Jag träffar ofta företag som säger att de vill göra om sin hemsida. Då brukar jag fråga varför och svaret brukar alltid bli det samma: - ”Vi tycker inte att den känns bra eller är tillräckligt modern”.
Jag brukar då bekräfta med att säga att hemsidan är som navet i digital marknadsföring och otroligt viktig. Sedan frågar jag om de har någon data som styrker det som de känner inför sin hemsida. När jag frågar det brukar de titta konstigt på mig och säga ”data”?
Håll i er nu! För nu kommer min utläggning som jag drar för alla som funderar på att göra om sin hemsida. Så här tänker nämligen jag kring detta: Att göra om en hemsida brukar oftast innebära en stor investering och ett arbete som tar tid (ofta 3-12 månader). Förutom pengarna i sig så tar det även tid från företagets interna resurser.
Sedan har jag sett att när man väl börjar jobba med hemsidan så dyker frågor upp som handlar om företagets varumärke. “Ska vi verkligen jobba med dessa färger och bilder? Är loggan snygg?” Etc.
Sen är man igång med ett mycket större arbete än vad som var tänkt från början.
Därför uppmanar jag att man verkligen tänker till innan ett stort beslut som detta tas.
Att göra om en hemsida för att den inte ”känns” bra kan/får inte motivera ett sånt här stort beslut. Det är därför jag frågar om de har någon data som styrker detta. Tyvärr är ofta svaret nej. Vilket innebär att de inte har kopplat på några analysverktyg som berättar hur hemsidan presterar. Om man inte har någon data, kan man då veta om hemsidan är bra eller dålig?
Eller ännu viktigare. Om hemsidan inte har några besökare? Hur vet man då om den är bra eller dålig?
Nedan följer några olika rekommendationer på saker som borde göras innan man tar ett beslut om att bygga om sin hemsida.
Steg 1: Sätt upp analysverktyg för att ta reda på hur hemsidan presterar
Om ni inte har några analysverktyg uppsatta så rekommenderar jag er att installera dessa. Till att börja med rekommenderar jag att man sätter upp:
Google Analytics – som berättar var all trafik kommer ifrån, hur besökarna rör sig på sidan, om de lämnar, var de lämnar etc. Massor av spännande data som är viktigt i ett arbete med hemsidan.Google Search Console – Detta verktyg visar ert organiska resultat på Google. Vad personer söker på för att hitta till er hemsida. Samt hur olika sidor presterar på Google och mycket annat spännande.
Google Tag manager – Med detta verktyg kan man sätta upp konverteringsmål för att verkligen se vad besökarna genomför för actions på sidan.Hotjar – Skapar en värmekarta över era sidor för att se hur personer rör sig med musen eller klickar på sidan. Vart man är mest benägen att klicka eller inte klicka. Detta ger väldigt bra information om vad man behöver fixa till på hemsidan.
Google Optimizer – Detta verktyg hjälper er att A/B testa hemsidan utifrån den data ni fått från analysverktygen ovan och sedan göra tester utan att bygga om hemsidan. Man gör alltså tester på den befintliga sidan med hjälp av att lägga moduler ovanpå hemsidan. Man kan därför testa nya knappar eller texter innan en ny hemsida publiceras eller ens påbörjas.
Steg 2: Hämta in data och analysera
Som ni förstår kan ovanstående verktyg hjälpa er att ta in massor av spännande och relevant data för att ni sedan ska kunna ta rätt beslut inför ett eventuellt hemsidesbygge. Med hjälp av all datainsamling ovan får ni reda på hur er hemsida presterar mer exakt. Vad som fungerar och vad som inte fungerar.
En annan sak som också är viktig att ta med i beräkningen är det faktum att det väldigt ofta inte är så många som besöker hemsidan. Väldigt ofta ser vi nämligen att företag endast har ett fåtal besökare i månaden. Detta är också viktigt att ha med i beräkningen för ett kommande hemsidesarbete. Varför ska man lägga massor av pengar på en ny hemsida som inte någon hittar till
Steg 3: Om ni inte har någon som besöker hemsidan idag
Om datan visar att det är väldigt få som besöker er hemsida blir det väldigt svårt att få ihop tillräckligt med data för att veta vad som är bra eller dåligt. Om detta är fallet så brukar min rekommendation vara att börja jobba med insatser som gör att ni börjar driva mer trafik till hemsidan t.ex. SEO (sökmotoroptimering) och Sociala Medier. Alternativt be familj, vänner, bekanta och befintliga kunder att gå in och klicka runt på sidan och sedan ge brutalt ärlig feedback.
När det kommer till hemsidor så är såklart utseende och användarvänlighet viktigt men desto viktigare är innehållet. När jag kommer till en hemsida som har ruskigt bra innehåll så brukar jag glömma bort hur den ser ut. T.ex. så tycker jag inte att Neil Patel´s hemsida är det vackraste jag sett men han kompenserar med massor av bra innehåll om digital marknadsföring. Jag vet att han driver miljoner av besökare till sin hemsida tack vare sin blogg. Spana gärna in den här. https://neilpatel.com/blog/
Vart jag vill komma med detta är att ni med hjälp av riktigt bra innehåll kan vinna besökarnas förtroende. En annan bonus är att Google älskar bra innehåll och med hjälp av t.ex. en blogg kan ni börja driva trafik till hemsidan och som ni sedan kan analysera med hjälp av era nya analysverktyg. Värt att veta är att det tar tid att komma upp i Googles organiska sökresultat (6-12 månader), ungefär lika lång tid som det tar att bygga en ny hemsida.
Om du vill lära dig mer om digital marknadsföring och hur du kommer igång kan du läsa vårt blogginlägg genom att klicka här!
Steg 4: Ni har besökare och ni har data
Nu har ni samlat in massor av data och ni har ett tillräckligt bra underlag för att ta ett beslut. Vad gör ni då? Min rekommendation skulle vara att först arbeta med Google Optimizer för att kunna A/B testa olika hypoteser som ni har. T.ex. att en knapp har fel färg eller att en text är dålig eller att en bild är för stor med mera. Ni kan göra detta själva eller ta hjälp av oss på Contitude för att göra dessa test.
När ni sedan har testat olika hypoteser och fått svar kring om det var bra eller dåligt så tycker jag att ni ska ta kontakt med en webbyrå för att få en offert på vad en ny hemsida eller uppdaterad hemsida skulle kosta utifrån all data och den analys ni har gjort.
Steg 5: Nu kan ni med gott samvete göra om hemsidan, uppdatera den eller behålla den som den är
Nu kan ni med gott samvete ta ett beslut om hur ni vill göra med hemsidan. Det är datan som avgör vad ni skall lägga er slantar på. Oavsett hur ni gör så vill jag att ni funderar på vad målet ska vara med hemsidan och hur ni ska göra för att den ska konvertera så bra som möjligt. En hemsida ska ju vara en leadsgenerator som driver trafik och som sedan konverterar besökare till varma leads som säljarna sedan kan bearbeta. Eller bäst av allt att de köper direkt.
Om du vill lära dig med om konverteringsoptimering tycker jag du skall läsa detta blogginlägg: Vad är konverteringsoptimering?
Sammanfattning
Ta inga förhastade beslut baserade på känslor. Ta reda på fakta genom data och analys. Det kommer troligtvis spara er massor av pengar och framförallt värdefull tid. Om ni väljer att göra om hemsidan se då till att inte bara göra den snygg utan även användarvänlig, innehållsrik och konverteringsoptimerad!
Lycka till!
Vill du ha vår hjälp med dataanalys och rådgivning ska du boka ett möte med mig nedan!