Voice Search eller röstsökning har blivit allt hetare på senare tid. Fler och fler produkter i vår närhet kan hjälpa till med röststyrda sökningar så som telefoner och smarta högtalare. Att optimera sitt innehåll för röstsök har blivit en allt viktigare komponent när man skapar sin SEO-strategi.
Låt mig bara förtydliga vad Voice Search är. Att använda rösten för att göra exempelvis en Googlesökning är ett röstsök. Som när du tar reda på när en speciell butik stänger eller vad ett ord betyder genom att fråga din smarta högtalare. När du använder rösten som en fjärrkontroll för att exempelvis byta låt på Spotify eller ställa in timern när du kokar ägg är å andra sidan inte ett röstsök.
Se ett exempel på hur voice search fungerar här!
Sökmotoroptimerares högsta målsättning har länge varit att ranka på position för sina utvalda sökord. Nu finns det en ny position och en ypperlig möjlighet, nämligen position noll. Detta är det sökresultat som visas överst innan den vanliga organiska listningen. Position noll når du genom att optimera ditt innehåll för röstsökning. Att nå position noll innebär många fördelar:
- Ökad synlighet
- Mer trafik
- Ökad CTR (Click Through-Rate)
- Det enda resultatet som läses upp vid röstsökning
För att anpassa sin kommunikation så att den passar röstsökningar gäller det för oss marknadsförare att tänka till lite extra. Hur gör du som jobbar med marknadsföring egentligen för att telefonen eller den smarta högtalaren ska läsa upp information från just DIN hemsida när någon frågar efter något som just du kan svaret på?
Du har säkert baskunskaper inom SEO men Voice Search är lite mer komplicerat. Att optimera sitt innehåll för röstsökning handlar om att optimera innehållet för en maskin. Det ska helt enkelt vara lätt för en maskin att förstå och läsa upp det innehåll som just du har genom AI. Ju bättre optimerat innehåll du har för röstsökning desto bättre blir ditt organiska resultat så oavsett om dina kunder använder sig av röstsökning eller ej kommer optimering för röstsökning att gynna dig.
Jag kommer att ge dig fem tips på hur du optimerar er hemsida för Voice Search.
1. Optimera för Featured Snippet
En Featured Snippet är det som dyker upp överst i sökresultatet som bästa svar på sökningen som precis gjorts och det är den som läses upp vid en röstsökning. Google introducerade Featured Snippet för att dels kunna visa ett snabbt svar direkt utan att den som sökte informationen skulle behöva klicka sig vidare in på en annan sida samt för de som söker via Voice Search.
För att lyckas skapa en Featured Snippet krävs det huvudsakligen två saker.
Hög organisk ranking. Google väljer vanligtvis en av de fem organiskt bäst rankade sidorna för den specifika frågan när de väljer vilken som ska bli Featured Snippet för just den specifika sökningen.
Ett kort och koncist svar. Det behöver vara enkelt för Google att urskilja och tolka svaret. Det kan till exempel vara en definition, ett svar på frågan eller ett namn. Voice Search skapades för att underlätta för människor att snabbt och enkelt hitta svaret på sina frågor så genom att bli bäst på att svara på frågor kommer du nå långt.
2. Hur gör vi röstsökningar?
Vi har olika beteenden när vi gör en skriftlig sökning jämfört med när vi gör en röstsökning. När vi letar efter ett bad via skrift skriver vi kanske in ”Bad i Stockholm” när vi gör en röstsökning ställer vi gärna frågor exempelvis ”Vilket är det närmaste badet?”. Vid röstsökningar använder vi frågeord som ”vad”, ”var”, ”hur”, ”när” och ”varför”. Det är med andra ord viktigt att ta hänsyn till vilka ord som används vid skriftliga sökningar respektive röstsökningar för att ranka så högt upp som möjligt för respektive sökning.
3. Skapa innehåll som tydligt besvarar frågor
Att besvara besökarnas frågor och använda rätt ord är bra MEN det räcker inte. Svaren behöver vara noggranna och detaljerade. Det är att rekommendera att använda steg för steg-beskrivningar för att kunna gå in på djupet ordentligt.
- Bryt ner innehållet i delar och beskriv varje del i detalj
- Använd gärna bilder och filmer för att beskriva
Jag gör ett försök:
Här ovan får vi detaljerade beskrivningar hur vi lättast beställer ett nytt pass med bild och allt.
4. Uppdatera gammalt innehåll
Det går hur bra som helst att optimera befintligt innehåll och allt behöver alltså inte vara nytt. För att skapa eller behålla effekten av allt det jobb du lagt ner tidigare i form av att skapa innehåll ska du gå igenom det kontinuerligt och uppdatera det. Att ha uppdaterat aktuellt innehåll gillas av både den som söker efter information och sökmotorer så som Google.
5. Strukturera upp innehållet
Underlätta för Google att hitta rätt genom att använda tydliga rubriker och relevanta underrubriker. Korta lättlästa meningar och paragrafer gör det enklare för Google att gå igenom texten. Metabeskrivningar ska också tydligt beskriva vad man kan få svar på. Att ha tydliga metabeskrivningar gör det tydligare både för Googles maskineri och för besökaren att förstå innehållet.
Slutord
Röstsökning är idag inte för alla men vem vet hur det ser ut imorgon? Försäljningen av smarta högtalare rullar på och trenden tyder på att vi inte bara nöjer oss med en utan att vi vill ha flera.
Det är dags att börja fundera på hur du kan jobba med röstsökning för att kommunicera ert varumärke och finnas tillgängliga för era kunder.
Att optimera för röstsökning gör även att er hemsida syns bättre organiskt så oavsett om era potentiella kunder använder sig av Voice Search eller skriftliga sökningar så kommer er sida att synas bättre om ni också optimerar den för röstsökningar.
Vill du ha hjälp med att optimera ditt innehåll efter röstsökning? Boka då ett möte med oss nedan :-)