Blogg
SEO

Vikten av att ha en företagsblogg

I detta blogginlägg kommer jag att gå igenom varför det är viktigt att ha en företagsblogg, hur ni företagare ska tänka kring bloggande för att lyckas på bästa sätt och hur ni SEO-anpassar er blogg för att nå Googles förstasida.

Har ni en företagsblogg?

Svarade du ja på frågan om ni har en företagsblogg vill jag bara säga GRATTIS. Har ditt företag en blogg, informationsbank eller vad ni nu kallar den innebär det att det finns en plats på företagets hemsida som kan fyllas med innehåll. Innehåll som kan hjälpa vilsna Google-sökande personer att hitta just ert företags hemsida. För det är just innehåll som krävs för att bli hittad när någon Googlar efter era produkter eller tjänster.

Vad är syftet med att ha en blogg?

Vissa företag ser sin blogg som en kommunikationskanal som informerar om nyanställningar eller om att det händer något annat kul på företaget. Att skriva informativa korta uppdateringar är bra för att informera kunder om vad som händer på bolaget MEN för att få in inläggen i en SEO-strategi så krävs det mer. För att jobba aktivt med SEO med ett mål att hamna högt upp i Google-sökningar krävs att det att innehållet ni fyller bloggen med är SEO-anpassat.

Vad krävs för att SEO-anpassa en text?

SökordsanalysFörst och främst är det viktigt att göra en sökordsanalys för att ni ska veta vilka ord ni ska använda er av i era blogginlägg. En sökordsanalys ger dig en indikation om följande:

  • Vilka ord/sökfraser som dina potentiella kunder söker på
  • Hur många som söker på varje enskilt ord varje månad i exempelvis Sverige
  • Vilka andra företag som skriver om samma sökord
  • Vilka andra företag som har toppresultat i Google för dessa sökord

När du utvärderar vilka sökord ni sedan ska välja behöver ni ta hänsyn till trafik för just det ordet i förhållande till konkurrensen om just det ordet.1. Det optimala är att hitta ord från fält 1 i modellen nedan med många sökningar och låg konkurrens. Här har du hög sannolikhet att hamna i topp på Googles förstasida när någon söker på något av dessa ord.

  • När du gått igenom relevanta ord som har låg konkurrens är det dags att kolla på de ord som har få sökningar men låg konkurrens. Trots att dessa ord har få sökningar kan det vara lika relevant att fokusera på dessa som de ord som platsar i ruta 1. Tänk dig att de få sökningar som görs är av dem som vet exakt att de behöver just din produkt eller tjänst. Det kan till och med vara så att alla som gör dessa sökningar är beredda att köpa din produkt eller tjänst direkt bara de hittar just dig.
  • I det tredje fältet krigar många företag om många potentiella kunder. Om du ska kunna slå dig fram i det här sökordsfältet gäller det att snegla på konkurrenterna. Har de blogginlägg baserade på ett visst sökord gäller det att du skriver ett bättre inlägg. Vad krävs då för att skriva ett bättre blogginlägg än konkurrenterna? Jo det finns några trix du kan använda dig av och längden på inlägget är en av de trixen. Om konkurrenterna skriver ett inlägg baserat på sökordet som är på 1000 ord behöver du till att börja med skriva ett längre inlägg för att komma högre upp i Google-sökningen än vad de gör.
  • Sökorden som platsar i fält 4 är ingen höjdare att satsa på. Dessa ord är det dels få som söker på och sedan är de företag som redan rankar högt på dem svåra att konkurrera med

Värt att tillägga är också att om du hittar väldigt många ord som du tror skulle kunna passa just dig, fundera då på om dessa ord kan användas då den som söker egentligen är intresserad av att hitta något helt annat. Det finns en mängd generella sökord som kan användas i olika sammanhang. Även om ordet ”bästa” är ett positivt klingande ord som du säkert vill förknippas med kanske det inte är ett ord värt att satsa på när du jobbar med dina blogginlägg. Istället för att bara använda ordet ”bästa” kan du skapa en sökfras som tex ”bästa hemlarmet” om du nu säljer hemlarm. Viktigt är så klart att du kollar upp hur många som söker på din fras och hur konkurrensen ser ut innan du väljer att satsa på det ordet.

