Vad kommer du ha för roll på Contitude?
Jag kommer arbeta som Digital marknadsstrateg där jag kommer hjälpa företag med deras digitala marknadsföringsstrategier.
Berätta om din bakgrund
Har pluggat medie- och kommunikationsprogrammet vid Göteborgs universitet och har senare breddat mina kunskaper inom digital marknadsföring genom att läsa till kurser vid Medieinstitutet för att lära mig mer om SEO och SEM. Har de senaste åren arbetat brett med marknadsföring inom olika branscher där jag i ryggsäcken har med mig lite av både det ena och det andra - så som varumärkesstrategi, verkställande av marknadsaktiviteter och content planer. Jag ser därför nu fram emot att få utvecklas ännu mer inom digital marknadsföring.
Vad tycker du är mest spännande med digitalmarknadsföring?
Att det ständigt förändras och att det går att se effekten av de insatser som görs. Att arbeta strategiskt med marknadsföring är något jag tycker är lite extra roligt och att få följa upp på det för att se utvecklingen över tid.
Har du någon framtidsspaning att dela med dig av?
Det sker mycket förändringar just nu inom digital marknadsföring - att kontinuerligt se över och utveckla sin digitala strategi tror jag därför är viktigt för att hålla sig uppdaterad. Den största buzzen i år som nog har varit på allas läppar är ju självklart TikTok som annonseringsplattform och hur man som företag kan skapa engagerande content som är snabbt konsumerbart. Och detta verkar inte försvinna inom den närmsta framtiden. Jag tycker att det över lag sker en stor förändring just nu kring hur hela köp- och kundupplevelsen optimeras digitalt, som exempelvis hur man börjar prata om Metaverse och digitala rum. Jag tror också att rörligt content kommer fortsätta vara det stora där plattformar som Instagram bland annat fortsätter förenkla direkt-shopping i appen, exempelvis i reels genom att addera länk-dekalen även för detta format.
Något som jag tror är bra att ha med sig framåt när det kommer till digital marknadsföring är därför att med ständiga förändringar inom digital marknadsföring och nya plattformar som tillkommer att hålla sig engagerad med sina kunder i, så är det bra att tänka på att ett tydligt syfte och mål för sina digitala kanaler (utöver tid och resurser) alltid är A och O.
Vad brinner du lite extra för?
Då jag alltid gillat att försöka förstå människor, hur vi interagerar med varandra och våra beteenden så brinner jag som person lite extra för att förstå just kundbeteenden. Att försöka förstå vad som fungerar och inte hos målgruppen när det kommer till digital marknadsföring är därför något jag tycker är spännande att utforska - exempelvis vilka sökord verkar vår målgrupp söka på, hur rör sig kunderna över hemsidan och vilken annons gick bäst och varför? Har alltid haft en liten extra kärlek för sociala medier så att utveckla content planer och sociala mediestrategier är också något jag gärna gör!
Vad gör du när du inte jobbar?
En ledig dag spenderar jag helst med min sambo och familj eller vänner.Avnjuter gärna en kopp kaffe framför en härlig serie i soffan eller tar enlångpromenad, gärna med en peppig låt i lurarna. Gillar också att utforska olika restauranger - gärna med asian fusion som tema på menyn!
Vilken är din superkraft?
Jag tror att jag som person är ganska bra på att lyssna in andra människor och hjälper gärna till om jag kan. Detta har hjälpt mig mycket genom åren - att hålla sig nyfiken på vad andra har att säga och deras erfarenheter tror jag gör att du alltid kommer fortsätta utvecklas som person. Sen så är jag ju väldigt kreativ också och har alltid fotograferat mycket. Något som kommit tillanvändning när jag arbetat med marknadsföring då ju mycket just handlar om att väcka intresse, både genom det visuella och text!