Marknadsföring kan kosta hur mycket som helst och hur lite som helst. Priset för marknadsföring beror på vilka mål och vilka ambitioner du har. Sedan handlar det också om vilka typer av marknadsföringsinsatser som du vill genomföra.
Många företag burkar avsätta en procentsats av omsättningen på marknadsföring och därefter är det upp till marknadschefen eller marknadsansvarig att baserat på den budgeten ta beslut om vilka aktiviteter som ska genomföras.
Hur får du ut mest av din marknadsföringsbudget?
När du ska avgöra vad du ska göra med din budget så utgå inte från vad saker kostar utan tänk mer på vilka marknadsföringsinsatser du behöver genomföra under ett år. Gör en marknadsplan baserat på vilken strategi du vill arbeta efter så kommer lämpliga aktiviteter att klarna blixtsnabbt.
Ladda ned en mall för en marknadsplan här!
Arbetar du med strategier för Inbound Marketing eller Content Marketing så listar du sedan de grundkomponenter i din marknadsföring som du behöver för att nå bästa möjliga resultat.
För någon som endast vill jobba med Content Marketing skulle det kunna se ut som följande:
- 48 blogginlägg dvs 4 i månaden (för att driva in trafik till webbplatsen)
- 6 nedladdningsbara guider/mallar (för att få webbplatsbesökare att konvertera till leads)
- 18 uppföljningsemail/nyhetsbrev för att bearbeta konverteringarna via Marketing Automation
- Marketing Automation system
- Google Ads och eller payed social budget
- Assets för annonser
- 12 nya landningssidor (trafikdrivare och konverterande)
Ta in offerter
När du har listat alla de marknadsaktiviteter du behöver genomföra för att du ska kunna leverera ett så bra resultat som möjligt så tar du in offerter från lämpliga leverantörer.
Det kommer sannolikt dyka upp fler saker på listan över aktiviteter som du inte tänkt på under ditt arbete med marknadsplanen och aktivitetslistan och då kan du bara utöka aktivitetslistan.
Utvärdera leverantörer
När du har tagit in offerter från olika leverantörer så ställer du dessa mot varandra och tar i beaktande alla de kriterier som du har satt upp för att kunna välja mest lämplig leverantör för respektive aktivitet.
Prioritera vilka aktiviteter som du ska köpa in
Om du behöver köpa in alla tjänster från leverantörer så gör då en summering av alla kostnader och hamnar det under din budget så grattis! Hamnar du över så börja med att se över alla marknadsaktiviteter och ta reda på vilka du har möjlighet att göra själv eller inom marknadsteamet.
Optimera därifrån din budget så att allt ryms inom den eller håll dig under budget.
I det fallet att du inte lyckas få ihop de marknadsaktiviteter som du anser behöver göras både internt och externt så behöver du utöka din budget. Det är ofta en sämre idé att göra något halvdant. Det kommer nämligen sätta dig i en sits där du inte kan uppvisa de resultat som du eftersträvat samtidigt som du förbrukat det mesta av din budget.
Snabba resultat kostar mer och långsiktiga resultat ger bättre ROI
Ett sätt att också arbeta med din marknadsföringsbudget är att optimera den i förhållande till tidshorisonten du arbetar mot.
Att få snabba resultat kostar ofta mer över tid medan långsiktiga resultat troligtvis kommer att skapa bättre Return On Investment (ROI) i slutändan.
Ett exempel på långsiktiga och kortsiktiga resultat
Ett bra exempel på långsiktiga och kortsiktiga resultat är SEO och SEM.
Att skriva ett blogginlägg på 1.000 ord tar kanske en dag eller två från din tid om du skriver det själv eller mellan 2.000 – 10.000 SEK om du låter en leverantör göra det. Detta kan tyckas vara mycket tid och/eller pengar men jämförs det med Google Ads eller payed social media så kommer det i längden att vara mycket mer lönsamt med blogginlägget om det är korrekt SEO-anpassat.
Här är ett exempel från oss. I Mars 2019 så publicerade vi ett blogginlägg som heter ”Vad är en funnel?” Under de första 9 månaderna så har vi fått in 513 besökare till det blogginlägget, endast från Google. Se bilden nedan från Google Search Console.
Vill du lära dig mer om Google Search Console läs vårt blogginlägg ”Vad är Google Search Console” här.
Att annonsera via Google Ads på en blandning av de sökorden som blogginlägget ”vad är en funnel” syns på kostar mellan 10-40 SEK per klick.
Tar vi en genomsnittlig kostnad på ca 20 SEK per klick så skulle alternativet att använda sig av Google Ads (SEM) kostat över 10.000 SEK för att få in lika mycket trafik.
Det ännu finare med exemplet ovan är att blogginlägget kommer fortsätta generera trafik till vår hemsida de närmaste åren. Detta hade kostat betydligt mer om vi hade använt oss av Google Ads.
Med detta sagt så skulle vi kunnat driva in 500 besökare genom Google Ads första månaden för 10.000 SEK vilket inte blogginlägget lyckades med.
Vill du läsa mer om budgetfrågor kring SEO och SEM så har vi ett bra blogginlägg om det här
Använd budgeten för att skapa resultat
Det finns otroligt många olika aktiviteter att välja på för att marknadsföra ett företag. Det kan vara allt från TV-reklam, blogginlägg, profilkläder, ställa ut på mässor, sponsring av events mm.
Viktigt att tänka på är att du som marknadschef eller marknadsansvarig vill kunna visa på någon form av resultat som du uppnått med din marknadsföringsbudget.
Det finns vissa typer av aktiviteter som är lättare att mäta än andra. Det är t.ex. lättare att i detalj mäta digital marknadsföring än traditionell reklam. Ta exemplet med att annonsera på Facebook jämfört med att annonsera på bussar. På Facebook kan du i detalj se hur många som sett din annons, klickat på din annons och som dessutom har konverterat på din hemsida men med en bussreklam så är oftast den bästa mätbarhet du kan få en uppskattning av hur många som exponerats för annonsen.
Det finns de kampanjer som passar utmärkt för traditionell reklam men ta i beaktande att det är svårare att mäta.
Sammanfattning.
Det finns inget svar på frågan ”vad kostar marknadsföring”, frågan är lite som frågan ”hur långt är ett snöre”. Det finns dock många olika kostnadsbilder för likvärdiga leveranser av marknadsföringstjänster beroende på vilken leverantör du har kontakt med. Därför är det viktigt att träffa flera leverantörer när du ska köpa marknadsföringstjänster.
Det finns många sätt att maximera din marknadsföringsbudget och vår rekommendation är att börja med vilka typer av aktiviteter du vill genomföra under det närmaste året hur du ska få det att rymmas inom marknadsbudgeten. Det brukar ofta bli kostsamt att göra på andra sättet och gå till en leverantör och säga att man har en viss summa pengar och fråga vad de kan göra med det.
Det kan vara värt att reflektera över hur snabbt du måste påvisa resultat. Ju längre tidshorisont du har desto mer kostnadseffektiv kan din marknadsföring vara.
Tänk en extra gång över vilka marknadsaktiviteter du kan genomföra där du kan påvisa ett tydligt resultat. Det brukar ofta löna sig i längden.
Letar du efter en marknadsföringspartner just nu? Då har vi en utmärkt guide som ger tips om hur du hittar en perfekt partner för dig.
LADDA NED GUIDEN OM ATT VÄLJA DIGITAL PARTNER