Vad behövs för att kommunicera med potentiella kunder och kunder?
Jo, det behövs content i olika former.
Utan content hur ska vi då prata med vår målgrupp?
Varför är Content Marketing så viktigt?
Om man tänker efter är det faktiskt inte så konstigt att Content Marketing har blivit så stort de senaste åren. I detta blogginlägg ska jag berätta varför content är en sån viktig ingrediens i marknadsföring. Det finns nämligen flera olika parametrar att tänka på och ta hänsyn till.
De senaste åren har våra köpbeteenden förändrats något enormt. Tack vare eller på grund av digitaliseringen (beror på hur man ser det) så har vi förändrat våra beteenden när det kommer till att köpa saker. Vi vill idag i större utsträckning ta reda på olika saker själva (researcha) innan vi väljer att ta kontakt med en säljare eller med ett företag. I och med att informationen är så lättillgänglig har detta blivit en naturlig del i våra köpresor.
Content Marketing och sökmotorer
Enligt undersökningar börjar 90% av alla köpresor med en Google sökning. Det är otroligt mycket! Detta betyder att närvaron på tex Google är mycket viktig för att ha en möjlighet att snappa upp potentiella affärer. Med detta sagt får vi inte glömma bort Youtube som är den näst största sökmotorn och som ägs av Google.
Vad är det då som krävs för att ha möjligheten att ta bra placeringar på Google eller synas på Youtube? Jo, det krävs content. Riktigt bra innehåll som hjälper dina potentiella kunder att ta rätt beslut. Vilket typ av content är det då som behövs? Det beror på din målgrupp. Vilka är de? Vilka är deras pains? Vad är deras behov? Hur konsumerar de innehåll? Läser de texter, gillar de videos, lyssnar de på poddar eller kollar de på bilder etc?Sökmotorerna där ute gillar verkligen riktigt bra content som hjälper användarna som är ute och söker och letar efter olika saker.
Sociala Medier och Content Marketing
Sociala medier växer så att det knakar. Eller i alla fall vissa kanaler så som tex LinkedIn. Enligt Svenskarna och Internet är det 83% av befolkningen som använder Sociala Medier dagligen. Det är helt sjukt många! Hallå! Lite läskigt när man tänker efter faktiskt. Så förutom gulliga kattvideos och att hålla kolla på vad våra polare gör vad är det vi tittar på?
Jo vi följer olika personer/företag och konsumerar deras content. Vi följer företag och personer som inspirerar oss i det privata och i vårt affärsliv. Många konsumerar innehåll som är utbildande och inspirerade. Något som de flesta av oss har gemensamt är att det är riktigt skoj att lära sig nya saker. Jag tror att det är när vi slutar lära som vi dör lite inombords.
Jaha, så vad behövs då för att upprätthålla en stark position på Sociala medier? Exakt, det krävs content! Olika typer av innehåll så som utbildande artiklar, videos, bilder och animationer med mera.
Men innan du börjar producera en jäkla massa kattvideos ska du ta reda på i vilken kanal dina målgrupp hänger och vad som triggar dem.
En god ide är att ta del av statistik från Svenskarna och Internet. Det kommer hjälpa dig mycket när du sätter planen för dina Sociala medier.
Annonser och Content Marketing
Även om våra köpbeteenden förändrats de senaste åren så kan vi faktiskt bli påverkade. Traditionell annonsering både i gammel media och i det digitala fungerar. Okey om vi bortser från typ Coca Cola som sprutar ut reklam överallt för att på så sätt ta sig in i våra medvetanden går det faktiskt att nå ut med sitt budskap.
Här gäller det bara att tänka till och anpassa innehållet så bra som det bara går utifrån målgruppen. Hellre nischade satsningar mot mindre målgrupper och med ett spot on budskap än att skjuta brett. Oavsett om du annonserar i en tidning, på en nyhetssida, på Sociala medier, i en sökmotor så som YouTube eller i en annan kanal så krävs det content. Det krävs bilder, text, video med mera.
Account Based Marketing och Content
Vad är Account Based Marketing (ABM)? Det är en bra fråga :-) Ni har säkert en lista med företag som ni väldigt gärna vill jobba med. Denna lista innehåller säkerligen olika beslutsfattare som allt som oftast är involverade i ett köpbeslut.
Om du säljer lite mer komplexa tjänster eller produkter så är det säkerligen flera beslutsfattare involverade i en kommande affär. Tanken med ABM är att ta reda på vilka utmaningar dessa beslutsfattare har. Vad tänker de på om dagarna? Vilka är deras pains? Vad är deras behov och utifrån detta ta fram content som pratar om detta men som även ger en lösning på deras problem.
Tex så kanske en VD tampas med hur hen skall kunna öka effektiviteten hos de anställda. Ni kanske säljer ett verktyg som hjälper till att öka engagemanget hos de anställda och som sedan gör att effektiviteten ökar. Då skall ni ta fram content som handlar om VDns utmaningar och sedan ge förslag på olika lösningar på problemet.
Detta kan skapas i form av tex en artikel eller en video som sedan annonseras mot de utvalda beslutsfattarna. Tex så kan du på LinkedIn annonsera mot ett specifikt företag och till specifika beslutsfattare på dessa bolag. Ni kan på detta sätt rikta budskapet och därmed öppna upp dörren till era drömkunder.
Social Selling och content
Du har säkert hört talas om Social Selling och att det är kanon för att säljarna skall kunna sälja mer. I min värld är Social Selling som att hälla grädde på moset. Hardcore sälj kommer alltid att fungera men då det blir svårare och svårare att nå beslutsfattare gäller det att man använder flera olika kanaler för att nå fram. I detta fall fungerar LinkedIn väldigt bra.
Det jag däremot får höra väldigt ofta från säljare är. Vad ska jag dela och när ska jag få tid att skriva detta? Mycket bra fråga. Det är såklart utmanande att hålla en bra aktivitet och närvaro på LinkedIn men det är här marknadsfunktionen kommer in. Om marknadsavdelningen tar fram inlägg och artiklar till säljarna som de kan använda för att kunna dela och skicka till olika beslutsfattare då kommer deras Social Selling kunna flyta på utan problem. Men för detta krävs content :-).
Om du vill lära dig mer om Social Selling har jag spelat in en 30 minuters kurs med massor av tips och trix här:
Inbound Marketing och Content Marketing
Jag vet inte om du har koll på vad Inbound Marketing är? Så jag drar det lite snabbt här. Det handlar om att personer som hittar till er genom tex en Google sökning eller via Sociala medier. Denna person hamnar då i en så kallad Marketing Funnel. Om du vill veta mer om vad en Marketing Funnel är ska du klicka här. Detta innebär att en person hamnar i en redan uppsatt process med olika steg.
Tanken är att man skall leda personen genom en resa fylld med massor av intressant content och sedan i slutet hjälpa dem att konvertera på olika vis. Antingen genom att ladda ned en guide, boka en demo eller köpa något direkt. För att lyckas med Inound Marketing krävs det massor av content i olika former. Blogginlägg, white papers, e-mails, annonstexter, text till landningssidor och text till tacksidor.
Mätning, data och Content Marketing
När det kommer till digital marknadsföring är det otroligt viktigt att hämta in data, mäta och analysera. Utan data har vi ingenting...INGENTING! Det är data som gör det möjligt för er att mäta ROI på olika insatser, se vad som fungerar eller ej samt ger svar på hur ni kan optimera på bästa sätt.
Men vad är det då som krävs för att vi skall fånga upp data?
Jo, det krävs content i form av annonser, blogginlägg, artiklar, video, bilder, guider, white papers etc. Detta innehåll behöver läggas upp på er hemsida och skjutas ut i sociala medier och annonseras ut för att ni skall kunna börja se att saker och ting händer och för att datainsamlingen skall kunna börja. Utan content ingen data!
Sammanfattning om Content Marketing
Som du kanske förstått krävs det content i olika slag för att kunna få riktigt bra snurr på er digitala marknadsföring. Om du som ansvarig för marketing kan få till en riktigt bra produktion av löpande innehåll så har du mycket enklare att få igång marknadsföringen på ett bra sätt.
Behöver du hjälp med produktion av content tycker jag du skall spana in våra uppläggskalkylator som du hittar här: Bygg ditt egna MaaS-upplägg!