Skriv SEO-anpassade texter

När ni valt ut vilka sökord ni vill ranka högt på så är det dags att sätta igång och skriva. Ni kan skriva själv eller så anlitar ni en contentbyrå till skrivandet. Det viktiga är att det blir gjort och att det görs enligt en långsiktig plan med ett uttalat mål.

Sökord

För att SEO-anpassa en text gäller det att använda sig av de sökord som ni valde under sökordsanalysen. Det kan vara ett eller två ord som ni väljer att fokusera på per blogginlägg. Min rekommendation är att inte ha för många sökord utan fokusera på de utvalda orden och använd dem ofta. Använd även synonymer till orden eftersom det är något som Googles algoritmer också fångar upp.

Texten

När du strukturerar din text rekommenderar jag dig att göra det lätt för både läsaren och Google att skapa en överblick av innehållet.Använd gärna:

  • En kort inledande sammanfattning
  • Tydliga rubriker
  • Tydliga styckeindelningar
  • Punktlistor
  • Korta meningar
  • En avslutande sammanfattning av innehållet

Lägg in blogginlägget på hemsidan

Innan du lägger ut texten på hemsidan är det viktig att du tänker lite extra på att ge texten rubriker som talar om vad de olika delarna handlar om. Det vill säga att du döper rubriker (H1, H2, H3..) till rubriker och brödtext till just brödtext. Om du har en eller flera bilder, vilket jag rekommenderar, är det bra att döpa bilderna till något som talar om vad de föreställer.Det är också i det här läget du skriver din metabeskrivning och metatitel (den text som syns när någon Googlar). Det är din möjlighet att skriva en text som gör att de som Googlar väljer att klicka sig in på just din hemsida.Tänk på att:

  • Rubriksätta texterna
  • Namnge bilder
  • Skriva metabeskrivningar och metatitlar

Det är även viktigt att bloggen ligger på er domän så att den inte har en egen separat domän. Trafiken som bloggen drar in kommer nämligen påverka hela denna domän. Om trafiken kommer till en separat bloggdomän så kommer det då inte leda till att er huvuddomän kan dra nytta av den extra trafik ni genererar på samma sätt som om all trafik kommer till en och samma domän.

Sprid ditt blogginlägg

Nu gäller det att visa för Google att det är ett intressant inlägg som du skrivit. För att Google ska se hur bra och populärt innehåll du skrivit kan du själv ge det en liten extra skjuts genom att öka trafiken. Sprid blogginlägget i företagets sociala medier. När Google märker att trafik kommer in till blogginlägget och att besökare spenderar tid att läsa inlägget klassar Google det som intressant innehåll och premierar det i de sökningar som görs.

Analysera innehållet

Ett tag efter att du publicerat ditt blogginlägg är det läge att börja analysera inlägget. Google Analytics är ett av Googles egna analysverktyg som kan hjälpa er att analysera hur blogginlägget presterar.I det här läget kan det vara värt att uppdatera någon text, kanske förlänga inlägget eller skriva en ny metabeskrivning. Det finns mycket saker du kan göra efter analysen för att förbättra inläggets prestation men det får bli ett annat blogginlägg.

Sammanfattande rekommendationer för din företagsblogg

  • Ha en plats (blogg) som ni kan fylla med innehåll
  • Se till så att bloggen ligger på er egen hemsida, dvs inte ligger under en annan domän
  • Fyll bloggen med innehåll
  • Välj rätt sökord
  • Skriv texter med minst 300 ord men det är viktigt att anpassa längden efter det sökord som du väljer att jobba med. De blogginlägg som ligger på google förstasida har i regel 1200 ord.
  • SEO-optimera dina texter
  • Publicering
  • Publicera innehåll ofta. Jag skulle rekommendera 4 ggr/månad eller oftare
  • Sprid innehållet i sociala kanaler
  • Analysera
  • Analysera innehållet och optimera och justera om det behövs

Listan med saker att göra kan göras lång men ta den med en nypa salt. Ju fler punkter du uppfyller desto bättre men det viktigaste är att ni bara kommer igång och börjar blogga kontinuerligt eller titta på vår tjänst för SEO!Lycka till!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte