Blogg
Marketing management

HUR KAN DU BLI 20% MER PRODUKTIV?

Fler timmar på dygnet är något som alla önskar sig, men samtidigt något som tyvärr är omöjligt att få. Men vad skulle hända om du kunde frigöra mycket mer tid på jobbet – kanske så mycket som 20% av arbetsdagen – för att fokusera på uppgifter som är mer betydelsefulla och högre prioriterade?

Under tre år har Harvard Business Review studerat hur kunskapsarbetare kan bli mer produktiva i sitt arbete. Svaret de kom fram till var mycket enkelt. Eliminera oviktiga arbetsuppgifter och ersätt dem med arbetsuppgifter som är viktiga! Studien visar att kunskapsarbetare i genomsnitt lägger mer än 40% av sin arbetstid på uppgifter som lika gärna kan utföras av någon annan. Så varför fortsätter vi att arbeta på det här sättet? Att göra sig av med uppgifter är svårare än vi tror. Vi håller oss instinktivt fast vid uppgifter som gör att vi känner oss upptagna och därmed viktiga, medan våra chefer, som kontinuerligt strävar efter att få fler saker gjorde med färre resurser, delegerar så många uppgifter till oss som vi är villiga att acceptera.Harvard Business Review lyfter fram ett effektivt sätt att lösa problemet på, nämligen att kunskapsarbetare kan bli mer produktiva bara genom att medvetet tänka på och reflektera över hur de spenderar sin tid, bestämma vilka arbetsuppgifter som är viktigast och sedan outsourca övriga, mindre viktiga uppgifter.I ett experiment med 15 chefer på olika företag testade de just detta. Resultatet blev att cheferna lyckades dramatiskt reducera tiden de spenderade på arbetsuppgifter som inte bedömdes som viktiga. Det renodlade kontorsarbetet minskades med sex timmar i veckan och mötestiden med två timmar i veckan. Fördelarna var också mycket tydliga. Till exempel då Lotta Laitinen, chef på försäkringsbolaget IF, reducerade både sin mötestid och sina administrativa arbetsuppgifter för att istället spendera mer tid på att stötta och hjälpa sitt team. Resultatet blev en 5%-ig försäljningsökning för hennes enhet under de närmaste tre veckorna.Även om inte alla i experimentet hade riktigt så mätbart framgångsrikt resultat var resultatet ändå övertygande. Bara genom att be kunskapsarbetarna att tänka två gånger på hur de spenderar sin tid så lyckades de frigöra en femtedel av sin tid – ett genomsnitt på en hel arbetsdag i veckan – och istället använda den tiden till att fokusera på mer värdefulla arbetsuppgifter.Inspirerad att prova? Gör som dessa chefer och delegera arbetsuppgifter du inte själv måste utföra. Contitudes projektledare står redo att hjälpa dig med en mängd olika uppgifter, snabbt och effektivt. Dessutom till en kostnad som är upp till 70% lägre än att anlita andra lokala leverantörer. Kontakta oss gärna för mer information eller gå in på www.contitude.com och skicka in ditt uppdrag för en kostnadsfri offert.Hela artikeln från Harvard Business Reviewhär.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte