UX (User Experience) är något vi jobbar hårt med när det kommer till konverteringsoptimering men egentligen fokuserar många av oss på SUX (Some User Experience), vilket betyder att vi förbättrar UX för vår målgrupp och ingen annan. Vi vill ständigt förbättra upplevelsen för våra användare genom att anpassa hemsidan efter de rörelsemönster som gör att användaren kan konverteras på bästa sätt. I många fall använder vi oss av Growth Hacking tekniker där vi testar hypoteser och utvärderar resultatet för att därefter implementera ändringen.
Det finns olika grader av UX och en av de enklaste sakerna du kan ändra på är att skapa fler konverteringsmöjligheter och knappar för kontakt. Något som vi vanligtvis tänker mindre på är hur vi kan förbättra upplevelsen för alla, inte bara för vår målgrupp. Detta är något som vi inte praktiserar lika ofta då det kräver mer tankekraft.
Att förbättra upplevelsen för fler gör upplevelsen för få bättre.
Inom UX design är ett växande ämne tillgänglighet och inklusivitet. Vi vill vara så tillgängliga för vår målgrupp som möjligt vilket handlar om att synas på sökmotorer med både text och ljud, synas i sociala medier, till att ha många kontaktytor på hemsidan. Men vad är tillgänglighet och inklusivitet egentligen?
Vad är tillgänglig och inklusiv design?
Tillgänglighet definieras som den förmåga en användare har att använda era produkter/tjänster men ska inte förväxlas med användarvänligheten som gör det enkelt att utföra eller uppnå mål. Tillgänglighet handlar alltså om att tillgodose alla användares behov oavsett om de till exempel är färgblinda eller har något annat funktionshinder.
Trots att tillgängligheten och användarvänligheten/upplevelsen är olika så har båda en stor påverkan på UX eller användarens upplevelse.
Exempel på tillgänglig och inklusiv design
Vi ser tillgänglig och inklusiv design ständigt i den fysiska världen men detta är något vi sällan tänker på. Här är ett exempel där många åtgärder är gjorda för att skapa en inklusiv design, nämligen trappor på stationer i tunnelbanan:
- I rulltrappor är det en skarp gul linje så att folk med nedsatt syn ska kunna se var trappan börjar och slutar, samma sak ses ofta på vanliga trappor.
- Struktur på kanter för att man ska kunna känna var trapporna börjar och slutar
- Vi har räcken på trappor så att människor med svårigheter att gå ska kunna få extra balans.
- Vi har spår för barnvagnar, rullstolar så att fler ska kunna ta sig upp.
- Det finns hissar i anslutning till trapporna för alla som inte kan ta sig upp för rulltrappan eller den vanliga trappan.
Viktigaste av allt i detta exempel är att alla har samma utgångspunkt och slutpunkt. Ingen behöver göra en avvikelse på den tilltänkta rutten. Detta är något vi bör ha i åtanke för digital design och vi kommer att gå igenom detta mer senare i denna text.
Trots att detta är ett bra exempel på tillgänglig och inklusiv design så speglar inte detta hur det ser ut i verkligheten. Detsamma gäller UX på hemsidor
Vad har tillgänglighet och inklusivitet att göra med UX design och min hemsida?
När vi skapar vår hemsida så lägger vi stort fokus på vår målgrupp och vad vi anser vara viktigt för oss och vår målgrupp. Det som är viktigt trycker vi på tydligt med hjälp av storlek, färgval och bilder och det som vi anser vara mindre viktigt placerar vi på en plats som inte är lika tillgänglig såsom exempelvis i sidfoten.
Information i sidfoten brukar hamna lite i skymundan men där viktiga delar som sparande av data, kontaktuppgifter och användarvillkor brukar hamna. Många sidfötter där ute är även vita med en tunn grå färg på texten vilket gör att t ex folk med synsvårigheter har svårt att tillgodogöra sig denna text. Här är ett exempel på SUX, hittad längst ner i högra hörnet och inzoomad för tydlighetens skull.
Här är exempel på bättre design, alltså UX:
Varför ska min hemsida ha inklusiv och tillgänglig design?
Det finns flera anledningar att fokusera på inklusiv och tillgänglig design när vi jobbar med UX. Om vi ser på exemplet ovan så skulle man kunna använda sidfoten som ett sätt att gömma information eller se det som ytterligare en plats att ha information på. Detta gör skillnad i hur jag upplever hemsidan och hur lätt jag kan navigera på hemsidan. Att skapa skräddarsytt innehåll till sin målgrupp är något som inte påverkar hur inklusiv design hemsidan har.
Andra anledningar är:
- Sökmotorers algoritmer har enklare att söka igenom hemsidan då det finns en tydligare struktur
- Bättre navigation betyder att den som söker har lättare att ta sig dit man vill hitta, därav ökar konverteringsgraden och onödiga klick minskar.
- Visuellt trevligare med skarpa kontraster och läsbarheten ökar vilket gör att användare ofta stannar längre på hemsidan.
- Fler besökare förstår er produkt/tjänst vilket gör att ni ökar möjligheter till konverteringar och enklare att få ert budskap fört vidare via Word-of-mouth.
Hur kan jag jobba med UX istället för SUX?
I praktiken handlar detta om att börja skapa en design för användare med funktionsnedsättningar. Detta gör att det ofta blir lite mer genomtänkt design och mer detaljorienterat. Att skapa denna typ av design kallas även universell design eftersom det är design som alla förstår sig på. Detta är något som sällan är sämre för dig som företagare.
Här kommer lite påståenden och frågeställningar som tar hänsyn till tillgänglighet och inklusivitet:
- Design för att passa människor med olika förmågor- t. ex. Voice search, videos
- Flexibilitet – Är den gjord för vänster eller högerhänta? Hur kan detta påverka upplevelsen?
- Enkel användning – Är det enkelt att navigera och finns det en tydlig struktur? Förstår vem som helst vad ni håller på med? Är det för repetitivt i flödet? Händer något nytt?
- Synlighet – Optimera synligheten, ser folk vad som skrivs? Är texten stor nog? Är färgvalet bra och finns där kontraster?
- Felmarginal – Finns det någon marginal för att trycka fel, är knapparna stora, sitter de nära varandra? Är det två länkar precis bredvid varandra?
Vad kan jag göra rent praktiskt för att förbättra min UX?
- Använd webbutvecklade teman på din hemsida som är skapade För att ta hänsyn till detta
- Använd titeltaggar.
- Skriv Alt texter för bilderna.
- Ha en tydlig länkstrategi.
- Ändra textfärgen om det inte är tillräckligt skarp kontrast i bakgrunden.
- Gör innehåll uppläsningsbart
- Skapa transkribering för videos
- Översätt din hemsida till fler språk om ni finns internationellt
- Testa att använda din hemsida utan att använda musen!!
GÖR UX OCH INTE SUX
När ni vill optimera er hemsida, tänk på skillnaden mellan UX och SUX där UX är för alla och SUX är för ett fåtal. Försök förbättra för så många som möjligt och inte bara er målgrupp. Det kommer göra er hemsida ännu mer konverteringsvänlig och därmed ge er fler leads och fler affärer.
Ni får gärna kontakta oss på Contitude om ni vill prata mer om detta ämne annars önskar vi er lycka till. Är du intresserad av att ta reda på hur mycket dina leads är värda så kan du testa vår leadskalkylator här!