Här kommer några rekommendationerna och tips för att övertyga en VD eller ledningsgrupp på ett B2B bolag att inte dra ner på marknadsföringsbudgeten under lågkonjunktur:
✅ Säkerställ marknadsföringskompetens i ledningsgruppen:
Att försöka argumentera för någon som ingen förstår är mycket utmanande. Därför är tipset att börja med en grundläggande utbildning och hur den nya kundresan ser ut. Företag med marknadsföringskompetens i ledningen har en större benägenhet att våga investera i marknadsföring under tuffa tider. Att ha marknadsföringserfarenhet och kompetens på ledningsnivå är viktigt.
✅ Skapa gemensam förståelse:
Det är avgörande att VD och marknadschef har en gemensam förståelse av situationen och målen. Tydlig kommunikation och delade bilder av förväntade effekter är viktigt. Samt att fokus för alla parter borde vara försäljning.
✅ Fokusera på lönsamhet och ROI:
Marknadschefen bör kunna visa vilka marknadsföringsinsatser som är mest lönsamma för företaget och koppla detta till olika affärsområden. Detta innebär att man måste vara affärsinriktad och ha benkoll på vad marknadsföringen generera idag och historiskt.
✅ Var ärlig och trovärdig:
Marknadschefen bör argumentera på ett trovärdigt sätt för kring vilka investeringar i marknadsföringen som är lönsamma och vilka som har potential eller som inte fungerar. Ju ärligare du är desto trovärdigare blir du och kan där med argumentera för en bibehållen budget.
Ovan är några av tipsen som förhoppningsvis hjälper dig att bibehålla din budget eller till och med öka din budget.
Många företag har klarat sig bra fram tills nu genom traditionell försäljning och referensförsäljning. Men när klimatet blir tuffare och affärerna inte kommer in lika lätt behövs marknadsföring för att klå konkurrenterna.
De företag som kombinerar sälj och marknad ser vi har en mycket finare efter än de som endast kör traditionell försäljning eller ser marknadsavdelningen som en separat silo.
Det som många VDar och ledningsgrupper har missat är även den enorma förändring i kundresan som skett de senaste åren.
Kundresan de senaste åren har förändrats något enormt vilket vi ser då B2B-köpare som överväger ett köp endast spenderar 17% av tiden på möten med potentiella leverantörer. Resten av tiden går till att researcha själva.
När köpare jämför flera leverantörer kan den tid som spenderas med en enskild säljare vara så lite som 5% eller 6%.
År 2025 förutspår experter att hela 80% av alla försäljningsinteraktioner kommer att vara digitala. Det är inte något som vi bara kan blunda för.
Det är inte för sent att börja jobba med marknadsföring men det är verkligen dags att sätta igång om er organisation inte ska halka efter för mycket gentemot konkurrenterna.
Om du vill läsa mer om hur du ska navigera kring marknadsföring i ekonomiskt utmanande tider får du gärna läsa denna artikel: Marknadsföring i ekonomisk utmanande tider.
Lycka till! hör gärna av dig till oss om ni behöver hjälp med antingen strategi eller att utföra olika marknadsföringsaktiviteter.
Majoriteten av våra kunder har en mycket fin ROI och vi fokuserar på att hjälpa våra kunder att nå sina företagsmål 🚀