blir kund.Vill du ha fler tips kring SEO? Ladda ner vår guide här nedan.LADDA NED SEO GUIDEN 2021

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte