SEM står för Search Engine Marketing som på svenska blir sökmotormarknadsföring. I detta blogginlägg ska vi gå igenom vad SEM verkligen innebär för digital marknadsföring och hur du kan använda dig av denna strategi för att lyckas nå dina marknadsföringsmål, och företagets försäljningsmål.
SEM - Sökmotormarknadsföring
När det idag pratas om SEM refererar de flesta till Google Ads. Google Ads är Googles annonsplattform där du kan betala för att annonsera i Googles sökresultat men SEM kan lika gärna handla om att annonsera i vilken sökmotor som helst, t.ex. Bing eller Duckduckgo.
Nedan ser du exempel på sökmotormarknadsföring i blått både för Bing och för Google.
Som användare på Google syns det tydligt i sökresultaten vad som är en annons och vad som är organiska resultat. Annonserna är alltid markerade som “Annons” som du kan se markerat med grönt i bilden ovan.
Skillnaderna mellan SEM och SEO
Det är viktigt att särskilja SEM och SEO. SEO handlar om att optimera din hemsida för att organiskt synas i sökresultatet på en sökmotor. Tillskillnad från SEM som handlar om att genom annonsering, betala för att synas högt i sökresultatet. Att synas organiskt i Googles sökresultat kostar inget (bortsett från tid och resurser). När du syns organiskt i Googles sökmotor innebär det att Google har rankat ditt innehåll som en bra match att visa upp på en specifik fråga. Se ovan i bildexemplet markerat i rött organiska resultat i sökmotorerna Bing och Google.
Utöver den stora skillnaden att du betalar för att synas och få klick när det kommer till SEM och att du inte betalar något för att synas organiskt i sökmotorer så är den stora skillnaden kontroll.
Att annonsera i en sökmotor (SEM) innebär att du kan styra var dina annonser ska visas. Du kan kontrollera att din annons endast ska visas i sökningen “vad kostar marknadsföring” och att den inte ska synas på någon annan sökning.
Det går inte att styra på detta sätt när du arbetar med SEO. Även om du optimerar ditt content och hemsida för att endast synas på en viss sökning så kan sökmotorn ranka dig på ett helt annat sökord som du inte vill synas på.
Det går även att styra hur mycket trafik du vill driva in genom SEM och även stänga av en annons när som helst och därför helt sluta få in trafik från en SEM kampanj. Detta kan vara bra om du t.ex. arbetar med en kampanj för en viss produkt som sedan säljer slut. Då vill du inte att fler besökare ska besöka din hemsida och inte kunna beställa produkten de söker.
En vanlig fråga när det kommer till SEM och SEO är vad du ska lägga resurser och tid på. Vi har ett blogginlägg som endast berör den frågan här: SEO eller SEM var ska du lägga din budget?
Hur fungerar SEM i praktiken?
Grunden i SEM är enkel. Du som annonsör bestämmer hur din annons ska se ut och vilken text den ska innehålla. Därefter väljer du vilka sökord du vill att annonsen ska visas på. Här finns en uppsjö av olika strategier och funktioner där du kan använda dig av exakt match, bred match, mm. Sedan sätter du en budget för hur mycket ett klick får kosta samt hur mycket du vill spendera inom ett visst tidsintervall t.ex. veckobudget eller månadsbudget.
SEM är relativt komplext och det finns många olika sätt att sätta upp kampanjer och annonser. Det finns dessutom massvis med olika typer av budgivningsstrategier, strategier kring annonsformat, mm.
Viktigt att tänka på är att kostnaden per klick inte är fast utan att den sker genom automatisk budgivning vid varje givet ögonblick hos sökmotorn. Därför kan det vara så att du inte visas alls om du har för låg budget satt per klick.
Kvalitetsscore (Google Ads)
Det är inte endast pris per klick som påverkar om din annons kommer att visas. Varje annons har en kvalitetsscore mellan 1 och 10 som multipliceras med din klickbudget för att ge ditt viktade bud i varje given auktion. Det som påverkar kvalitetsscoren är, förväntad click-through-rate, upplevelse på landningssidan och relevans för annonsen.
Läs mer om hur du ska göra för att lyckas bättre med Google Ads i detta blogginlägg:
Tre snabba tips för dig som precis kommit igång med Google Ads
När ska du arbeta med SEM?
Att arbeta med SEM är perfekt för dig som snabbt vill få trafik till din hemsida och inte har upparbetad trafik sedan tidigare. En av de absolut främsta fördelarna med SEM är att du skulle kunna sätta upp en kampanj idag och börja få trafik direkt.
Det finns vissa sökord som har riktigt hög konkurrens när det kommer till SEO och om du vet om att ett sådant sökord eller fras är viktig för att du ska få leads eller affärer så är SEM det enda alternativet att synas där inom en rimlig framtid. I det fallet är SEM utmärkt fram till dess att du lyckats arbeta upp din egen SEO och synas organiskt på det sökordet.
Tillfällen då SEM inte är rätt att arbeta med
SEM är nästan alltid en bra aktivitet då det sannolikt finns sökord som du idag inte täcker med hjälp av eget SEO arbete och som du kan täcka genom SEM. Det som är nackdelen med SEM är att det på lång sikt är relativt dyrt om du jämför med SEO. Anledningen till det är att SEM kostar vid varje klick och att SEO istället är mer av en investering i content som över tid gör att kostnaden per klick sjunker. Det illustreras väl genom bilden nedan.
Sammanfattning
SEM - Search Engine Marketing är betald annonsering i sökmotorer. När du gör en sökning i en sökmotor kan du snabbt se vad som är SEM då det står “annons” vid resultatet om är betalt.
Där det inte står “annons” i en sökmotor är organiska resultat och handlar om SEO.
Det finns nästan alltid anledningar att arbeta med SEM men det kan vara kostsamt och slutar att ge effekt när du slutar betala.