Under senaste åren har det blivit allt mer populärt med företag som hyr ut landingssidor. Denna artikel handlar inte om uthyrning av landningssidor utan vad landningssidor egentligen är och hur du kan använda det som en strategi för att lyckas med dina marknadsföringsmål.
Vad är landningssidor?
Definitionen av en landningssida är en specifik webbsida där en användare ska “landa” när man har klickat någonstans. Det kan vara en webbsida du landar på efter att ha klickat på en annons eller efter att du klickat på ett organiskt resultat i en sökmotor.
Det som brukar särskilja en landningssida jämfört med en vanlig sida på en webbplats är att landningssidan är optimerad för att vara den första touchpointen på din webbplats. Per definition skulle därför t.ex. förstasidan / hemsidan vara en landningssida.
Dock behöver inte en landningssida ligga på en egen domän. Det är ofta konceptet för de företag som hyr ut landningssidor, där de smart utnyttjar sökmotorers styra algoritmer genom att äga domäner som innehåller specifika sökord som de sedan hyr ut.
Men landningssidor går utmärkt att skapa själv med samma strategier och på ett företagsdomän.
Strategin bakom landningssidor
Det finns två huvudstrategier som används med landningssidor. Den första handlar endast om konvertering och då använder man sig av annonser för att driva besökare till landningssidan. Den andra strategin är mer SEO strategi där det handlar om att dra in besökare till landningssidan genom att ranka högt i sökmotorer på vissa söktermer. Sen vill man såklart att de ska konvertera då också :)
Strategi landningssida med annonser
Det enda fokuset i denna strategi är att maximera antalet konverteringar från besökarna du får in via betalda annonser. De verktygen som är värda att arbeta med här är t.ex. call to actions (CTAs), video, konverteringspunkter och starka erbjudanden.
Viktiga saker att tänka på här är:
- CTAs ska vara tydliga och gärna få
- Minimera antalet steg att konvertera, t.ex. få fält i ett formulär.
- Starka erbjudanden som forcerar konvertering, t.ex. få enheter kvar i lager, erbjudande om tidsbegränsad rabatt, gratis konsultation mm.
- Video, statistiken visar tydligt att konverteringarna ökar om det finns video på landningssidan.
- Skapa förtroende, t.ex. referenskunder, kundcitat eller omdömen.
Strategi landningssida med SEO
För att lyckas med denna strategi krävs lite annat fokus jämfört med strategin med annonsering. För att lyckas med SEO delen krävs såklart alla klassiska SEO strategier. Vi på Contitude brukar rekommendera att arbeta med landningssidor i SEO syfte när det finns ett specifikt sökord som man vill synas på men som inte passar bra att ha en blogg för eller när fokuset ligger i longtails med platser i sökordet.
T.ex. kan det vara svårt att skriva ett blogginlägg med bloggtiteln “köp digitala marknadsföringstjänster” men du skulle kunna skapa en landningssida som fokuserar på detta sökord. Den landningssidan skulle också vara bättre för besökaren att landa på om du vill köpa digitala marknadsföringstjänster och lätt kunna konvertera jämfört med att landa på ett blogginlägg.
I det fallet du är ute efter att synas på sökterm “tjänst/produkt + ort/stad” passar landningssidor perfekt. Där kan du lätt skapa landningssidor för t.ex. “digital marknadsföring Stockholm” och “digital marknadsföring Göteborg” mm. Då kan du lätt skapa en landningssida som grund som du kan utgå ifrån och sedan endast ändra bara några delar av landningssidan för att orts anpassa webbsidan.
Viktiga saker att tänka på:
- URL slugg ska matcha sökordet du vill synas på t.ex. contitude.se/digital-marknadsföring-stockholm för sökordet “digital marknadsföring stockholm”
- Sidtitel och metabeskrivning som innehåller sökordet du vill synas på.
- Ha tillräckligt mycket innehåll på landningssidan så att sökmotorer indexerar sidan. Använd gärna TAYA (they ask you answer) modellen där du besvarar de mest intressanta frågorna i förhållande till ämnet.
- Video, statistiken visar att sidor med video rankar högre än sidor utan.
- Glöm inte att konverteringsoptimera enligt strategin för landningssidor med annonser, kombinera dessa tips.
Exempel på landningssidor
Vi på Contitude använder oss av dessa strategier och de har till och med riktigt bra resultat och lyckas snabbt indexeras.
Här finns en sammanställning av ett urval av våra landningssidor så att du kan få inspiration för hur du kan skapa din egen landningssida.
https://www.contitude.se/strategi-landningssidor
En av de landningssidorna som finns i sammanställningen i länken ovan och som är relativt ny är https://www.contitude.se/lp/inbound-marketing-byra. Efter att vi begärt indexering av denna sida lyckades den på endast 10 dagar få 151 exponeringar och 4 klick.
Sammanfattning
Att arbeta med landningssidor som en del i din digitala marknadsföringsstrategi kan vara extremt effektfullt och komplettera SEO arbete som brukar fokuseras via blogginlägg. Jämfört med att hyra landningssidor så är det en mycket bättre affär att skapa landningssidor själv som du själv äger och kan kontrollera och mäta datan för. Du bör innan du sätter igång med att skapa dina landningssidor bestämma dig för om syftet med landningssidan är att driva in trafik eller bara som landningsplats för annonser då det krävs olika fokus.
Behöver du hjälp med att sätta upp en strategi med landningssidor eller behöver du hjälp med att skapa dessa landningssidor så hör av dig till någon av oss på Contitude så tar vi reda på om vi är en bra match.