Vad innebär retargeting? Retargeting är en form av online-annonsering som innebär att du visar upp annonser för personer som redan har varit inne på din webbplats, eller använt sig av din app. Det finns en rad olika fördelar med den här typen av annonsering. Den kanske främsta är att du når ut till personer som du redan vet är intresserade av dina produkter eller tjänster. Dessutom bygger du upp ditt varumärke på ett effektivt sätt.
Många använder orden remarketing och retargeting synonymt, men remarketing innebär att e-postmeddelanden skickas ut till kunder som exempelvis har övergivit en varukorg. Metoderna liknar varandra på det sättet att de vänder sig till potentiella kunder som redan visat ett intresse - men olikheterna är uppenbara, retargeting handlar om annonsering på sociala medier eller andra webbplatser - medan remarketing handlar om e-postutskick till potentiella kunder som redan delat med sig av sin e-postadress.
I den här artikeln kommer vi titta närmare på vad så väl remarketing som retargeting innebär, samt dela med oss av våra bästa tips för att du ska lyckas med dina kampanjer.
Hur fungerar retargeting?
Vi har nog alla upplevt det: annonser för produkter eller tjänster vi nyligen sökt efter på nätet börjar plötsligt dyka upp igen. Detta är retargeting i praktiken! När du besöker en webbplats som använder retargeting lagras en cookie med en spårningstagg på din enhet. Informationen i cookien gör det möjligt att visa skräddarsydda annonser på exempelvis sociala medier. Dessa plattformar kommunicerar med cookien, vilket gör det möjligt att visa personliga annonser för de besökare som redan har visat intresse för dina produkter eller tjänster.
Oavsett var dina besökare befinner sig i försäljningscykeln är det avgörande att upprätthålla relationen. Retargeting är därför effektivt för både nya besökare och återkommande potentiella kunder. Genom att fortsätta visa anpassade annonser påminner du dem om ditt företag och dina produkter. Detta ökar chansen att du håller dig "top of mind" hos potentiella kunder, vilket i sin tur ökar sannolikheten att de vänder sig till dig när de är redo att köpa.
Hur fungerar remarketing?
När en kund lägger produkter i sin varukorg men sedan avbryter köpet, är det en smart strategi att påminna kunden om det övergivna köpet genom remarketing. Studier visar att detta kan vara en mycket effektiv metod för att öka konverteringar, och många kunder uppskattar påminnelser om exempelvis övergivna varukorgar. Ett tips är att skicka ett mejl relativt snabbt efter att varukorgen övergetts, eftersom det oftast ger bäst resultat.
Om detta låter som ett tidskrävande manuellt arbete behöver du inte oroa dig. E-postutskick kan enkelt automatiseras genom din e-handelsplattform, vilket gör remarketing till ett smidigt och effektivt verktyg för att nå tillbaka till potentiella kunder och öka försäljningen.
Framgångsfaktorer när det gäller retargeting
Allt det här låter ju bra - men finns det några risker eller något du bör se upp med? Många frågar sig om det inte finns risk för överexponering när det gäller retargeting? Men det behöver du inte alls vara orolig för. Genom att sätta en gräns för hur ofta annonserna får synas så ser du till att du undviker överexponering.
Ett annat bra tips är att redigera dina annonser med jämna mellanrum så att de inte alltid ser likadana ut - kunder tenderar att bli “annonsblinda” om de utsätts för samma annons vid ett upprepat antal tillfällen.
Om du säljer många olika slags produkter så kan du arbeta med segmentering. Det kan öka dina chanser att konvertera mer. Alla dina kunder är inte ute efter samma produkt - så se till att segmentera för att träffa mer rätt med dina annonser.
Skapa personliga och riktade annonser för din retargeting-kampanj. Till skillnad från vanliga annonser så handlar det om att visa upp annonser för potentiella kunder som förmodligen redan är någorlunda insatta i vad det handlar om för produkter eller tjänster. Så här gäller det att tänka till för att nå fram med budskapet.
Tips till dig som tänker satsa på remarketing
Öppningsfrekvens
- Ämnesradens betydelse: En engagerande ämnesrad är avgörande för att öka öppningsfrekvensen.
- Tydligt och tilltalande innehåll: Se till att budskapet är relevant och skapar en lust att agera.
Incitament för att driva åtgärder
- Rabatter: Erbjud rabatter på övergivna varukorgar inom en specifik tidsram för att skapa en känsla av brådska.
- Kostnadsfri leverans: Ett annat effektivt incitament är att erbjuda fri frakt till kunder som inte slutfört sitt köp.
Undvik spamfilter
- Spamfilter-utmaningar: Gmail och andra e-postleverantörer har mycket effektiva filter som kan leda till att viktiga e-postmeddelanden hamnar i skräpposten.
- Lösningar:
- Be kunder lägga till dig på deras "vita lista" för att säkerställa att meddelanden når inkorgen.
- Använd inte ord eller fraser som kan trigga spamfilter, och säkerställ att din e-post är korrekt strukturerad för att undvika skräppostmärkning.
Några goda råd på vägen
Enligt undersökningar som gjorts är klickfrekvensen för retargeting-annonser ungefär 10% högre än för vanliga annonser. Konverteringsgraden är i vissa fall så hög som 50-60%. Andra undersökningar visar att konverteringsgraden i snitt är ca 20% högre än bland konsumenter som aldrig tidigare uttryckt intresse för produkterna eller tjänsterna.
Så, ska du satsa på retargeting eller remarketing? Eller kanske en kombination av båda metoderna? Som du förstått finns det för- och nackdelar med båda varianterna, men med lite tålamod och god efterforskning kan du få till riktigt effektiva kampanjer oavsett vilken strategi du väljer.
Fundera över vilken strategi och metod som kan passa bäst för att nå din målgrupp. Ta gärna hjälp av kunniga konsulter på området om du känner dig osäker. Det är också viktigt att kontinuerligt övervaka, analysera, följa upp och justera dina annonser eller e-postutskick för att optimera dina kampanjer. Med tiden kommer du säkert lära dig hur du ska arbeta för att nå ett önskvärt resultat. Lycka till!