Som marknadschef på ett B2B-bolag är det avgörande att du proaktivt presenterar data kring marknadsföringsinsatser som inte fungerat, istället för att låta den informationen komma fram på omvägar, av flera skäl.
Den största utmaningen som många marknadschefer inom B2B har är att de har en lång marknadsföringsbudget i förhållande till tex säljbudgeten. Sedan har man svårt att få med sig VD och ledningsgrupp på tåget oftast för att de inte förstår eller har koll på vilket värde marknad skapar. Detta är något vi på Contitude ser hela tiden. Därför har vi nedan listat varför det är viktigt att du som marknadschef river av plåstret och visar vad som har fungerat och inte fungerat. Det kommer ge massor av positiva effekter.
Vill du spana in en kort video om detta också finner du den nedan:
1. Transparens och förtroende
Att vara öppen och ärlig om misslyckade insatser bygger förtroende inom organisationen. Transparens visar att du inte försöker dölja problem och att du är villig att ta ansvar för dina handlingar. Detta stärker ditt anseende som en pålitlig och ansvarsfull ledare.
2. Snabbare korrigerande åtgärder
Genom att tidigt identifiera och kommunicera misslyckade kampanjer kan företaget snabbare vidta åtgärder för att korrigera kursen. Detta kan innebära att man omfördelar budgeten, ändrar strategin, justerar aktivitetsplanen, vilket minskar risken för ytterligare förluster.
3. Lärande och förbättring
"Misslyckanden" ger värdefulla insikter om vad som inte fungerar, vilket är avgörande för kontinuerlig förbättring. Genom att dela dessa lärdomar med teamet kan alla dra nytta av erfarenheterna och undvika liknande misstag i framtiden.
4. Bättre beslutsfattande
Att ha en komplett bild av både framgångar och misslyckanden gör det möjligt för företaget att fatta mer informerade beslut. Om vissa marknadsföringsstrategier inte fungerar kan resurserna omdirigeras till mer lovande aktiviteter och strategier, vilket optimerar användningen av marknadsföringsbudgeten.
5. Förhindrar rykten och missförstånd
Om information om misslyckade insatser kommer fram på omvägar kan det leda till rykten och missförstånd inom organisationen. Detta kan skapa en kultur av misstro och osäkerhet. Att proaktivt kommunicera dessa insikter förhindrar att sådana negativa konsekvenser uppstår. Bättre att vara den som tidigt meddelar vad som fungerar och inte. Det du kan säga om det inte gjorts tidigare är tex: "I och med nya tekniker och digitaliseringen nu kan vi nu börja mäta och följa upp våra instaser bättre och det har visat sig att x fungerar riktigt bra medans Y inte fungerar alls. Jag rekommenderar att vi fokuserar på detta vilket kommer förbättra vår ROI."
6. Stärker teamets moral
Ett team som känner att de är del av en transparent och ärlig kultur kommer troligen att ha högre moral. Det skapar en miljö där man vågar ta risker och testa nya idéer, eftersom man vet att misslyckanden kommer att hanteras konstruktivt. Detta kommer gynna kreativiteten. Att prata och planera är en sak men att våga testa nya saker ger dig möjligheten att skapa nya vägar som kan gynna er tillväxt.
7. Underlättar strategisk planering
Genom att ha en realistisk bild av vad som inte fungerat kan företaget bättre planera för framtiden. Det blir lättare att justera strategier och sätta mer realistiska mål, vilket ökar chansen för framtida framgång.
Att presentera data kring misslyckade marknadsföringsinsatser på ett öppet och ärligt sätt är därför inte bara viktigt för att upprätthålla förtroende och transparens, utan också för att säkerställa att företaget kan dra nytta av lärdomar och förbättra sina framtida marknadsföringsstrategier.
Sammanställning gällande att vara öppen och transparent med sin marknadsföringsdata
Allt fler och fler marknadschefer inom B2B får rapporteringskrav på sig och i och med digitaliseringen börjar många även få krav att börja påvisa sin ROI. Något som stressar många marknadschefer, vilket vi på Contitude har stor förståelse för. Utvecklingen inom marknadsföring har gått otroligt snabbt de senaste åren och majoriteten av kundresor inom B2B sker online innan en potentiell kund tar kontakt.
Detta innebär att marknad blir viktigare och viktigare för bolagets tillväxt. För att ta detta kliv mot en mer datadriven och tillväxtdriven marknadsföring behöver företag bli bättre på att samla marknadsföringsdata och börja estimera ROI och mäta faktiskt ROI.
Om det skulle visa sig att det man gjort historiskt inte fungerat så visa det och vara öppen och ärlig med detta. Bättre att syna marknadsarbetet så att det går att lägga om strategi och aktiviter där man ser att en positiv ROI kan skapas eller redan uppnås.
Behöver du hjälp med att ta detta kliv får du gärna höra av dig till oss på Contitude. Om du inte är riktigt redo för detta ännu kan jag rekommendera artikel och utbildning på denna sida som heter: Marknadsavdelningen som intäktskälla - Hur marknadsförare visar värde för ledningsgruppen!
Lycka till!