Funderar du också på att anställa en marknadsansvarig eller den första personen på er marknadsavdelning? Varje dag hjälper vi företag att få deras marknadsfunktion att fungera på bästa sätt. I detta blogginlägg berättar vi om tre råd som vi föreslår att du tar hänsyn till när du ska bygga upp din egen marknadsavdelning.
1. Engagemang viktigare än erfarenhet
Marknadsföring är idag ett område som ändrar sig ofta och snabbt och de strategier som fungerade för ett år sedan behöver inte fungera idag. Målgrupper rör sig från ett medie till ett annat och gör det snabbare än tidigare och uppdateringar i algoritmer på sociala medier och sökmotorer gör att det blir allt viktigare att vara påläst på de nya sätten att arbeta med digital marknadsföring.
Det krävs ett stort driv idag för att du ska kunna ligga i framkant kunskapsmässigt och det blir mindre viktigt att känna till strategier och taktiker som fungerat historiskt. Det betyder inte att man inte ska försöka anställa eller anlita personer med erfarenhet utan att det viktigaste måttet blir engagemang och att dessa personer håller sig uppdaterade.
En vanlig fråga vi brukar ställa på anställningsintervjuer är vilken marknadsförings-blogg/podcast/bok som du senast har läst/lyssnat på och vad som ligger i läslistan framöver. Detta brukar ge en bra uppfattning kring hur intresserad kandidaten är av att hålla sig uppdaterad kring all de nyheter som kommer inom området digital marknadsföring.
2. Fokusera på styrkorna
En drömkandidat att anställa är en person som är specialist på ALLT. Tyvärr brukar den kandidaten endast finnas i en drömvärld. Ofta kan man generalisera marknadsförare som antingen generalister eller specialister, dvs att personen antigen är riktigt duktig och har djupkunskap inom ett smalt område eller att personen kan lite av väldigt mycket.
Det finns inget rätt eller fel när det kommer till att anställa antingen en specialist eller en generalist. Det viktiga är att man förstår vad styrkorna i varje del är.
En generalist brukar vara duktig på att koordinera och sätta ihop marknadsplaner och strategier. De kan ofta på ett övergripande sätt se vad som behövs för att uppnå mål och vilka delar som behöver produceras och hanteras. Nackdelen brukar vara att de inte har specialistkunskapen att kunna utföra allt själv.
En specialist är ofta motsatsen till en generalist på det sätt att de är duktiga på att genomföra och producera det som den är specialist på och gör det på ett riktigt bra sätt.
Nackdelen brukar vara att då också kunna se helheten och att ta hand om övriga delar som krävs för att lyckas på bästa sätt inom marknadsföringsområdet. När du står inför valet mellan en specialist eller en generalist så välj det som passar din verksamhet bäst.
Är du generalisten som vill ha övergripande koll på marknad och lägga en marknadsplan och strategi så ska du hitta en specialist inom det område där det krävs mest produktion eller kunskap.
Vill du lägga ut marknadsföringsarbetet helt och hållet brukar en generalist i de flesta fallen vara det bästa valet då en generalist ofta är bra på att få ihop helheten. Nackdelen är att produktionen ofta behöver kompletteras från andra leverantörer för att få den kvalitet och kvantitet som krävs för att lyckas med marknadsföringsarbetet.
3. Sätt tydliga mål
Det absolut viktigaste tipset är att sätta tydliga mål. Precis som med allting annat som ska genomföras bör det finnas en plan och en tydlig målbild av vad du ska få ut med aktiviteten som ska genomföras, i detta fall bygga upp en marknadsfunktion.
Frågor som du ska ställa dig själv är:
Behöver jag en marknadsfunktion?
Ska jag ha en intern marknadsfunktion eller är det bättre att ha en extern leverantör?
Vad kommer en marknadsfunktion realistiskt kunna bidra med? (Antal leads, antal affärer, etc)
Finns det budget för att bygga upp en egen marknadsfunktion?
Har jag uthålligheten att vänta 6-12 månader innan jag kan se tydliga resultat av marknadsföringsarbetet?
När du sedan ska anställa en person som ska vara ansvarig för marknadsföringen är detta bra mål att tydliggöra för personen du anställer. Vad förväntas av personen?
I många fall träffar vi potentiella kunder som har orealistiska mål med vad marknadsföring för en viss budget kan uppnå. Det är därför viktigt att personen som anställs får möjligheten att ge sin bedömning i om målen är realistiska att uppnå med den budget och de resurser som finns.
Sammanfattning
När du ska bygga upp en intern marknadsfunktion bör du lägga stor vikt vid personens driv och engagemang kring marknadsföring så att ni alltid är uppdaterade på det senaste inom digital marknadsföring.
Förstå vad fördelarna och nackdelarna är med att anställa en generalist och en specialist och välj det som passar din verksamhet bäst.Se till att sätta upp tydliga och realistiska mål och ta reda på om en intern marknadsfunktion är det bästa alternativet för dig.
Vill du få reda på om Contitude kan komplettera din tilltänkta marknadsfunktion eller kanske helt enkelt vara din helhetsleverantör inom digital marknadsföring?
LADDA NED GUIDEN OM ATT VÄLJA DIGITAL PARTNER
Boka gärna ett möte med oss för att få reda på vad vi kan göra för just er genom att klicka på länken nedan.
Boka ett möte med Contitude