Blogg
Data och Analys

Uppdateringar - Annonsplaceringar och segmentering i Google Ads

Uppdateringar - Annonsplaceringar och segmentering i Google Ads

Arbetar du aktivt med Google Ads har du säkert fått ett mail från Google Ads där de meddelar att de ändrar definitioner på mätvärden i Google Ads. Om du inte har hunnit läsa igenom alla länkarna och hängt med på de uppdaterade definitionerna så kan du istället få sammanfattad information i detta blogginlägg. 

Google Ads förändringar rör endast definitioner kring annonsplaceringar. Därför är endast dessa uppdateringar relevant för dig som använder dig av den mätdatan för att analysera eller använder dig av budstrategier som involverar annonsplaceringar. 

Här är de definitioner som är uppdaterade:

Annonser i topposition / Top ads

Definitionen av annonser i topposition är nu de annonser som visas ovan för eller bredvid de högst placerade organiska resultaten i SERPen (Search Engine Result Page). Det finns dock undantag då organiska resultat kan visas ovanför betalda annonser för vissa sökord. Dessa undantag preciseras dock inte närmare av Google.


Annonser i absolut topposition / Absolute top ads

Precis som det låter är detta det absolut första resultatet i SERPen. Har du denna position på dina annonser är dina absolut högst upp. 

the feeling of new things coming

Prominance

Prominens är en uppskattning av hur synlig din annons är i SERPen. De delar som påverkar prominensen är:

  • Annonsposition: Annonser högre upp är mer synliga och får mer prominens, vilket ofta leder till fler klick. 
  • Annonsformat: Annonser med särskilda format (t.ex. bilder, extensions mm) drar till sig mer uppmärksamhet och ökar prominensen, vilket ökar antalet klick.

Prominens mäts främst genom genomsnittlig förändring i klickfrekvens (CTR) när annonsen får särskilda format eller högre placering. Andra interaktioner, t.ex. ett klick på en extension kan också räknas.

Använd segment i dina tabeller

Använd segment för att lyfta fram den viktigaste informationen i dina Google Ads-tabeller. Segmentering låter dig dela upp data i rader så att du kan fokusera på exakt vad du vill analysera. Vilka segment du kan välja beror på vilken Google Ads-tabell du arbetar med, men kan exempelvis vara tidsperioder, klicktyper eller enhetstyp (dator, mobil, etc.).

Du hittar segment funktionen i valfri tabell och för att segmentera så klickar du på “Segment” och sedan väljer det du vill segmentera på.

Olika segment och hur du använder dem

De flesta segment finns tillgängliga på de flesta flikar i Google Ads, medan vissa kan bara användas i specifika tabeller. Ibland kan du behöva ladda ner en rapport för att tillämpa ett visst segment.

Vanliga segmenttyper och deras användning:

  • Tid: Analysera prestanda över olika tidsperioder (dagar, veckor, månader).
  • Klicktyp: Förstå olika typer av klick (t.ex. klick på rubrik, webbplatslänkar)
  • Enhet: Se skillnader i prestanda på mobil, dator och surfplattor
  • Nätverk: Granska prestanda på Googles sök- vs. Display-nätverk
  • Konverteringar: Segmentera för att förstå vilka kampanjer, annonser, sökord etc. som leder till konverteringar.

Budgivningsstrategin Target impressions share bidding

Target impressions share bidding är en automatiserad budgivningsstrategi i Google Ads. Den låter dig sätta bud med målet att dina annonser ska visas bland toppositionerna, i absolut topposition, eller på andra platser i sökresultaten. Du kan använda strategin för individuella kampanjer eller som en portföljstrategi för flera kampanjer.

Så fungerar det

Denna strategi är bra för varumärkesbyggande kampanjer. Om du vill att annonser ska visas alltid, dvs 100% av gångerna, vid sökningar på ditt varumärke, kan du ställa in "Target impressions share bidding" till 100%. Google Ads försöker då optimera så att annonsen syns i samtliga sökningar på varumärket. 

Inställningar

  • Placering: 3 alternativ - Topp (ovanför eller bredvid organiska sökresultat), Absolut topp (första annonsen i sökresultaten) eller Var som helst.
  • Budgränser: Max CPC sätter ett tak för vad du vill betala per klick. Undvik en för låg gräns då det kan leda till att inga annonser visas. 
  • Budjusteringar: Normalt sett påverkar budjusteringar hur ofta annonser visas, men de justeringarna används inte tillsammans med strategin ”Target impressions share bidding”. Du kan dock sätta minus 100 % för en viss enhetstyp för att helt förhindra att annonsen visas på en specifik enhet.

Här kan du läsa mer om uppdateringarna, annonsplaceringar och hur du når högre annonsplaceringa i Google Ads:
​​https://support.google.com/google-ads/answer/7501826

https://support.google.com/google-ads/answer/1722087

Behöver du hjälp med att komma igång med Google Ads eller kanske få bättre utväxling från din Ads Spend?

Kontakta någon hos oss på Contitude kan vi berätta hur vi kan hjälpa dig!

"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte